Klient trafi do ciebie głosem

Voice commerce
Voice commerce, fot. Shutterstock
To po prostu wygodne: zamiast pisać, mówimy. Sztuczna inteligencja rozpoznaje nasz głos i składa zamówienie. W ten sposób konsumenci dostają nowy kanał dostępu do sklepów. To trend, z którym trzeba się liczyć.

Johnnie Walker, szkocka marka whisky, pozwala wielbicielom marki za pomocą komend głosowych Alexy poznać historię marki, dobrać odpowiednią whisky do swoich preferencji. Sieć Domino’s daje możliwość zamówienia pizzy właśnie przez komendę głosową. Z kolei amerykański Walmart we współpracy z Google stworzył usługę Walmart Voice Order, dzięki której klienci zamówią artykuły spożywcze i inne produkty właściwie bez używania rąk, dyktując listę zakupów. Sieć Starbucks już od kilku lat oferuje kawę i kanapki zamawiane przez smart głośnik. Podobnie w Chinach korzystający z rozwiązania Tmall Genie, stworzonego we współpracy z Alibabą, mogą zamawiać w pobliskim Starbucksie nawet z opcją dowozu do domu.

Choć te przykłady pokazują duże marki i duże firmy, to wskazują też na pewien trend: jest rosnąca grupa klientów, którzy są otwarci na takie korzystanie z usług i robienie w ten sposób zakupów. Z drugiej strony w branży e-commerce rozwiązania związane z rozpoznawaniem mowy to nie ciekawostka, ale bardzo szybko rosnąca część biznesu.

Jedna trzecia konsumentów woli głos

Inteligentne głośniki (smart speakers) to najszybciej rozwijająca się technologia konsumencka od czasów smartfona. W USA już teraz ponad 140 mln użytkowników korzysta z voice search (wyszukiwanie głosem), co oznacza, że ok. 40 proc wszystkich amerykańskich internautów w mniejszym lub większym stopniu polega na takich rozwiązaniach. Na świecie według serwisu Statista w 2020 r. mieliśmy 4,2 mld cyfrowych asystentów w użyciu, w 2024 r. ma być ich już 8,4 mld. Cały światowy sektor voice commerce, czyli zakupów realizowanych za pomocą poleceń głosowych, będzie do 2025 r. wart 164 mld dol.

Statista podaje też, że niemal jedna trzecia (32 proc.) amerykańskich konsumentów ma co najmniej jeden smart głośnik w swoim domu. Co więcej, ok. 33,2 mln osób wykorzystuje go do składania zamówień online. Nie jest to główne zastosowanie, bo więcej osób korzysta ze smart głośników do odtwarzania muzyki, sprawdzania pogody oraz ustawiania przypomnień i alarmów, ale zdecydowanie sektor „głosowy” rośnie z roku na rok.

Na Zachodzie zakupy z użyciem komend głosowych stają się coraz popularniejsze i są bardzo wygodne. W Polsce ten segment nie zdążył się jeszcze rozwinąć, głównie ze względu na to, że sklepy e-commerce nie obsługują jeszcze polskojęzycznych poleceń głosowych. Producenci konsekwentnie poszerzają jednak obsługę językową i kiedy np. Alexa w końcu zacznie mówić po polsku, zainteresowanie szybko przyspieszy.

Korzyści dla firm i dla konsumentów

Kupowanie za pomocą komend głosowych zapewnia klientom spersonalizowane doświadczenia. Zarówno przy smart głośnikach, jak i smartfonach wykorzystywana jest sztuczna inteligencja, która uczy się naszych preferencji i później rekomenduje konkretne produkty. Jeśli zamawiamy np. z AmazonFresh produkty spożywcze po pewnym czasie z głośników będą wydobywać się rekomendacje asystenta głosowego sugerującego produkty pasujące do naszej diety.

Kolejna korzyść to łatwość zbierania i przekazywania opinii. Na tym korzystają zarówno firmy, jak i konsumenci....

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 7/2022 (82)

Więcej możesz przeczytać w 7/2022 (82) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ