Lokalne działania z globalną perspektywą

fot. Shutterstock
fot. Shutterstock
Dotarcie do setek milionów klientów i możliwości ekspansji – jakie daje jednolity rynek europejski – to największe zalety e-commerce z perspektywy MSP. Jednak dla wielu polskich przedsiębiorców skala i zakres nowych obowiązków może budzić obawy dotyczące kompetencji czy zasobów. Rozwiązaniem może być współpraca z marketplace, takim jak Amazon, który wyposaża małych i średnich przedsiębiorców w wiedzę i narzędzia otwierające sprzedażowe okno na świat.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 7/2024 (106)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Zakupy na marketplace cieszą się coraz większą popularnością. Konsumentów przyciągają atrakcyjne ceny, szeroki wybór produktów na niekończącej się e-półce zapełnianej przez sprzedawców z całego świata. Ci drudzy z kolei kuszeni są portfelami klientów w wielu walutach.

Klienci w zasięgu kilku kliknięć

Według danych Statista w 2023 r. wartość sprzedanych za pośrednictwem internetu produktów i usług wyniosła globalnie 6,5 bln dol. Kupujący z Europy skonsumowali zakupy warte 567 mld dol., plasując się na trzeciej pozycji, zaraz za Azją i USA. Największą szansą na wzmocnienie konkurencyjności europejskich przedsiębiorców w segmencie e-commerce jest bez wątpienia silny jednolity rynek UE. Przekonuje o tym m.in. Amazon, wskazując na konieczność promowania transgranicznej działalności gospodarczej.

Narzędzia i wsparcie dla MSP

Sprzedawcy zewnętrzni, z których wielu to MSP, odpowiadają za ok. 60 proc. całkowitej sprzedaży w sklepach Amazon. Na marketplace zyskują dostęp do nowoczesnych narzędzi, doświadczenia w e-handlu i wiedzy na temat cross-border e-commerce. To właśnie technologie cyfrowe, globalna sieć logistyczna, wielojęzyczna obsługa klienta i m.in. usługa rejestracji VAT umożliwiły lokalnym przedsiębiorcom ze wszystkich zakątków UE rozpoczęcie sprzedaży poza granicami ich krajów, a także eksport na inne kontynenty. Również sprzedawcy z Polski coraz śmielej spoglądają za granicę, najchętniej w kierunku Niemiec, Francji, Włoch, Austrii i Hiszpanii.

– Z produktami marki OCHNIK pojawiliśmy się na Amazon pod koniec 2021 r., ale już w pierwszym roku wyniki znacząco przekroczyły estymacje i oczekiwania, a warto podkreślić, że oferowaliśmy wówczas jedynie produkty z kategorii bagaż i torebki. Aktualnie skupiamy się głównie na rozwoju w Polsce i w Niemczech, ale jesteśmy obecni również we Francji i z dużą nadzieją przyglądamy się kolejnym krajom – Belgii i Holandii. Pracujemy nad poszerzeniem oferowanego asortymentu i dalszą ekspansją w kierunku Włoch i Hiszpanii – mówi Artur Langier, Key Account Manager w firmie OCHNIK.

Efektywna logistyka

Sprzedawcy mają do wyboru różne modele współpracy z Amazon. Obsługę zamówień mogą realizować samodzielnie lub skorzystać z globalnej sieci dystrybucji i outsourcować magazynowanie, odbiór, pakowanie i dostarczanie, jak również obsługę klientów oraz proces zwrotów w ramach programu Fulfilment by Amazon (FBA).

– Korzystamy z usług Amazon w zakresie FBA, ale prowadzimy także część sprzedaży w modelu FBM (Fulfilment by Merchant). Mocno angażujemy się w promocję i korzystamy z narzędzi Amazon ADS oraz wykorzystujemy wsparcie w zarządzaniu kontem (SAS). Duży nacisk kładziemy na wygląd listingów. Z pomocą narzędzi Amazon stworzyliśmy opisy Premium A+, a także stale udoskonalamy nasz sklep na marketplace. Dzięki dostępnym rozwiązaniom logistycznym realizacja zamówień i zwrotów na terenie całej Europy stała się znacznie bardziej efektywna, zwłaszcza biorąc pod uwagę takie kryteria jak szybkość, terminowość i jakość obsługi klienta – dodaje Artur Langier.

AI dla MSP

Skuteczność narzędzi, które mają do dyspozycji sprzedawcy, to w dużej mierze zasługa sztucznej inteligencji, którą Amazon rozwija w ponad 25 europejskich centrach badawczo-rozwojowych w siedmiu krajach. To dzięki AI firma zapewnia partnerom handlowym zaawansowane narzędzia, które chronią ich marki, zabezpieczają przed podróbkami i nieuczciwymi podmiotami oraz wspierają sprzedaż, np. zarządzając zapasami, czy obliczając optymalne trasy dostaw dla kierowców, zapewniając jednocześnie obsługę klienta.

– Wszystko po to, aby nasi sprzedawcy mogli poświęcić więcej czasu na to, co robią najlepiej – optymalizowanie swojego biznesu, w tym m.in. rozwijanie sprzedaży zagranicznej – puentuje Agata Jasińska.

My Company Polska wydanie 7/2024 (106)

Więcej możesz przeczytać w 7/2024 (106) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ