Zacznie się 1 stycznia. Ruszą ogromne kontrole pracowników w całej Polsce

kontrola w pracy
Zacznie się 1 stycznia. Ruszą ogromne kontrole pracowników w całej Polsce / Fot. Shutterstock/fizkes
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt nowelizacji ustawy o uczelniach, który umożliwi pracodawcom weryfikację autentyczności dyplomów pracowników. Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku i będą dotyczyć dyplomów wydawanych nawet w ciągu ostatnich 50 lat.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uczelnie będą odpłatnie udzielały informacji o danych zawartych w dyplomie ukończenia studiów wydanym w postaci papierowej. Regulacja dotyczy dokumentów wydawanych na przestrzeni ostatnich 50 lat.

Ministerstwo nauki wyjaśniło, że wprowadzana zmiana jest odpowiedzią na postulat strony społecznej dotyczący problemów pracodawców z weryfikacją prawdziwości dokumentów edukacyjnych.

Jak będzie działać system

Na wniosek pracodawcy posiadającego interes prawny uczelnie będą udzielały informacji o danych zawartych w dyplomie ukończenia studiów. Pracodawca będzie musiał podać konkretne dane, w szczególności:

  • imię i nazwisko posiadacza dyplomu,
  • numer dyplomu ukończenia studiów.

Przesłanką wystąpienia z wnioskiem będzie powzięcie uzasadnionych wątpliwości co do autentyczności danych zawartych w dyplomie po weryfikacji zabezpieczeń przed fałszerstwem.

Opłata za sprawdzenie wykształcenia 

Udzielenie informacji przez uczelnie będzie odpłatne. Wysokość opłaty wyniesie 1 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie przepisów obowiązujących w dniu złożenia wniosku.

Minister nauki Marcin Kulasek podkreślił, że umożliwienie weryfikacji wiarygodności wykształcenia osoby fizycznej jest kluczowe z punktu widzenia interesu społecznego. Dotychczas praktyka wskazywała, że pracodawcy nie mogą zweryfikować bezpośrednio w uczelni, czy dane zawarte w dyplomie są prawdziwe.

Pracodawcy napotykają problemy z weryfikacją prawdziwości dokumentów przedstawianych przez pracowników lub kandydatów do pracy. Przepisy krajowe nie przewidywały uprawnienia pracodawcy do występowania do innych podmiotów w celu potwierdzenia prawdziwości dokumentów - zgodnie ze stanowiskiem Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku

ZOBACZ RÓWNIEŻ