PKO Bank Polski umacnia pozycję silnego partnera polskiego biznesu
PKO Bank Polski wspiera firmy, które stawiają na niskoemisyjność / Fot. Shutterstock.z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2024 (111)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Z ostatniego raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że ponad 97 proc. MSP w Polsce to mikroprzedsiębiorstwa generujące najwięcej miejsc pracy w całym sektorze.
Jednocześnie przedstawiciele najmniejszych biznesów podkreślają, że by móc dynamicznie działać, niezbędne jest wsparcie dużych partnerów. Tegoroczne badania Visa wskazują, że cyfryzacja wszystkich MSP w naszym kraju może zwiększyć roczne przychody o 26 mld zł.
Solidne filary polskiego biznesu
PKO Bank Polski to jedna z tych organizacji, która od wielu lat aktywnie wspiera również małe i średnie przedsiębiorstwa. A ogłoszona właśnie strategia Grupy Kapitałowej na lata 2025–2027 – zaprezentowana pod hasłem „Numer 1 i kropka” – jasno pokazuje, że zaangażowanie nie zmaleje, wręcz przeciwnie. Zgodnie ze strategią model biznesowy banku będzie adekwatny do aktualnych trendów, przede wszystkim do tych geopolitycznych, społecznych i technologicznych oraz do aktualnych potrzeb polskiej gospodarki.
Jeden z filarów tego dokumentu zakłada działania umacniające pozycję silnego partnera polskiego biznesu poprzez dostarczanie szerokiej oferty produktowo-usługowej, a także relacyjną obsługę klientów. Małe podmioty mogą liczyć m.in. na zdalny, trzyminutowy proces otwierania konta i firmy, wsparcie przed rejestracją działalności (np. pomoc w stworzeniu strony internetowej) oraz omnikanałową obsługę z wysokim poziomem cyfryzacji. W przypadku większych klientów PKO Bank Polski stawia przede wszystkim na relacyjność oraz nowoczesne narzędzia analityczne i modele AI. Bank chce także mocniej wspierać firmy, które planują ekspansję zagraniczną. Umożliwią to nowe oddziały korporacyjne, które bank planuje otworzyć na dziewięciu europejskich rynkach.
– Działamy z myślą o potrzebach przedsiębiorców. Mamy pełen wachlarz produktów finansowych: od kredytów obrotowych i inwestycyjnych po leasing i faktoring. Nasza strategia zakłada zwiększenie udziału w finansowaniu klientów biznesowych, w skali całego kraju, z 16,5 do 18 proc. Wierzę, że nasz model – elastyczna oferta połączona z profesjonalnymi relacjami – pozwoli ten cel osiągnąć – mówi Bartosz Jeziorski, dyrektor Biura Produktów Kredytowych Bankowości Korporacyjnej i Przedsiębiorstw w PKO Banku Polskim.
Stawiajmy na zeroemisyjność
Z wewnętrznych analiz PKO Banku Polskiego wynika, że Polska jest największym emitentem dwutlenku węgla w Unii Europejskiej. Transformacja energetyczna staje się kluczowym czynnikiem w walce o utrzymanie konkurencyjności rodzimego biznesu, dlatego Grupa Kapitałowa Banku postawi na działania również w tym zakresie.
Jakie? Na pierwszy plan wysunie się energetyka niskoemisyjna, finansowanie nowych budynków niskoemisyjnych oraz wsparcie w finansowaniu samochodów elektrycznych. PKO Bank Polski zamierza być liderem w finansowaniu bankowym ponad 20 proc. całkowitych nakładów potrzebnych na przeprowadzenie skutecznej transformacji energetycznej w Polsce. Planuje też rozszerzyć zespół banku o ekspertów w dziedzinie energetyki. Chce być partnerem już na wczesnym etapie oceny samej architektury projektu, wyboru technologii, komponentów, systemów informatycznych.
– Koszty energii ponoszone przez polskich przedsiębiorców są dużo wyższe niż koszty energii w innych krajach UE. Jeżeli tego nie zmienimy, polskie przedsiębiorstwa, a co za tym idzie cała polska gospodarka może stać się mniej konkurencyjna. Wzrost udziału OZE w polskim miksie energetycznym to priorytet, ale równie ważna jest poprawa efektywności energetycznej. Dlatego pomagamy naszym klientom w finansowaniu zakupu nowoczesnych maszyn, linii produkcyjnych, OZE. Naszym celem jest dostarczanie kapitału, ale również wiedzy i narzędzi, które wesprą firmy w przystosowaniu się do nowych regulacji i wymogów, co wzmocni ich pozycję rynkową – mówi Monika Palimąka, dyrektor Departamentu Programów Publicznych ESG w PKO Banku Polskim.
Więcej możesz przeczytać w 12/2024 (111) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.