Zygmunt Solorz i biznesowe turbulencje Jet Story. Wtopa na 100 mln zł

Prywatne odrzutowce i śmigłowce to nie tylko synonim luksusu, ale również wygodny i efektywny sposób podróżowania. W Polsce rynek usług lotnictwa typu premium dynamicznie się rozwija, obsługując zarówno krajowych przedsiębiorców, jak i zagranicznych inwestorów. Z prywatnych lotów korzystają przede wszystkim osoby z sektora finansowego, deweloperzy, właściciele dużych firm, celebryci oraz politycy.
Jet Story to firma oferująca usługi czarteru prywatnych samolotów głównie małych luksusowych odrzutowców i śmigłowca. Usługi firmy skierowane są głównie do zamożnych klientów biznesowych i indywidualnych. Flota spółki składa się z nowoczesnych maszyn, takich jak Bombardier Global 5000, umożliwiających komfortowe podróże na długich dystansach. Dzięki wysokim standardom obsługi i elastyczności, Jet Story zdobyło uznanie wśród elit biznesowych. Choć niewątpliwie Zygmunt Solorz, właściciel przedsiębiorstwa, ma szczęście w biznesie to opowieść wpisana w nazwę Jet Story, nie kończy się dla niego najlepiej (na tym etapie, ponieważ firma nie kończy działalności).
Jet Story wyniki finansowe firmy Zygmunta Solorza
Jak wynika z danych przedstawionych przez portal Wirtualne Media Jet Story notuje problemy z rentownością - firma ma 100 mln zł ujemnych kapitałów własnych. Z szerszej analizy kosztów dowiadujemy się, że w 2023 roku Jet Story odnotowało przychody na poziomie 181,79 mln zł, co stanowi spadek o 15,3% w porównaniu z 214,62 mln zł w 2022 roku. Warto dodać, że z usług firmy korzysta głównie Zygmunt Solorz - jego roczny rachunek za użycie śmigłowca czy prywatnych odrzutowców opiewa na kwotę 18,32 mln zł (dane za 2023 r.). Jednak przykładowo w 2021 rachunek był znacznie wyższy, bo przekraczał kwotę 22 mln zł.
Biznes wokół Jet Story jest tak skonstruowany, że na jego płynność łożą m.in. firmy kontrolowane przez 8. najbogatszego Polaka. To m.in. Polkomtel – 19,77 mln zł, Telewizja Polsat – 3,65 mln zł, Aviat Investments – 2,04 mln zł, a Cyfrowy Polsat – 689,3 tys. zł. Z usług Jet Story korzystał też syn Solorza-Żaka Piotr Żak (wylatał kwotę bliską 400 tys. zł). Jednak obecnie miliarder pozostaje w konflikcie ze swoimi dziećmi, w związku z aferą wokół sukcesji w spółkach i chorobą Zygmunta Solorza o czym pisaliśmy w licznych artykułach. Łącznie podmioty powiązane z Solorzem zapewniły wpływy rzędu 44 mln zł - czytamy w Wirtualnych Mediach.
Jet Story - co trzeba wiedzieć o tej firmie Zygmunta Solorza?
Co trzeba wiedzieć o działalności Jet Story? To firma, jak to bywa w przypadku miliarderów, kontrolowana przez Karswell Limited, czyli jeden z wehikułów finansowych Zygmunta Solorza, założonych w raju podatkowym - na Cyprze. Przy okazji kolejnych biznesów założyciela Cyfrowego Polsatu możemy zobaczyć jak wiele jego spółek zarządzanych jest przez organizacje umieszczone poza granicami Polski, w miejscach gdzie system podatkowy sprzyja bogatym. To prosty i znany sposób na omijanie opodatkowania w ojczyznach miliarderów. Jet Story zarabia głównie na czarterach i obsłudze samolotów. Z tych źródeł spółka osiągnęła 160,73 mln zł dochodów, w porównaniu do 200,56 mln zł r/r. Dodatkowo proponuje wynajem hangarów do przechowywania samolotów.
Jak wynika z oświadczenia finansowego firmy przychody krajowe spadły z 188,1 mln zł do 152,86 mln zł, podczas gdy wpływy od kontrahentów zagranicznych wzrosły z 26,52 mln zł do 28,93 mln zł.
Firma zatrudnia średnio 139 pracowników. Ostatnio koszty pracowników wzrosły z 15,45 do 16,29 mln zł. Podobnie było w przypadku kadry Cyfrowego Polsatu, o czym pisaliśmy w tym artykule.
Nawet 70 mln zł straty netto Jet Story
W 2023 roku Jet Story zredukowało koszty operacyjne o 7,6%, do poziomu 186,22 mln zł. Największe oszczędności odnotowano w wydatkach na usługi obce, które zmniejszyły się z 102,07 mln zł do 95,67 mln zł, oraz na zużycie materiałów i energii – z 47,79 mln zł do 36,43 mln zł. Mimo tych cięć, koszty operacyjne wciąż przewyższały przychody, co wskazuje na potrzebę dalszej optymalizacji działalności - wynika z danych finansowych firmy.
Jak podkreśla portal Wirtualne Media to nie pierwszy raz kiedy Jet Story potknęła się noga. Podobnie było w 2019 r. (7 mln straty netto) a w 2018 r. rekordowe 69,86 mln zł straty netto.
Konkurencja na rynku prywatnych przewozów lotniczych
Skąd spadki w działalności Jet Story? Jednym z powodów może być rosnąca konkurencja na rynek prywatnych przewozów lotniczych. Oprócz Jet Story, działają na nim takie firmy jak Blue Jet, również oferująca luksusowe usługi czarterowe. Blue Jet dysponuje flotą składającą się z pięciu samolotów, w tym międzykontynentalnego Bombardiera Global 5000, jednego z najbardziej luksusowych i najszybszych samolotów biznesowych na świecie. Wartość nowego egzemplarza tego modelu sięga 50 mln dolarów. Firma obsługuje nie tylko klientów z Polski, ale także z Ukrainy i Rosji. Przykładowo, za lot z Moskwy do Władywostoku dwaj rosyjscy biznesmeni zapłacili 155 tys. euro - wynika z zestawienia prezentowanego przez polską redakcję Forbes.
Firmy oferujące usługi lotnictwa prywatnego w Polsce
Na polskim rynku działa także kilka innych kluczowych firm specjalizujących się w czarterze prywatnych odrzutowców i śmigłowców. Wśród najważniejszych podmiotów można wyróżnić:
- Smart Jet – jedna z najbardziej znanych firm oferujących przeloty biznesowe na terenie Europy. Posiada flotę nowoczesnych odrzutowców, zapewniających komfort i prywatność pasażerom.
- Jet Story – opisana wyżej firma Zygmunta Solorza, która obsługuje klientów premium, oferując szeroką gamę samolotów i pełną obsługę VIP.
- Bartolini Air – przedsiębiorstwo znane głównie z działalności szkoleniowej dla pilotów, ale także oferujące przeloty prywatne.
- Helipoland – firma specjalizująca się w przelotach helikopterowych, obsługująca klientów biznesowych i prywatnych.
Ile kosztuje wynajem prywatnego jeta?
Lot prywatnym odrzutowcem lub helikopterem to znaczący wydatek, ale klienci cenią sobie oszczędność czasu i ekskluzywne warunki podróży. Ceny za czarter zależą od trasy, rodzaju samolotu i liczby pasażerów. Średnie koszty to:
- Czarter lekkiego odrzutowca (np. Cessna Citation): od 12 000 do 25 000 zł za godzinę lotu.
- Średniej wielkości odrzutowiec (np. Bombardier Challenger 350): około 40 000 zł za godzinę lotu.
- Przelot śmigłowcem (np. Airbus H130): od 7 000 do 12 000 zł za godzinę lotu.
Rynek lotnictwa biznesowego w Polsce stale się rozwija. Wzrost liczby zamożnych przedsiębiorców i potrzeba szybkiego przemieszczania się sprawiają, że popyt na prywatne loty rośnie. Dodatkowo coraz więcej firm rozważa inwestycje w ekologiczne rozwiązania, takie jak samoloty o niskiej emisji i biopaliwa, aby dostosować się do zmieniających się regulacji. Mimo wysokich kosztów, wygoda, prestiż i oszczędność czasu sprawiają, że coraz więcej osób decyduje się na takie usługi. W kolejnych latach możemy spodziewać się dalszej ekspansji rynku i nowych technologii w tej branży.