Tarcza finansowa PFR: jak szybko pozyskać subwencję?

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe
W walce o przetrwanie firmy w czasie COVID-19 liczą się czas i pieniądze. O tym, jak szybko i bezproblemowo pozyskać subwencję z Tarczy Finansowej PFR, opowiadają konsultanci Banku Pekao SA, którzy na co dzień wspierają przedsiębiorców.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 7/2020 (58)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju to łącznie 100 mld zł, które trafią do polskich przedsiębiorstw. Program powstał po to, by umożliwić przetrwanie firmom będącym w trudnej sytuacji z powodu pandemii COVID-19 oraz uniknąć zwolnień pracowników. O wnioski można się ubiegać przez systemy bankowości internetowej. – Bank nie jest stroną umowy o subwencję, ale jest niezbędnym pośrednikiem – komentuje Marek Dobrowolski, specjalista Banku Pekao SA zajmujący się obsługą mailowego serwisu dla firm ubiegających się o subwencję.

Przedsiębiorcy liczą na wsparcie

– Od ostatniego tygodnia kwietnia pracujemy siedem dni w tygodniu, od godz. 7.00 do 22.00, by pomóc firmom w uzyskaniu subwencji PFR. Liczy się każdy dzień – dodaje Marek Hamryszczak, specjalista Pekao SA wspierający klientów na infolinii dla przedsiębiorców. 

Oba narzędzia: infolinia i serwis mailowy, powstały po to, by przedsiębiorcy mogli uzyskać informacje związane ze złożeniem wniosku. – Zakres pytań jest najróżniejszy. Najczęściej pojawiają się zapytania o sprawy techniczne, np. w jakim formacie wprowadzić kod PKD. Bywają także pytania o szczegóły związane z regulaminem. W tym obszarze staramy się pomóc, na ile możemy – o subwencję ubiega się przedsiębiorca, to on najlepiej zna swoją firmę i musi podjąć decyzję o tym, jakie wartości wpisuje – mówi Marek Hamryszczak.

Przykładowo, tuż po wdrożeniu programu, śpiesząc się z wypełnieniem wniosku, wiele firm wpisywało błędną kwotę subwencji. Nie chodzi o pomyłki w wyliczeniach, ale o rażącą pomyłkę pisarską w polu, w którym należy potwierdzić kwotę wnioskowanej subwencji: zamiast 100 tys. zł we wniosku pojawiało się 100 zł.

To poważny błąd, gdyż na rachunek klienta wpływała taka "zaniżona" kwota. Przedsiębiorcy nie pozostają z tym problemem sami. Mogą zgłosić się do PFR za pośrednictwem banku z prośbą o wyjaśnienie sprawy. PFR może przychylić się do korekty wniosku, dzięki czemu przedsiębiorca otrzyma przysługującą mu kwotę

– dodaje przedstawiciel Pekao SA.

"Przyspieszyć" wnioski

Konsultanci mają także rady dla przedsiębiorców, jak przyspieszyć ubieganie się o dofinansowanie. Wypełnienie wniosku nie jest czasochłonne, a pieniądze trafiają na konto firm bardzo szybko (nawet w dwa dni). Jeśli tylko wniosek jest poprawnie wypełniony. A z tym bywa różnie.

– Przestrzegamy przed pośpiechem – komentuje Marek Dobrowolski. Błędy we wniosku mogą wydłużyć proces ubiegania się o dofinansowanie, a często mogą doprowadzić do otrzymania mniejszej kwoty subwencji. – Czytajmy dokładnie regulamin PFR oraz przewodnik po Tarczy. Tam na wiele pytań są już gotowe odpowiedzi. Wsparcie można uzyskać również u naszych doradców – dodaje.

Niezależnie od sytuacji, przedsiębiorcy przed złożeniem wniosku powinni przede wszystkim upewnić się, że nie zalegają z płatnościami do US i ZUS. Muszą także oszacować liczbę pracowników, których chronić będzie subwencja  PFR oraz przychody za okres, o którym mowa we wniosku. Trzeba również dobrze określić miesiąc referencyjny, czyli miesiąc, w którym nastąpił spadek przychodów. 

Marek Hamryszczak zwraca uwagę na kwestię uprawnień osób w firmie. – Osoba, która występuje z wnioskiem w imieniu firmy, powinna mieć nadane odpowiednie pełnomocnictwa. W przypadku ich braku, PFR przygotował dwa wzory dokumentów. Są one dostępne są na stronie www Banku Pekao poświęconej Tarczy Finansowej PFR. W razie pytań zawsze można zwrócić się o wsparcie do przedstawicieli banku. – Jesteśmy po to, by pomagać naszym klientom – mówi Marek Dobrowolski. 

---

Magdalena Zmitrowicz

Wiceprezes Zarządu Banku Pekao SA nadzorująca Pion Bankowości Małych i Średnich Przedsiębiorstw

We współczesnym świecie zdalne kanały kontaktu są dla klientów szczególnie ważne. Dlatego przygotowując się do wdrożenia Tarczy Finansowej PFR, jednym z naszych priorytetów było zapewnienie klientom pomocy na każdym etapie ubiegania się o subwencję. W tym celu uruchomiliśmy specjalną infolinię dostęp­ną dla naszych klientów codziennie w godz. 7.00–22.00 oraz adres e-mail: [email protected]. Dziękuję naszym kon­sultantom oraz doradcom, wspierającym klientów Banku w uzyskaniu subwencji na każdym etapie wnioskowania. 

Cieszymy się, że tak wielu przedsiębiorców postanowiło zawnioskować o Tarczę Finansową PFR za pomocą Banku Pekao i dziękujemy za zaufanie, jakim nas obdarzają. Wierzymy, że przygotowane przez nas materiały oraz wsparcie ze strony konsultantów pozwoliło im na możliwie proste i szybkie pozyskanie subwencji.

My Company Polska wydanie 7/2020 (58)

Więcej możesz przeczytać w 7/2020 (58) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ