Wygoda, dostępność i zrównoważony rozwój: Jak DPD Polska dostosowuje się do współczesnych potrzeb klientów?
Łukasz Zembowicz, dyrektor sprzedaży i marketingu oraz członek zarządu DPD Polska / Fot. Materiały prasowez miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2024 (111)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Zacznijmy od tego, kim jest współczesny klient i czy możemy stworzyć jego jeden, idealny profil?
Słowo „klient” przez lata mocno ewoluowało, zwłaszcza w naszej branży. Kiedyś myśleliśmy o kliencie głównie jako o firmach nadających paczki. Dzisiaj klientem jest każdy z nas, każdy jest wyjątkowy i ma swoje przyzwyczajenia i potrzeby. Tę różnorodność musimy uwzględnić, projektując nasze usługi oraz doświadczenie klienta.
Więc trudno o uniwersalny profil?
Dokładnie. Klientami są ludzie z różnych grup wiekowych, o odmiennych preferencjach. Ci do 25. roku życia często wybierają automaty paczkowe i aplikacje mobilne. Seniorzy wolą tradycyjne metody, jak dostawy pod drzwi. Kluczem jest zrozumienie trendów i umiejętność ich dopasowania do różnych grup.
A jak ten współczesny, korzystający z technologii, klient patrzy na zakupy online?
Wygoda i dostępność – to główne aspekty. Sklepy online działają 24/7, umożliwiają szybkie porównanie cen i szeroki wybór. Online będzie dalej ewoluować pod względem technologii, dostępności i doświadczeń klientów, skręcając w stronę m-commerce. Obecnie już blisko 90 proc. zakupów realizowanych jest smartfonem.
A czy media społecznościowe mają w tym swoją zasługę?
Bardzo dużą. Social media to olbrzymie zasięgi i szybki kontakt z klientem. To walka o atencję i prezentację oferty w przyciągający sposób. Transmisje live, reklamy targetowane – to zachęca klientów i wpływa na decyzje. Firmy muszą tu być obecne, bo konsumenci spędzają w ten sposób mnóstwo czasu.
Klienci nie ograniczają się już do zamawiania jedynie z rodzimego rynku – coraz więcej przesyłek to te pochodzące z globalnych marketplace’ów. Czy takie przesyłki są coraz popularniejsze?
Kiedyś, przy zakupach za granicą stała jakaś bariera. Dziś usługi kurierskie są o wiele bardziej dostępne. Ograniczenia zniknęły, a koszt dostawy paczek do i z Europy jest przystępny cenowo. DPD dzięki swojej sieci międzynarodowych połączeń ułatwia dostęp do produktów z Europy i całego świata. To także zachęta dla przedsiębiorców do poszerzania rynków zbytu.
Czy DPD działa tylko w Europie?
Nie, docieramy globalnie. Dzięki naszej sieci klienci w Polsce mogą wysyłać przesyłki właściwie wszędzie. To ponad 200 krajów, które są potencjalnymi rynkami zbytu, zwłaszcza dla MSP z branży e-commerce.
Czego klienci oczekują od współczesnych usług kurierskich?
Wygody, elastyczności i dostępności. DPD oferuje szeroką sieć punktów i automatów paczkowych, a także możliwość pełnej kontroli nad paczką. Klienci – indywidualni i biznesowi – chcą, by było szybko, łatwo i przewidywalnie.
W jaki sposób klienci mogą tę kontrolę zyskać?
Chociażby dzięki aplikacji mobilnej. DPD Mobile to kompleksowe rozwiązanie, które oferuje znacznie więcej niż tylko możliwość śledzenia przesyłek: m.in. zmianę terminu dostawy, przekierowanie paczki, mapę punktów odbioru i nadania paczek czy kontakt z kurierem.
Przejdźmy do wątków zrównoważonej logistyki. W jaki sposób firmy kurierskie mogą dążyć do neutralności węglowej i co determinuje te zmiany?
Branża logistyczna generuje sporo emisji, więc działania związane z ich ograniczaniem są kluczowe. W DPD Polska przechodzimy na flotę elektryczną – mamy już łącznie blisko 700 elektrycznych samochodów i rowerów cargo. Inwestujemy w zrównoważone budownictwo, panele słoneczne i minimalizujemy emisję na paczkę, optymalizując trasy kurierskie.
Angażujecie się także w gospodarkę obiegu zamkniętego.
Tak, wiemy jak jest to istotne środowiskowo zagadnienie. Dzięki sieci DPD Pickup klienci mogą łatwo nadawać rzeczy do recyklingu czy ponownego użycia. To zwiększa zaangażowanie, bo im prostszy proces, tym więcej osób bierze udział w takich inicjatywach.
Czy w przyszłości automaty i punkty odbioru mogą stać się główną formą dostaw?
To możliwe, ale wszystko zależy od preferencji klientów – to on decyduje, co jest dla niego najlepsze. Sieci OOH są dobrą alternatywą dla dostaw pod adres, bo ograniczają emisję spalin.
Jednak dostawy do domu nie znikną – są ważne dla osób, które cenią wygodę, mają swoje ograniczenia lub po prostu nie chcą korzystać z innej formy dostawy.
Więcej możesz przeczytać w 12/2024 (111) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.