Logistyka gra w zielone
Zielona logistyka / Fot. materiały prasoweŚwiatowe Forum Ekonomiczne ogłosiło właśnie, że wzrost cen związany z osiągnięciem zeroemisyjnego łańcucha dostaw wyniesie średnio nie więcej niż 4 proc. Okazuje się także, że wielu klientów jest skłonnych zapłacić dużo więcej, aby uzyskać towary i produkty wytworzone w sposób zrównoważony. Jeśli dodamy do tego, że w ciągu ostatnich pięciu lat nawyki zakupowe aż 85 proc. klientów stały się bardziej proekologiczne, a 65 proc. konsumentów prowadzi bardziej oszczędny styl życia, nikogo nie zdziwi, że firmy sprawdzają, jakie nowe rozwiązania mogłyby zostać zastosowane w ich własnych łańcuchach dostaw, aby jak najszybciej osiągnąć zeroemisyjność. Prośrodowiskowe technologie i strategie okazują się coraz przystępniejsze i tańsze oraz realne do wdrożenia w różnych przedsiębiorstwach i organizacjach, a koncepcja zrównoważonego rozwoju staje się istotnym elementem strategii biznesowej.
Zrównoważony rozwój realizowany jest przez firmy głównie przez dekarbonizację, a ta w branży logistycznej może być osiągnięta w dwóch zasadniczych aspektach: poprzez elektryfikację pojazdów oraz korzystanie z OZE.
Elektryfikacja pojazdów, czyli nieunikniona rewolucja
Zarówno konsumenci, jak i inwestorzy oraz partnerzy biznesowi oczekują bardziej zrównoważonych i ekologicznych rozwiązań w transporcie. Logistyka odpowiada za 24 proc. globalnych emisji dwutlenku węgla - z czego większość generuje właśnie transport. Odpowiedzią wydaje się elektryfikacja środków transportu.
Tymczasem europejski rynek elektrycznych samochodów ciężarowych niemal nie istnieje - wyceniany jest obecnie na zaledwie 300 mln euro. Ale uwaga – według prognoz w ciągu najbliższych pięciu lat wzrośnie on aż 15-krotnie! Zapowiada się więc wielki przełom.
Walory pojazdów elektrycznych są oczywiste - niemal neutralne dla środowiska, wytwarzające o wiele mniej hałasu, ich silniki mają mniej ruchomych części w porównaniu do pojazdów napędzanych tradycyjnymi paliwami. Sporym wyzwaniem pozostają wciąż akumulatory, których wydajność, a także neutralność środowiskowa, pozostawia jeszcze jednak wciąż wiele do życzenia. Na razie walory ciężarowych pojazdów elektrycznych nie są jednak w stanie zachęcić wielkich firm logistycznych do większych zamówień. Sytuacja jest jednak bardzo dynamiczna. Wszystko wskazuje na to, że będzie lepiej, zwłaszcza że nastąpiło już przełamanie na rynku amerykańskim. Na europejskim rynku producentów elektrycznych samochodów ciężarowych także widać wreszcie ruch ze strony firm znanych dotąd z produkcji aut spalinowych: Daimler, Iveco, Volvo, MAN, Renault, DAF,Scania. Jeśli dodamy do tego plany zupełnie nowych producentów, takich jak Tesla, oraz dynamikę rozwoju infrastruktury ładowarek, wniosek jest tylko jeden – w najbliższych latach czeka nas dekarbonizacyjna rewolucja na rynku samochodów ciężarowych.
Panele na dachach
Firmy logistyczne inwestują też w odnawialną energię. Najbardziej popularnym sposobem dekarbonizacji poprzez używanie OZE są panele fotowoltaiczne. Przykłady? W 2022 r. Amazon podpisał umowę na zakup energii z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach. Może nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że to jedna z największych umów zakupu energii słonecznej w Polsce. Podpisanie umowy jest częścią globalnego zwiększenia pozyskiwania...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 1/2024 (100) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.