Biedronka i SGGW stworzą centrum innowacji żywieniowych. Chcą pomóc osobom z chorobami zależnymi od diety

Połączenie nauki i biznesu
Biedronka LAB to pierwszy w Polsce projekt strategicznej współpracy między wiodącą uczelnią żywieniową a liderem rynku handlu detalicznego. Nowo powstałe produkty, wypracowane wspólnie z klientami, będą odpowiedzią na zmieniające się potrzeby i oczekiwania konsumentów. Centrum to przestrzeń, gdzie nauka i biznes spotykają się, aby wspólnie szukać odpowiedzi na wyzwania w zakresie smaku, składu, funkcjonalności, a także opakowań i wygody użytkowania produktów spożywczych i przemysłowych. To również nowoczesna inicjatywa wspierająca walkę z chorobami dietozależnymi wśród dzieci, dorosłych i osób starszych.
Wieloletnia umowa o współpracy została podpisana przez Rektora SGGW, prof. dr. hab. Michała Zasadę, oraz Członka Zarządu Jeronimo Martins Polska, Jarosława Sobczyka.
– W roku 30-lecia Biedronki w Polsce tworzymy centrum innowacji „Biedronka LAB. Produkty przyszłości w Twoich rękach”, którego misją jest koncentracja na konsumencie i jego realnych potrzebach. Ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego łączą nas cele odpowiedzialności społecznej oraz możliwości pozytywnego oddziaływania na zdrowie konsumentów w Polsce. Teraz będziemy tę misję realizować wspólnie – największa sieć handlowa w Polsce oraz wiodąca uczelnia w obszarze żywienia i żywności. Jestem przekonany, że efektem tej współpracy będzie realny, pozytywny wpływ na zdrowie społeczeństwa i wspieranie właściwych nawyków żywieniowych – mówi Jarosław Sobczyk, Dyrektor Personalny i Członek Zarządu Jeronimo Martins Polska.
– Podpisana umowa dotycząca współpracy między Biedronką – największą siecią handlową w Polsce a Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie – wiodącą uczelnią w obszarze nauk o żywieniu człowieka i żywności, jest najlepszym dowodem realizacji misji i strategii rozwoju SGGW w zakresie transferu wiedzy do gospodarki oraz troski o stan zdrowia publicznego i stan wyżywienia ludności. Połączenie potencjału obydwu interesariuszy w celu realizacji tej misji to spektakularna szansa realnego wpływu na ofertę rynkową żywności w Polsce, spełniającą oczekiwania konsumentów, a w konsekwencji poprawa ich stanu odżywienia oraz redukcji skali chorób dietozależnych. We wspólnie użytkowanych przestrzeniach rozwijana też będzie oferta dydaktyczna i edukacyjna, niezbędna dla realizacji strategicznych celów współpracy ujętych w umowie – podkreśla rektor SGGW prof. Michał Zasada.
Konsument w centrum uwagi
Wspólna inicjatywa skoncentruje się na tworzeniu innowacyjnych, wysokiej jakości produktów dostosowanych do indywidualnych potrzeb różnych grup wiekowych i społecznych. Będzie także obejmować edukację żywieniową i działania profilaktyczne. Dzięki sieci ponad 3800 sklepów Biedronka w całej Polsce, opracowane nowe receptury produktów będą dostępne dla wszystkich klientów. Kluczową rolę odegra tu sam konsument – to właśnie z nim będą współtworzone koncepcje nowych produktów.
– W Biedronce od 30 lat koncentrujemy się na potrzebach klientów. „Biedronka Lab. Produkty przyszłości w Twoich rękach” to unikalne miejsce, w którym będziemy testować i rozwijać innowacyjne produkty marki własnej – wysokiej jakości, smaczne, funkcjonalne i odpowiadające na potrzeby zdrowotne różnych grup konsumentów – mówi dr inż. Justyna Szymani, Dyrektor Działu Rozwoju Jakości i Kontroli Marki Własnej w sieci Biedronka. – Połączenie kompetencji badawczych SGGW z naszą wiedzą o rynku to gwarancja skutecznych i wartościowych rozwiązań dla klientów w całej Polsce.
Edukacja, profilaktyka i rozwój
To wspólne przedsięwzięcie to nie tylko badania i opracowywanie receptur, ale także ważna działalność edukacyjna i dydaktyczna. Centrum stanie się przestrzenią, w której spotkają się kompetencje badawcze, możliwości wdrożeniowe i wiedza o konsumentach, a także miejscem kształcenia nowych kadr naukowych.
– Naszym celem i misją jest przekładanie wiedzy naukowej na konkretne rozwiązania, które mają pozytywny wpływ na zdrowie społeczeństwa. Współpraca z Biedronką, liderem rynku detalicznego, to ogromna szansa, by wspólnie tworzyć realne innowacje w skali kraju. Centrum innowacji będzie miejscem, w którym spotkają się kompetencje badawcze, możliwości wdrożeniowe i wiedza o konsumentach. Ważny jest także element edukacyjny, czyli kształcenie nowych kadr naukowych, które będą w stanie skutecznie stawiać czoła wyzwaniom społecznym. Edukacja i dzielenie się wiedzą to kolejny ważny element naszej współpracy – mówi prof. dr hab. Krystyna Gutkowska, Dyrektor Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Biedronka wejdzie na rynek z nową marką. Zainspirowana Żabką?
Biedronka, największa sieć dyskontów w Polsce, może wkrótce wkroczyć na dynamicznie rozwijający się rynek cateringu dietetycznego i usług food-to-go. Wygląda na to, że będzie kroczyć ścieżką wydeptaną przez Żabkę, która w 2023 r. weszła na rynek z własną dietą pudełkową.