Amazon przejmuje firmę Roomba. Powodem dostęp do danych klientów

Roomba trafi do Amazona / Fot. Jan Antonin Kolar,
Roomba trafi do Amazona / Fot. Jan Antonin Kolar, Unsplash.com
Amazon przejmuje firmę, która produkuje popularne roboty czyszczące iRobot. Eksperci rynkowi twierdzą, że głównym powodem jest dostęp do danych, jakimi dysponuje producent.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Roboty czyszczące Roomba iRobot nie tylko odkurzają domy klientów. Zbierają również dane na temat powierzchni i często mają dobrze zmapowane poszczególne pomieszczenia. Roomba może więc, jeśli jest użytkowana przez dłuższy czas, wykonać i dysponować precyzyjną mapą konkretnego domu czy mieszkania. 

Sprawdź: Urlop na żądanie 2022

Amazon przejął firmę za 1,7 mld dol. i będzie mógł zarabiać na sprzedaży urządzeń czyszczących. Strategy Analytics, firma analityczna zajmująca się m.in. analityką smart domów, przekonuje że dla Amazona działalność w tym sektorze staje się priorytetem. 

Amazon ma już smart głośnik Echo, który cieszy się dużym zainteresowaniem klientów. Według wspomnianych analityków sprzedaż Echo wynosiła ok. 10 mln egzemplarzy sprzedanych w ciągu trzech miesięcy od marca br. Amazon ma też smart dzwonki do wideodomofonów Ring, które wprowadził w 2018 r., a także Wi-Fi Ero, które pojawiły się na rynku rok później. Łatwo możemy więc zauważyć, że firma stara się być coraz bardziej obecna w naszych domach. 

Inspiracje: 50 Cent

Teraz, po zakupie Roomba, gigant e-commerce zyska dostęp do technologii Smart Maps, która tworzy inteligentne mapy pomieszczeń. Klienci mogą zrezygnować z udostępniania tych danych producentowi, ale wielu nawet nie wie, że ma taką możliwość lub po prostu to ignoruje.

Po co Amazonowi mapa twojego domu? 

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że posiadanie danych o wielkości pomieszczeń nie ma większego znaczenia. W praktyce jednak są to cenne dane dla reklamodawców. Wielkość naszego domu bardzo dobrze obrazuje zamożność - im większy dom posiadamy, tym teoretycznie więcej zarabiamy. Jeśli robot wykryje, że na podłodze jest dużo przeszkód, prawdopodobnie są to zabawki - a to oznacza, że mamy dzieci. Można więc sugerować nam zakup kolejnych zabawek i produktów dla najmłodszych. Jeśli zaś w domu nie ma zbyt wielu przeszkód, jest szansa, że mamy mało mebli - czyli można sugerować nam zakup foteli, stołów czy szafek. A dodajmy, że firma zna też naszą lokalizację. 

Zobacz: MoonSwatch

Wszystkie dane tego rodzaju są skarbnicą wiedzy dla Amazona i pozwala na lepsze profilowanie reklam i działań marketingowych. 

Co ciekawe, Apple również chce lepiej mapować nasze domy. Firma oferuje już skaner laserowy w najnowszych iPhone'ach, który tworzy modele 3D pomieszczeń o nazwie RoomPlan.

Aktualizacja

Na prośbę Amazon publikujemy oficjalne stanowisko firmy w kwestii ochrony danych:

- Ochrona prywatności i danych osobowych klientów jest i zawsze była dla Amazon priorytetem. Z pełną odpowiedzialnością i starannością zarządzamy danymi we wszystkich obszarach naszej działalności. Bardzo intensywnie pracowaliśmy nad zbudowaniem zaufania wśród naszych klientów i każdego dnia dokładamy wielu starań, by je utrzymać - rzecznik prasowy Amazon.

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ