5 najważniejszych trendów w email marketingu na 2021 rok

5 najważniejszych trendów w email marketingu na 2021 rok
Pandemia COVID-19 diametralnie zmieniła nasze życie - nie tylko prywatne, ale również zawodowe. Najbardziej odczuli to przedsiębiorcy, którzy zostali zmuszeni przenieść swoje biznesy do świata online. Wielu z nich dopiero rozpoczęło swoją przygodę z email marketingiem, niektórzy zaś od dłuższego czasu korzystali z tego kanału. Nieważne, do której grupy należysz, ponieważ domyślam się, że każdego w tym niepewnym czasie interesuje, co stanie się w przyszłości.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Co będzie liczyło się najbardziej - bezpieczeństwo czy budowanie relacji? A może obydwa? Jeśli chcesz znać odpowiedzi na te pytania, to zapraszam Cię do lektury mojego artykułu, w którym opowiem o trendach w email marketingu na 2021 rok.

Trendy w email marketingu na 2021

1. Hiperpersonalizacja

2. Budowanie relacji 1:1 przez maile tekstowe

3. Budowanie pozytywnych doświadczeń czyli customer experience w email marketingu

4. Zwiększanie inwestycji w email marketing

5. Prywatność i bezpieczeństwo danych

 

1. Hiperpersonalizacja - czyli, jak lepiej dotrzeć do klienta

O personalizacji prawdopodobnie zostało już powiedziane wszystko, a i tak nie każdy marketer sięga po to narzędzie. Wielu z nich ogranicza ją jedynie do zwrotu do adresata po imieniu, co de facto jest obecnie już standardem, a nie działaniem zwracającym uwagę klienta. Warto wspomnieć, że spersonalizowane maile są otwierane o 26% częściej niż te, w której zabrakło tego zabiegu (źródło: https://influencermarketinghub.com/email-marketing-predictions/ ).

Jak w takim razie podejść do personalizacji wraz ze świeżym powiewem nowego roku? Odbiorcy oczekują od Ciebie treści, które brzmią w taki sposób, jakby były stworzone tylko dla nich. Zarówno temat, jak i treść całej wiadomości powinieneś dobrze przemyśleć. Pomóc Ci w tym mogą narzędzia do personalizacji, np. content dynamiczny oraz odpowiednia segmentacja. Nie zapomnij, że posiadając zaledwie imię subskrybenta, możesz dostarczyć mu treści, które dopasowane są kolorystycznie, uwzględniają jego płeć, czy zawierają właściwe komunikaty. Co tym samym zyskujemy? Lojalność odbiorców, którzy bez tych działań zrezygnowaliby z otrzymywania naszych wiadomości.

2. Maile tekstowe, czyli piszmy listy

Coraz więcej marek stosuje ten model newslettera i bardzo mnie to cieszy, ponieważ wracamy do idei maila, którą jest korespondencja elektroniczna. A jak wiadomo - pisanie listów równa się budowanie relacji. Dlaczego tak się dzieje? Takie wiadomości zwykle otrzymywaliśmy od bliskich oraz przyjaciół, dlatego mile się one nam kojarzą. Pandemia jeszcze bardziej wpłynęła na to, jakie komunikaty chcemy otrzymywać, a skrzynka mailowa to wciąż jest o wiele bardziej prywatne miejsce niż konto na portalach społecznościowych.

Czy to oznacza, że gify i chwytliwe grafiki odchodzą do lamusa? Absolutnie nie! Warto jednak wprowadzić do swojej strategii email marketingowej wiadomości tekstowe jako miłą odmianę, coś co na pewno zaskoczy odbiorców. Tym samym możemy wydzielić grupę, do której właśnie takie newslettery będą lepiej trafiać.

3. Budowanie pozytywnych doświadczeń czyli customer experience w email marketingu

Widujesz jeszcze maile, w których roi się od ofert, rabatów, specjalnie wyselekcjonowanych produktów? Niestety nadal spotykam się z takim podejściem do newslettera, w którym zamiast wartościowej treści, zamieszczona jest gazetka produktowa. W tym kontekście warto w swojej strategii zwrócić uwagę na customer experience - czyli doświadczenie naszego klienta. Pandemia popchnęła wiele osób, do skorzystania z zakupów online po raz pierwszy, tym bardziej przeprowadzenie ich przez proces zakupowy był kluczowy. Badania przeprowadzone przez Salesforce pokazują, że w związku z pandemią klienci oczekują od marek większego zaangażowania, empatii czy solidnego wsparcia w związku z dokonywaniem transakcji.

4. Zwiększenie inwestowania w email marketing

Brzmi dziwnie? Tymczasem od lat email marketing plasuje się na samej górze rozwiązań, których ROI (zwrot z inwestycji) jest najwyższy. Nie da się jednak ukryć, że wiele firm dotkniętych pandemią było zmuszonych do zmian w dysponowaniu środkami na marketing. Tymczasem, w przypadku email marketingu, wcale nie chodzi o wysyłanie jeszcze większej ilości maili, ale o właściwe lokowanie funduszy. Jak już wspomniałam zwrot z 1 zainwestowanej złotówki to aż 38 zł zysku dla firmy (źródło: https://www.emailmonday.com/dma-national-client-email-report-2015/ ). Dlatego nawet niewielkie sumy potrafią skutecznie wesprzeć przychód. Trzeba tylko wiedzieć, w co “inwestować pieniądze”. Segmentacja, personalizacja, budowanie zaangażowania i troska o odbiorców oraz bezpieczne lokowanie danych to obszary, na których warto się skupić, planując wydatki na email marketing w przyszłym roku. Milion wysłanych maili nie przyniesie zysku, jeśli otrzymają je niewłaściwe osoby albo treść będzie pozostawiała wiele do życzenia.

5. Prywatność i bezpieczeństwo danych

Bezpieczeństwo danych osobowych to temat, który krąży wokół firm od momentu wejścia RODO. Strach przed tym, że nowe przepisy zrujnują email marketing nie dość, że minął, to okazał się całkowicie bezpodstawny. Regulacje antyspamowe sprzyjają działaniom prowadzonym przez wiodące firmy email marketingowe i jednocześnie stanowią ułatwienie dla marketerów. Odbiorcy są w pewnym sensie sprzymierzeńcami w walce ze spamem i do swojej skrzynki pocztowej podchodzą z rozwagą. Dlatego te firmy, które mają na względzie prywatność użytkowników, wygrywają i mogą cieszyć się lojalnymi grupami subskrybentów. Zbieranie zgód, posiadanie polityki prywatności, zapewnienie łatwego wypisania się z newslettera i transparentność to rzeczy, dzięki którym klienci bardziej nam ufają.

Podsumowując 2021 rok, a przynajmniej jego początek, może niewiele różnić się od tego, co pandemia serwuje nam teraz. Nie zmienia to jednak faktu, że relacje budowane z odbiorcami powinny być nadal zaopiekowane, a komunikacji warto dodać trochę świeżości. Każda, nawet drobna zmiana może okazać się efektywna, a te wpisujące się w nadchodzące trendy - szczególnie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ