5 popularnych i sprawdzonych modeli biznesowych

Modele biznesowe - rodzaje / Fot. Mark Fletcher-Br Modele biznesowe - rodzaje / Fot. Mark Fletcher-Brown, Unsplash.com
Biznes musi być rentowny i najlepiej, gdy jest taki już "na papierze", czyli z obliczeń wynika, że faktycznie będziesz generować zysk już po pierwszych miesiącach.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Aby liczyć na wysoką sprzedaż, trzeba ustalić model biznesowy. Na rynku jest wiele sposobów zarobkowania, niektóre z nich można też ze sobą łączyć. Wybierając model biznesowy dla swojej działalności zdecyduj się na taki, który wydaje się najbardziej intuicyjny dla twojego biznesu, i który klienci bez trudu zrozumieją. Poniżej znajdziesz popularne i skuteczne modele.

Modele biznesowe - rodzaje

1. Platforma internetowa

W tym modelu należy stworzyć platformę, która łączy sprzedających z kupującymi. Na przykład, firma Airbnb pozwala ludziom na wynajmowanie swoich mieszkań czy domów dla turystów. Turyści nie muszą więc nocować w stosunkowo drogich hotelach, a osoby, które wynajmują swoją przestrzeń mogą liczyć na dodatkowy zarobek. Airbnb pobiera prowizje od każdej transakcji i tak się utrzymuje, opierając działalność na modelu platformy. 

Sprawdź: Ferrari SUV

2. Subskrypcja 

Jeżeli masz dużo produktów, szczególnie cyfrowych, możesz oferować dostęp do w nich w ramach abonamentu miesięcznego czy rocznego. Taki model jest korzystny, ponieważ zapewnia przewidywalny comiesięczny przychód, więc możesz lepiej planować rozwój firmy i masz dokładniejszy wgląd w jej kondycję. Przykładowo firma Netflix w ramach abonamentu pozwala klientom na dostęp do bazy z filmami i serialami.

Jednocześnie zwróć uwagę, że model abonamentowy nie jest zarezerwowany tylko dla firm oferujących produkty cyfrowe. Dollar Shave Club to firma, która w ramach abonamentu wysyła klientom co miesiąc zapas ostrzy do maszynek i kosmetyków do golenia, i również bardzo dobrze radzi sobie na rynku. 

3. On-demand

On-demand (ang. na żądanie) to model pozwalający na korzystanie z danej usługi wtedy, gdy jest ona akurat potrzebna. Na przykład firma Uber pozwala zamówić kierowcę prywatnego działającego w roli taksówkarza – i zamawiasz go wtedy, gdy jest potrzebny, czyli gdy chcesz dostać się do danego miejsca. Model ten jest mile widziany przez klientów, ponieważ ci wiedzą, że płacą tylko wtedy, gdy rzeczywiście wykorzystują dany produkt lub usługę, ale jednocześnie jest to model dla firm, które mogą zapewnić szybką dostawę. Jeżeli np. klient zamówi dostęp do usługi w modelu on-demand, ale otrzyma ją dopiero następnego dnia, to nie można będzie już powiedzieć, że skorzystał z niej "na żądanie". 

4. Freemium

W modelu freemium oferujesz klientom dwie wersje produktu: bezpłatną, ale z ograniczoną funkcjonalnością, oraz płatną, ale z pełnym wachlarzem opcji. Dla przykładu LinkedIn pozwala za darmo założyć konto w swoim serwisie, ale gdy zechcesz wysłać wiadomość do osoby, której nie masz w bazie kontaktów, musisz już założyć konto płatne. Użytkownicy bezpłatnie korzystający z serwisu mają sporo możliwości, w tym mogą publikować wpisy i przeglądać ludzi zarejestrowanych w platformie, jednocześnie nie mają dostępu do wszystkich opcji. 

Zobacz: Ceny mieszkań

Chcąc postawić na ten model, dobrze zbilansuj funkcje dostępne w wersji bezpłatnej i płatnej. Wersja bezpłatna musi być na tyle zachęcająca i funkcjonalna, aby użytkownicy, którzy nigdy nie wykupią dostępu do płatnej wersji, wciąż byli zadowoleni z produktu. Z kolei wersja płatna musi oferować rzeczywiście przydatne funkcje i dodatkowe możliwości – w przeciwnym razie ludzie nie zechcą wykupić dostępu. Co więcej, z usług czy produktów w modelu freemium korzysta tylko niewielki odsetek użytkowników, dlatego model ten polecany jest firmom, które zgromadziły już bardzo dużą bazę użytkowników, albo dopiero ją tworzą, ale nie muszą osiągnąć rentowności w szybkim czasie (mają np. wsparcie finansowe inwestora i plan, aby nie generować zysków nawet przez kilka lat). 

5. Nowa sprzedaż bezpośrednia

Dawniej sprzedaż bezpośrednia kojarzyła się z domokrążcami, którzy odwiedzali klientów w domach i usiłowali skłonić ich do zakupu. Nowa sprzedaż bezpośrednia przebiega w internecie, a jej możliwości są o wiele większe. Na przykład firma Chloe + Isabel projektuje, wytwarza i wprowadza do sprzedaży modną biżuterię, a następnie udostępnia ją studentom i osobom chcącym dorobić na boku, których określa swoimi partnerami. Partnerzy otrzymują dostęp do prostego sklepu internetowego i mogą samodzielnie sprzedawać biżuterię, nie musząc przy tym martwić się wysyłką czy utrzymywaniem magazynu z zapasami. Od każdego sprzedanego produktu otrzymują 30% prowizji. Jeżeli uważasz, że twoi klienci mogliby sprzedawać twoje produkty, weź ten model pod uwagę.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POLECAMY