ZUS wypłaci przedsiębiorcom świadczenie interwencyjne. 16 tys. zł za każdą osobę zatrudnioną w firmie

ZUS
ZUS wypłaci przedsiębiorcom świadczenie interwencyjne / Fot. Shutterstock/Anna Gawlik
Od 5 października ZUS zaczął przyjmować wnioski o przyznanie świadczenia interwencyjnego. Będzie to forma wsparcia dla przedsiębiorców, którzy zostali poszkodowani w powodzi. Właściciele firm mogą ubiegać się o dwie formy wypłaty świadczenia: 16 tys. zł na każdą z osób ubezpieczonych w firmie lub 75 proc. średniego miesięcznego przychodu za 2023 rok.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Rząd uruchomił świadczenie interwencyjne dla przedsiębiorców, których dotknęły skutki powodzi na południu Polski. Wnioski można składać już od 5 października przez Internet, w dowolnej placówce ZUS lub w punkcie mobilnym.

Świadczenie interwencyjne

"Świadczenie przeznaczone jest dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na 16 września 2024 r. Kierowane jest zarówno do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w tym wspólników spółek cywilnych, osób prawnych, jak i jednostek organizacyjnych niebędących osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną" - wyjaśnia rzecznik ZUS Wojciech Dąbrówka.

Świadczenie ma być pomocą we wznowieniu i dalszym prowadzeniu działalności gospodarczej.

Wniosek o świadczenie interwencyjne dla przedsiębiorców

Przedsiębiorca, który chce otrzymać świadczenie interwencyjne musi złożyć przygotowany przez ZUS wniosek RSI. Wniosek można złożyć:

  • elektronicznie przez PUE ZUS/eZUS w formie pisma ogólnego POG, do którego należy dołączyć wniosek o świadczenie interwencyjne,
  • w formie papierowej w dowolnej placówce ZUS.

Wniosek będzie dostępny na stronie www.zus.pl.

Podstawowe warunki do uzyskania świadczenia

Przedsiębiorca otrzyma świadczenie po spełnieniu określonych warunków, tzn.:

  • poniósł szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej oraz
  • zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego
  • zobowiąże się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od dnia 16 września 2024 r.

Przedsiębiorcy, którzy mają zawieszoną działalność ze względu na niemożność pracy po powodzi, to od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego muszą wznowić jej prowadzenie. Celem świadczenia interwencyjnego jest wsparcie dalszego prowadzenia działalności, dlatego musi ona być przez 6 miesięcy aktywnie prowadzona.

Wniosek do ZUS - jakie dokumenty są wymagane?

Na stronie ZUS czytamy, że we wniosku o świadczenie interwencyjne dla firm należy podać kwotę świadczenia interwencyjnego, o jaką ubiega się przedsiębiorca, oraz określić sposób, w jaki ma być ustalona jego wysokość. Wysokość świadczenia określa się na podstawie:

  • liczby ubezpieczonych zgłoszonych do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, wyłącznie ubezpieczenia zdrowotnego,
  • średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r. (jeśli wybierasz tę opcję, podaj kwotę tego przychodu).

Jak obliczyć średni miesięczny dochód do świadczenia interwencyjnego?

ZUS podpowiada, że aby wyliczyć wysokość średniomiesięcznego przychodu należy podzielić przychód uzyskany z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r. przez liczbę miesięcy kalendarzowych w 2023 r., w trakcie których działalność ta była prowadzona przynajmniej przez 1 dzień.

Jeśli prowadzenie działalności zostało zawieszone, miesiące, w których nie była podejmowana praca nie są uwzględniane w wyliczeniu. Dotyczy to tylko pełnych miesięcy. Zawieszenie lub wznowienie działalności w okresie mniejszym niż miesiąc wlicza się do przychodu.

Ponadto do wniosku o świadczenie interwencyjne przedsiębiorca musi dostarczyć:

  • oszacowanie poniesionych szkód i dokumentację, na podstawie której zostało ono dokonane; oszacowanie musi być wykonane przez:
  • rzeczoznawcę lub biegłego uprawnionego do dokonywania wyceny środków trwałych lub aktywów obrotowych,
  • rzeczoznawcę majątkowego
  • dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych.

Decyzja o wypłacie świadczenia interwencyjnego

Przedsiębiorcy dowiedzą się, czy otrzymają świadczenie dowiedzą się przez serwis PUE ZUS. Informacja o świadczeniu jego wysokości zostanie podana na koncie płatnika PUE/eZUS.

Od decyzji można odwołać się do miesiąca po otrzymaniu informacji do sądu okręgowego. Odwołanie możesz złożyć pisemnie lub ustnie do protokołu – wtedy odwołanie spisze nasz pracownik. Powinno ono zawierać: oznaczenie sądu, Twoje imię, nazwisko i adres, znak i datę decyzji, uzasadnienie odwołania, Twój podpis lub podpis Twojego pełnomocnika. Nie zapłacisz opłaty podstawowej od wniesienia odwołania" - czytamy na stronie ZUS.

ZOBACZ RÓWNIEŻ