Biedronka wprowadza trzy ceny w sklepach. To efekt dyrektywy Omnibus
Sieć Biedronka od 1 stycznia 2023 roku wprowadziła do swoich sklepów rozwiązania realizujące zapisy unijnej dyrektywy Omnibus, której celem jest dostarczenie klientom precyzyjnej informacji na temat cen produktów objętych promocjami.
Przeczytaj także: Afera mięsna
Etykiety cenowe produktów oferowane klientom Biedronki w ramach części promocji będą zawierały:
- aktualną cenę promocyjną, za którą nabędziemy towar,
- cenę referencyjną czyli najniższą cenę danego produktu z ostatnich 30 dni,
- cenę regularną tego produktu.
Zasady dyrektywy Omnibus w zakresie ceny referencyjnej nie dotyczą wszystkich produktów spożywczych oferowanych przez sieci handlowe w ramach sprzedaży promocyjnej a obejmują produkty, których termin przydatności do spożycia przekracza 30 dni.
- Tym samym regulacje nakładające obowiązek informowania o cenach referencyjnych nie obejmują przykładowo m. in. świeżego mięsa, nabiału, świeżych owoców i warzyw. Zasady dyrektywy nie dotyczą także promocji innych niż proste, tj. nie stosuje się ich, jeśli wprowadzane są promocje warunkowe np. „kup 2, zapłać za drugi 50% taniej’, „zrób zakupy za po 50 zł, dostaniesz x” - komentuje Adam Słomkowski, starszy prawnik z Działu Prawnego sieci Biedronka
Ustawa implementująca tzw. dyrektywę Omnibus weszła w życie w dniu 1 stycznia 2023 roku i przewiduje wprowadzenie licznych zmian w prawie ochrony konsumentów. Przepisy dyrektywy, a w ślad za nimi przepisy implementującej dyrektywę ustawy będą miały znaczący wpływ na działalność wielu przedsiębiorców. Odnosi się to między innymi do obowiązków przedsiębiorców w zakresie informowania o stosowanych przez nich cenach, w tym obniżkach i zasadach organizowanych przez nich promocji cenowych.