Zakupy online: Polacy zwracają uwagę na bezpieczeństwo transakcji i metody płatności
Zakupy online coraz popularniejsze / Fot. Igor Miske, Unsplash.comSą już wyniki II edycji badania przeprowadzonego na zlecenie Tpay przez SW Research, które dotyczą zakupów online. Najważniejszą kwestią, na której badani koncentrują się przy wyborze sklepu internetowego, jest cena produktów/usług. Na pierwszym miejscu ten wskaźnik jest ważny dla 16% konsumentów. Na drugim miejscu ex aequo są opinie/oceny oraz jakość (po 11%).
Kupując przez internet, polscy konsumenci najczęściej płacą online za odzież i obuwie (również sportowe), sprzęt RTV, AGD i elektronikę oraz kosmetyki. Rok do roku największy spadek dotknął gry, filmy i książki (-4 p.p.).
Sprawdź: Wakacje kredytowe 2022
We wszystkich grupach wiekowych kategorią produktów, za które konsumenci codziennie płacą online podczas e-zakupów, są artykuły spożywcze. Tej grupy produktów w ogóle nie kupuje w sieci jedynie 10% badanych.
Zakupy online to standard po pandemii
Wielu Polaków przeszło w tryb zakupów online z konieczności wywołanej pandemią i ograniczeniami w handlu stacjonarnym i wiele wskazuje na to, że taka forma zakupów weszła im w nawyk. Nie ma jednak zakupów w sieci bez sklepu internetowego i płatności online. Tpay postanowił bliżej przyjrzeć się temu, na co dziś zwracają uwagę e-konsumenci.
Po pierwsze, internauci to dziś bardzo świadomi konsumenci – chcą nie tylko płacić szybko i wygodnie, lecz także czuć się bezpiecznie. Blisko 90% kupujących w sieci deklaruje, że podczas realizacji transakcji online ważne jest dla nich właśnie bezpieczeństwo. To dokładnie taki sam odsetek jak w I edycji badania zrealizowanej dwa lata temu.
Przed dokonaniem zakupu w internecie całkiem sporo osób sprawdza dostępne metody płatności – wskazało na to 77% Polaków (+1 p.p.). Z kolei operator płatności jest istotny podczas zakupów online dla 63% – to o 4 p.p. mniej niż w 2020 r.
– Dane dotyczące bezpieczeństwa i zwracania uwagi na operatora płatności pokazują, że zakupy Polaków w sieci są coraz bardziej świadome. Sprzedawcy częściej skupiają się na tym, by wyjaśniać klientom, jak przebiegają u nich zakupy, jak można zapłacić czy dokonać zwrotu. Jednocześnie jako operator widzimy, że jeszcze wiele przed branżą w kwestii edukacji. Dostarczamy rozwiązania, które coraz lepiej odpowiadają na potrzebę szybkości i wygody – równie mocno musimy skupiać się na bezpieczeństwie – mówi Paweł Działak, CEO i współzałożyciel Tpay, operatora płatności online.
Chcemy kupować przez internet
68% konsumentów zapytanych o to, czy uważają, że sklepy są teraz bardziej nastawione na sprzedaż internetową, odpowiada, że tak. Ponadto badani unikają kupowania w sklepach online, których nie znają. Powodem jest głównie obawa przed oszustwem oraz chęć uniknięcia nieprzyjemnych sytuacji.
- Wybór e-sklepu zależy też od zaufania jakim darzę sprzedawcę, od moich wcześniejszych doświadczeń, od tego czy jest to sprzedawca znany, który od wielu lat realizuje zamówienia i z którym ja wcześniej miałam jakieś dobre doświadczenia zakupowe – podkreśla jedna z ankietowanych, kobieta w wieku 36 lat.
Zobacz: Dobrze płatne zawody
W ciągu ostatnich dwóch lat ponad połowa Polaków (59%) przekonała się, że zakupy w sieci są dużo wygodniejsze niż stacjonarne. Prawie tyle samo badanych częściej kupuje online (58%), z kolei 31% osób, wcześniej sceptycznie nastawionych do zakupów w sieci, dzięki pandemii przekonało się do tej aktywności.