Podcasty na Spotify coraz popularniejsze. Polska w czołówce
Dwóch Typów PodcastW pierwszym półroczu 2020 roku w naszym kraju wysłuchano ponad 300 proc. więcej godzin podcastów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Trend zwyżkowy widać również w skali globalnej - na całym świecie zaobserwowano wzrosty odtwarzania internetowych audycji o 42 proc., a w Europie o 53 proc.
Rozkwitu popularności podcastów należy upatrywać w tym, że proces ich przygotowania staje się coraz łatwiejszy, rośnie też liczba dostępnych kanałów dystrybucji. Jak wynika z raportu Voxnest, Spotify stał się wiodącą platformą podcastów na ponad 80 rynkach spośród 92, na których jest dostępny. - Ostatnio nasze podjeście do wielu codziennych spraw, w tym rozrywki, ulega zmianom. Podcasty są tego doskonałym przykładem - mówi Federica Tremolada, dyrektor zarządzająca Spotify w regionie Europy Południowej i Wschodniej, cytowana przez portal "Wirtualnemedia.pl".
Polska znalazła się na liście dziesięciu najszybciej rozwijających się rynków podcastowych na świecie. Nasz kraj wyprzedziły jedynie Brazylia, Wielka Brytania, Kanada, Kolumbia, Włochy, Meksyk i Hiszpania. Zaraz za nami w pierwszej dziesiątce znalazły się Nowa Zelandia oraz Stany Zjednoczone.
W ostatnim czasie streamingowy potentat zaprezentował ponad 400 oryginalnych podcastów, a kolejne są już w przygotowaniu. Zapowiedziane są m.in. ekskluzywne podcasty z Kim Kardashian i Michelle Obamą. Ta druga już teraz prowadzi audycję "The Michelle Obama Podcast", będącą wspólnym projektem Spotify i należącej do Obamów firmy producenkiej Higher Ground. Gościem pierwszego odcinka Michelle był jej mąż, Barack Obama.
Co najchętniej słucha się w Polsce? Oto 10 najpopularniejszych podcastów w pierwszej połowie 2020 roku:
1. Dwóch Typów Podcast
2. Kryminatorium
3. Ja i moje przyjaciółki idiotki
4. Tu Okuniewska
5. Rock i Borys
6. Rozmowy: Wojewódzki & Kędzierski
7. Karol Paciorek
8. Piąte: Nie zabijaj
9. Prawdziwe Zbrodnie
10. Dział Zagraniczny
Nie wiem czy głównym argumentem napędzającym zainteresowanie podcastami wśrod słuchaczy jest tęsknota za słowem mówionym w mediach, ale bez wątpienia jest to ciekawy kierunek, za którego dalszy rozwój należy trzymać mocno kciuki - komentuje dla "My Company Polska" Łukasz Pieter, dyrektor muzyczny Meloradia.
Jak przewidują eksperci z Voxnest do 2021 przychód reklamowy z podcastów osiągnie miliard dolarów.