Jak Polacy płacą za e-zakupy? "Klienci cenią sobie przede wszystkim wygodę i szybkość"

Fot. Pixabay.com
Fot. Pixabay.com
Według badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Tpay, 80 proc. internautów najczęściej wybiera płatności natychmiastowe do finalizacji zamówień internetowych. Szczególną popularnością cieszy się BLIK.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

2020 rok był czasem skokowego wzrostu aktywności online i przeniesieniem zakupów do Internetu. Wymusiło to na firmach szybką, cyfrową transformację, również w branżach, które do tej pory nie miały styczności z zaawansowanymi działaniami online. W efekcie, branża e-commerce odnotowała ponad 20 proc. wzrostu w minionym roku, a w okresie od marca do końca 2020 roku pojawiło się blisko 12 tys. nowych e-sklepów.

- Zarówno przed nowymi sklepami, jak i tymi, które postanowiły poszerzyć swoją działalność o nowe kanały sprzedaży online, stanęło w 2020 r. nie lada wyzwanie. W krótkim czasie musiały one dopasować do sytuacji wiele aspektów biznesowych i operacyjnych związanych z funkcjonowaniem w nowym cyfrowym środowisku, w tym płatności online. Aż 90 proc. internautów w naszym badaniu wskazało, że podczas płacenia online bardzo ważne jest dla nich bezpieczeństwo transakcji. Natomiast przy wyborze metody płatności liczy się najbardziej wygoda i szybkość. To dla e-sprzedawców bardzo wyraźne wskazówki - podkreśla Paweł Działak, CEO operatora płatności Tpay.

Jeśli dodać do tego dane mówiące o tym, że przy dokonywaniu płatności ponad połowa internautów zwraca uwagę na dostępne metody płatności (58 proc.), przestaje dziwić, że aż 60 proc. badanych zdarza się porzucić koszyk zakupowy bez finalizacji transakcji.

Polacy chcą płacić BLIKIEM, ale nie zawsze mogą

Najczęściej wybierane metody płatności nie zawsze pokrywają się z tymi preferowanymi, co wynika głównie z ich dostępności. Dobrym przykładem jest BLIK, który jest najczęściej wybieraną formą finalizacji zamówienia (58 proc.), a znacznie więcej, bo 71 proc. badanych twierdzi, że jest to ich ulubiona metoda płatności. Podobnie jest w przypadku przelewu online - korzysta z niego 27 proc. a 37 proc. preferuje, płatności kartą - 25 proc. wybiera a 36 proc. preferuje, przelewu tradycyjnego - 22 proc. wybiera a 29 proc. preferuje, portfela elektronicznego 10 proc. wybiera a 21 proc. preferuje.

Przelewy online niezbędną metodą płatności

Przelew online, często nazywany również natychmiastowym, w rankingu popularności zajmuje miejsce zaraz po BLIKU. Badanie przeprowadzone na zlecenie Tpay pokazało również, że jest on częściej preferowaną metodą płatności wśród badanych kobiet (22 proc.) oraz osób z grupy wiekowej 55+ (25 proc.) i 25–34 (24 proc.).

Spośród osób, które wybrały przelew online jako ulubioną metodę płatności, 65 proc. wskazało, że preferuje ją, ponieważ jest wygodna, natomiast 63 proc. ceni ją za szybkość. Innymi ważnymi aspektami były: przyzwyczajenie (40 proc.), uznanie, że jest to znana metoda płatności (39 proc.), wcześniejsze pozytywne doświadczenia z tym sposobem finalizacji zamówienia (39 proc.).

Zaufanie do e-zakupów

Brak zaufania do płatności online oraz dostępność nieznanych dla części internautów form płatności wpływa na utrzymującą się popularność zamówień za pobraniem - przy odbiorze. W badaniu Tpay 16 proc. respondentów zadeklarowało, że korzysta z tego sposobu płatności. Osoby wybierające taki sposób najczęściej rozliczają się gotówką (87 proc.), kartą (39 proc.) i BLIKIEM (9 proc.). Niewielki odsetek płatności BLIKIEM jest zapewne spowodowany małą dostępnością tego rozwiązania w firmach kurierskich. Tpay zapewnia go u kurierów GLS oraz InPost.

Wybór zaufanego operatora płatności jest także ważny z tego względu, że odsetek kupujących w sieci w 2020 r. wzrósł o 15 proc., podnosząc liczbę polskich internautów będących również e-klientami do 72 proc. Eksperci przewidują, że ta wartość będzie stabilnie wzrastać, a sklepy internetowe staną się przeważającym kanałem handlu, na stałe zmieniając nawyki zakupowe Polaków. Nowa grupa e-klientów dopiero nabiera zaufania do ekosystemu płatności, a rolą sprzedawców jest odpowiadać na ich potrzeby i oczekiwania.

ZOBACZ RÓWNIEŻ