Raport. Wzrost e-handlu: Główne wyzwania dla firm kurierskich
z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 10/2020 (61)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Nowoczesne firmy kurierskie muszą zadbać o wygodę i bezpieczeństwo odbiorców paczek, pracowników i współpracowników, zapewnić komfort mieszkańcom miast i wspierać partnerów biznesowych, którymi są działające „na pełnych obrotach” e-sklepy.
Sprawne i szybkie nadania
Zwiększenie liczby zamówień w początkowej fazie pandemii koronawirusa spowodowało przejściowe spiętrzenia zamówień w sklepach internetowych, które nie nadążały z nadawaniem większej liczby paczek. Firmy kurierskie odpowiedziały na to zapotrzebowanie szybko i sprawnie, zwiększając mobilizację własnych sieci kurierskich i wprowadzając modyfikacje procedur i systemów informatycznych. DPD Polska od wielu lat rozwija narzędzia, które ułatwiają e-sklepom codzienne działania. Nowoczesne rozwiązania IT sprawdzają się w sytuacjach zwiększonego zainteresowania e-zakupami. Usługa DPD Online pozwala usprawnić wewnętrzne procesy operacyjne. Dzięki niej można m.in. szybko tworzyć listy przewozowe, dokonywać kompleksowego rozliczenia procesów logistycznych, obsługiwać wysyłki seryjne. Większe sklepy wykorzystujące systemy aukcyjne lub magazynowo-sprzedażowe mają do dyspozycji tzw. moduły wysyłkowe. Po zainstalowaniu stają się one integralnymi elementami programów do zarządzania stanami magazynowymi i sprzedażą. Partnerzy mogą skorzystać z e-sklepu DPD Polska (https://sklep.dpd.com.pl), w którym dostępne są materiały eksploatacyjne do pakowania i zabezpieczania zawartości przesyłek.
W trosce o środowisko naturalne i lokalną społeczność
Więcej przesyłek w sieci to intensywniejsza obecność marki DPD w życiu konsumentów. Doręczenia realizowane za pośrednictwem samochodów kurierskich mają wpływ na życie mieszkańców miast. Mając tego świadomość, DPD Polska już od trzech lat rozwija sieć DPD Pickup Oddziałów Miejskich zlokalizowanych w dzielnicach mieszkalnych i biznesowych w dużych ośrodkach. Oddziały, w których można wygodnie nadać, odebrać lub zwrócić zamówienie, realizują doręczenia rowerowe (w tym rowerami cargo), na skuterach oraz piesze. Chcąc racjonalizować ruch kołowy, DPD Polska rozwija narzędzia i usługi, które usprawniają procesy dostaw, jednocześnie dając klientom więcej możliwości. Usługa DPD Predict i jej rozszerzenie aplikacja www.mojapaczka.dpd.com.pl pozwalają określić moment doręczenia przesyłki i ułatwiają kontakt z kurierem.
Działania te, a także odświeżanie floty, wprowadzanie do niej aut elektrycznych, instalowanie oświetlenia LED i paneli fotowoltaicznych w oddziałach, zakup certyfikowanej „zielonej energii” oraz selektywna zbiórka odpadów to efekt strategicznych, dalekosiężnych decyzji DPDgroup podejmowanych pod hasłem DrivingChangeTM w obliczu wyzwania, jakim jest utrzymywanie zrównoważonego rozwoju przy jednoczesnym wzroście e-commerce.
Bezpieczeństwo najważniejsze
Dziś klienci oczekują, że przesyłkę dowiezie kurier, który przestrzega zasad bezpieczeństwa. Potrzeba ochrony zdrowia nadawców, odbiorców i doręczających to nowe zadanie, które nieoczekiwanie los postawił przed całą branżą w 2020 r. Wobec zagrożenia zdrowia publicznego firmy kurierskie już na samym początku pandemii musiały podjąć niestandardowe działania i szybko zmodyfikować swoje usługi. DPD Polska od razu wprowadziła dodatkowe zabezpieczenia. W pierwszej połowie lutego wszyscy pracownicy i współpracownicy zostali przeszkoleni, otrzymali instruktaż higieniczny zgodny z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministerstwa Zdrowia. Kurierzy dostali środki zabezpieczenia osobistego i realizowali nową procedurę doręczenia „pod drzwi”, a w przypadku przesyłek do rąk własnych z jednorazowym, unikalnym kodem PIN.
Choć nie wiadomo, jak długo potrwa pandemia i co przyniosą nam następne miesiące, wszystkie paczki dostarczane będą z zachowaniem wszelkich zalecanych zasad bezpieczeństwa. Część zastosowanych modyfikacji najprawdopodobniej zostanie z nami na dłużej jako sensowne usprawnienia zgodne z no- wymi preferencjami konsumentów.
Więcej możesz przeczytać w 10/2020 (61) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.