Zamykane księgarnie, wzrost popularności audiobooków. Rynek książki w czasie pandemii

Fot. Pixabay.com
Fot. Pixabay.com
Serwis Lubimyczytac.pl podsumował miniony rok w branży książek. Choć pandemia sprawiła, że Polacy zaczęli czytać więcej, nie pomogło to w utrzymaniu się wielu księgarniom - zamknięto ich ponad 240. To nie jest też dobry czas dla debiutantów, bo wydawnictwa stawiają na sprawdzonych, popularnych autorów.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Z najnowszego badania Krajowego Rejestru Długów wynika, że w okresie pandemii ponad 30 proc. Polaków czyta częściej, a ponad 17 proc. deklaruje, że kupuje więcej książek i audiobooków. Zadłużenie księgarń na koniec listopada 2020 roku wyniosło niespełna 14 mln zł - to o prawie 1,5 mln zł więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Serwis Lubimyczytac.pl podkreśla, że w wyniku epidemii najbardziej ucierpiały kameralne, lokalne księgarnie. Z danych Polskiej Izby Książki wynika, że w minionych miesiącach zamknięto ponad 240 księgarń, z czego ponad połowa to placówki niesieciowe. Właściciele próbowali ratować się na różne sposoby - m.in. przenosząc działalność do Internetu - jednak w wielu przypadkach nie przyniosło to zamierzonego efektu. Warto przy tym zaznaczyć, że stacjonarne księgarnie nie mogą liczyć na pomoc z Tarczy 6.0. Choć senat przewidział pomoc dla tego typu działalności, Sejmowa Komisja Polityki Społecznej i Rodziny odrzuciła większość z propozycji. 

Trudny czas dla debiutantów

Lubimyczytac.pl zapytało przedstawicieli wydawnictw oraz autorów o strategie wydawnicze. - Mam wrażenie, że w porównaniu z poprzednimi latami, w 2020 roku słabiej sprzedawały się nowości wydawnicze. W niepewnych czasach czytelnicy chętniej sięgają po sprawdzone marki, wypróbowanych autorów, mniej eksperymentują - stwierdziła Sylwia Wcisło, członkini zarządu Społecznego Instytutu Wydawniczego „Znak”.

Z kolei Wojciech Chmielarz, autor m.in. "Żmijowiska", zauważył, że wydawnictwa chwilowo zrezygnowały z promowania debiutantów. - Autorzy popularni, jak sprzedawali książki, tak je sprzedają i jeśli nawet mają spadki, to niewielkie. Kłopot mogą mieć mniej popularni, a szczególnie debiutanci. O tych ostatnich szczególnie się obawiam, bo dochodzą mnie słuchy, że niektóre wydawnictwa z debiutów po prostu rezygnują - powiedział pisarz.

Książki w Internecie

Wydarzenia promujące autorów siłą rzeczy przeniosły się do Internetu. Odnotowano również znaczy wzrost sprzedaży audiobooków i ebooków. Podczas Wirtualnych Targów Książki zorganizowanych przez Empik, sprzedano blisko 400 tys. pozycji. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ