Masz wiadomość! Email i SMS w służbie sprzedaży
Skuteczne kampanie marketingowe, fot. materiały prasoweDlaczego postawić na email i SMS marketing?
W ubiegłym roku wiele firm albo wkroczyło do świata online (konieczna by przetrwać lockdown digitalizacja), albo zintensyfikowało swoje działania w sieci. W końcu w dużej liczbie branż można było pozostać w kontakcie ze swoimi klientami tylko i wyłącznie za pomocą internetu. Jeżeli chcesz wiedzieć, jakie kanały świetnie się do tego nadają w trakcie kryzysu, warto przeczytać o tym osobny artykuł. Podpowiem tylko, że email marketing oraz wysyłki SMS są jednymi z nich.
Zalety konsekwentnie stosowanego email marketingu
Zbierając swoją bazę mailową, a następnie prowadząc do niej regularną komunikację, możesz:
- budować wizerunek eksperta (sprawdza się to zwłaszcza w segmencie B2B, gdzie obsługa klienta oraz wiedza specjalistyczna są nieocenioną wartością dla partnera biznesowego, lecz wiele firm oferujących swoje usługi czy produkty klientom indywidualnym - B2C - również na tym korzysta);
- informować o nowościach i promocjach, co daje w dłuższej perspektywie możliwość pozyskania nowych klientów;
- prowadzić program lojalnościowy, dzięki czemu zachęcisz tych, co już u Ciebie coś kupili, do ponownych transakcji;
- wykreować ambasadorów swojej marki, dla których staniesz się pierwszym wyborem podczas zakupów i którzy chętnie polecą Twoją firmę znajomym;
- poprawić komunikację wewnętrzną w firmie, co w obecnych czasach jest bardzo istotne.
Przewagi SMS-ów nad wiadomościami email
Wysyłki SMS nie służą do stałej komunikacji, posiadają limity znaków, a na dodatek nie jesteś w stanie przedstawić za ich pomocą atrakcyjnych grafik, które zachęcają do kupna danego produktu, jak to się ma w przypadku kampanii mailowej. Zgadza się.
Mimo to kampania SMS jest niezawodna jeśli chodzi o przekazywanie ważnych informacji ze względu na Open Rate bliski 100 proc.! Według badań Nielsen Polska, aż 93 osoby na 100 odczytują każdą wiadomość SMS. Jeden na trzech odbiorców robi to już w ciągu pierwszej minuty od otrzymania.
Powodów tych niesamowitych statystyk jest kilka. Po pierwsze wysyłka SMS trafia do odbiorców bez względu na to, czy mają dostęp do internetu.
Po drugie smartfon jest obecnie najbardziej osobistym urządzeniem, jakie istnieje. W dodatku w erze, kiedy rozmowy ze znajomymi odbywają się na różnego rodzaju komunikatorach, dźwięk przychodzącego SMS-a zawsze przyciąga uwagę.
Po trzecie odbiorcy otrzymują je znacznie rzadziej niż wiadomości email, więc nie przywykli do ignorowania części z tych kampanii. W dodatku z własnego doświadczenia wiem, że SMS-em dostaję zwykle najważniejsze informacje, np. powiadomienia o fakturach czy kody weryfikacyjne do płatności bankowej. Dlatego kiedy otrzymuję wysyłkę marketingową czy sprzedażową na swój smartfon, podświadomie przeczuwam, że chodzi o coś wyjątkowego.
Czy może więc być coś skuteczniejszego niż taka wysyłka SMS? Może! Połączenie email i SMS marketingu w jedną kampanię.
Email i SMS - sprawdzony sposób na zwiększenie sprzedaży
Jak możesz sprawdzić w najnowszym kalendarzu marketera, niedługo nadejdzie sporo okazji sprzedażowych. Z tych najbardziej popularnych: w marcu Dzień Kobiet, w kwietniu Święta Wielkanocne, następnie Majówka, a później Dzień Dziecka. Wiele firm na te właśnie dni szykuje specjalne okazje, do których warto wykorzystać synergię email i SMS marketingu.
Nie daj przejść klientom obok Twojej promocji obojętnie!
Do takiej wyjątkowej okazji warto dobrze się przygotować. Po pierwsze zadbaj o dostarczalność swoich emaili! Jeżeli wpadną do spamu, na pewno nikt nie skorzysta z Twojej oferty.
Następnie sprawdź w raportach dostępnych w większości systemów do email marketingu, jak np. FreshMail, na jakich urządzeniach większość Twoich subskrybentów otwiera wiadomości. Jeżeli są to urządzenia mobilne, może warto szczególnie postarać się przygotowując mailing właśnie pod nie.
Kiedy stworzysz już piękną kampanię email, zachęcającą do skorzystania z Twojej oferty, sprawdź o jakiej porze dnia odbiorcy najczęściej otwierają wiadomości lub, jeżeli masz takie informacje, kupują Twoje produkty czy usługi. Na podstawie tej informacji zaplanuj wysyłkę tak, by subskrybenci otrzymali ją właśnie w najkorzystniejszej dla Ciebie porze dnia. Wbrew pozorom jest to bardzo istotne - niektórzy mogą np. zapomnieć skorzystać z Twojej oferty tylko dlatego, że otrzymali ją w trakcie pracy, a nie w czasie wolnym (i na odwrót - w B2B).
Szach-mat - SMS jako ostateczne posunięcie, gwarantujące sukces
Zanim wiadomości email zostaną wysłane i pojawią się na skrzynkach Twoich odbiorców, minie kilka minut. Najbezpieczniej jest więc zaplanować wysyłkę SMS tak, by trafiła na smartfony 10-15 minut po realizacji kampanii email.
Być może zastanawiasz się, jaka powinna być treść takiej wiadomości? W tym przypadku wystarczy Ci krótki przekaz: na Twojej skrzynce mailowej wlasnie pojawiła się wiadomosc, a w niej cos specjalnego. Sprawdz koniecznie!
Wydaje się banalne? To prawda, ale takie proste działanie może spowodować, że kampanię email ze specjalną ofertą przeczyta o połowę odbiorców więcej niż zazwyczaj! Jeżeli więc Twoja oferta jest interesująca, to przy podwyższonym wskaźniku Open Rate Twoje wyniki sprzedażowe będą rekordowe!