Gigant technologiczny wspiera edukację AI w polskich szkołach

Program opiera się na dwóch filarach: partnerstwie ze Stowarzyszeniem Mentalnie Równi oraz kompleksowym wsparciu szkół w rozwijaniu umiejętności cyfrowych niezbędnych na rynku pracy przyszłości, m.in. poprzez projekty takie jak Skills for Innovation. Finansuje je firma Dell Technologies.
Lekcje, które zmieniają świadomość – edukacja dzieci i rodziców o wpływie technologii
W ramach programu „MÓW DO MNIE – #TokTuMi”, organizowanego przez Stowarzyszenie Mentalnie Równi, uczniowie uczestniczą w zajęciach wychowawczych poświęconych zdrowemu korzystaniu z nowych technologii. Prowadzą je studenci ostatnich lat psychologii, w przyjaznej dla dzieci i młodzieży formule online. Lekcje uczą, czym jest FOMO, jak działają na nas media społecznościowe, w jaki sposób technologia wpływa na emocje, sen, koncentrację czy relacje. Omawiane są mechanizmy uzależnień cyfrowych, rola dopaminy, zjawisko przebodźcowania oraz sposoby przeciwdziałania – takie jak techniki uważności, offline’owe rytuały czy metoda Pomodoro.
Rodzice otrzymują materiały edukacyjne, które pomagają kontynuować rozmowę w domu. Zawierają one konkretne pytania ułatwiające otwarty dialog, opisują sygnały ostrzegawcze uzależnień oraz dają wskazówki, jak wprowadzać wspólne zasady korzystania z ekranów. Program obejmuje również szkolenia dla nauczycieli – by byli właściwie przygotowani do rozmowy z młodzieżą oraz potrafili rozpoznawać i reagować na ewentualne niepożądane sygnały niewłaściwego korzystania z nowych technologii bądź pierwszych oznak cyfrowych uzależnień.
- Jeśli chcemy realnej zmiany, musimy rozmawiać z dziećmi, ale też razem z nimi uczyć się cyfrowej higieny. Nasze inicjatywy tworzą przestrzeń do tej rozmowy – bez oceniania, z szacunkiem i zrozumieniem dla obu stron. To edukacja, która działa, bo angażuje całą rodzinę – mówi Tomasz Prosiński, prezes Stowarzyszenia Mentalnie Równi i założyciel Instytutu Zdrowia Mentalnego.
Zajęcia zostały przygotowane przez zespół psychologów psychoterapeutów dziecięcych, pedagogów i dydaktyków, a ich treść – jak pokazują ankiety – jest wysoko oceniana przez nauczycieli i uczniów. Dla wielu rodzin to pierwsza okazja do świadomej rozmowy o tym, jak wpływają na nas nowe technologie.
Cyfrowe bezpieczeństwo i zdrowie psychiczne
Dell Technologies poprzez współpracę ze Stowarzyszeniem „Mentalnie równi” został partnerem programu „MÓW DO MNIE – #TokTuMi”. To największy skoordynowany i wielopoziomowy program w Polsce dotyczący profilaktyki zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, realizowany równolegle w trzech kluczowych grupach: dzieci, rodziców i nauczycieli.
Program prowadzony od 2023 roku działa pod honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka, Konsultanta Krajowego w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, Polskiej Rady Organizacji Młodzieżowych oraz Uniwersytetu Papieskiego w Krakowie i Uniwersytetu SWPS. Program łączy działania edukacyjne i profilaktyczne w obszarach nowych technologii, cyberprzemocy oraz uzależnień.
Do czerwca 2025 r. program we współpracy z Dell objął 30 szkół podstawowych i ponadpodstawowych w Łodzi. Zajęcia wychowawcze zrealizowano w 174 klasach, angażując w szkolenia 170 nauczycieli. Dzięki temu udało się dotrzeć do ok. 3 500 uczniów oraz ponad 4 000 rodziców.
Z danych ankiet wynika, że:
- 92,7% nauczycieli oceniło merytorykę zajęć jako dobrą lub bardzo dobrą,
- 95,1% potwierdziło istotność treści dla zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,
- 77,6% uczniów zadeklarowało chęć uczestnictwa w kolejnych zajęciach.
- Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci i ich rodzin to dziś jedno z kluczowych wyzwań społecznych. Potrzebujemy programów, które nie tylko diagnozują problemy, ale przede wszystkim uczą prewencji i świadomego korzystania z technologii. Tylko wtedy możemy mówić o realnym wpływie na przyszłość. Partnerstwo ze środowiskiem biznesowym, takim jak Dell Technologies, pokazuje, że odpowiedzialność społeczna może być integralną częścią transformacji cyfrowej – mówi Tomasz Prosiński.
Kompetencje przyszłości i edukacja z AI
Współpraca partnerska ze Stowarzyszeniem to jedna z wielu aktywności Dell Technologies wspierających rozwój kompetencji przyszłości u młodzieży – zarówno technologicznych, jak i społecznych. Firma od lat inwestuje w polską edukację, wskazując na kluczowe wyzwania, takie jak niedobór ekspertów, zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem czy brak wiedzy o wykorzystaniu sztucznej inteligencji.
Z badań Dell Technologies z lutego 2025 roku wynika, że:
- 94% managerów uważa, że wszyscy powinni poszerzać wiedzę na temat AI,
- 63% wskazuje na brak kompetencji w bezpiecznym korzystaniu ze sztucznej inteligencji,
- 79% menedżerów uważa, że rozumienie ryzyk i możliwości AI jest poważnym wyzwaniem,
- 89% uznaje bezpieczeństwo cyfrowe za kluczowy warunek innowacyjności.
Od 2022 roku koncern technologiczny aktywnie wspierał projekt Laboratoria Przyszłości, dostarczając do szkół nie tylko nowoczesne urządzenia, ale również wiedzę ekspercką.
- Nasze działania koncentrują się na rozwijaniu kompetencji dla innowacji – to umiejętności, które łączą technologię, kreatywność i odpowiedzialność. Dzięki programowi Skills for Innovation, nauczyciele otrzymują gotowe materiały, które mogą wykorzystać już następnego dnia na lekcji – komentuje Konrad Wierzchowski, Central Eastern Europe Client Solution Education Lead w Dell Technologies.
Dotychczasowe efekty tych działań to m.in. niemal 300 szkół w całej Polsce, gdzie dotarł sprzęt Della, a także kilkanaście tysięcy uczniów, którzy wzięli udział w specjalnych zajęciach.
Co dalej? Edukacja to proces ciągły
Jesienią planowany jest ogólnopolski webinar dla rodziców i pracowników oświaty. Eksperci cyfrowego giganta oraz przedstawiciel Stowarzyszenia Mentalnie Równi opowiedzą o kompetencjach niezbędnych na rynku pracy przyszłości i o tym, jak budować zdrową relację dzieci z technologią.
W planach są także kolejne zajęcia w szkołach, nowe AI Labs oraz rozbudowa programu o dodatkowe materiały edukacyjne i broszury dla uczestników.