W Polsce skupiamy się na rozwoju biznesu transgranicznego

Efi Dahan
Efi Dahan / Fot. materiały prasowe
Polska jest bardzo rozwinięta pod względem rozwiązań finansowych, a na lokalnym rynku działa mnóstwo graczy, z którymi ściśle współpracujemy. Konkurencyjny krajobraz jest tutaj pozytywną wartością, napędzającą innowacje – przekonuje Efi Dahan, wiceprezes i dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią i Izrael.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2024 (108)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jak z pana perspektywy rozwija się obecnie rynek finansowy? Jakie są najważniejsze trendy w płatnościach?

W dzisiejszym świecie technologia i regulacje w dużej mierze wpływają na kierunek zmian, w którym podąża sektor finansowy. Ostatnio sporo mówi się o tym, jak prawo i rozwiązania technologiczne mogą zwiększać poziom bezpieczeństwa – moim zdaniem to jeden z najciekawszych i najważniejszych trendów w branży.

W tym procesie upatruje się dużą rolę sztucznej inteligencji.

Sztuczna inteligencja może wspierać instytucje finansowe w ocenie ryzyka, bieżącej analizie transakcji, wykrywaniu oszustw czy usprawnianiu obsługi klienta. W połączeniu z regulacjami prawnymi – jak AML (Anti-Money Laundering) czy GDPR (General Data Protection Regulations) – tworzy skuteczny i bezpieczny system zarówno dla klientów, jak i firm działających w branży finansowej.

Oprócz kwestii bezpieczeństwa niezwykle ważne jest też doświadczenie użytkownika, na które składa się zarówno szybki i intuicyjny proces płatności, jak również możliwość wyboru najwygodniejszych metod płatniczych. Nowe technologie, sztuczna inteligencja czy wykorzystanie systemów biometrycznych to z pewnością czynniki, które w dużej mierze zwiększają komfort użytkowników. Z drugiej strony oczekiwania konsumentów stale rosną, co stawia nowe wyzwania przed dostawcami i operatorami płatności.

Jaka jest strategia PayPal w Polsce i – patrząc nieco szerzej – w całym regionie CEE?

Polska i inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej to z punktu widzenia strategii PayPal bardzo ważne rynki. Region CEE jest jednym z najlepiej rozwiniętych na świecie, jeśli chodzi o branżę usług bankowych i finansowych – oprócz dużych krajowych banków i firm finansowych działa tu także kilku znaczących międzynarodowych dostawców. Nasza strategia koncentruje się tu przede wszystkim na rozwoju biznesu transgranicznego – jako PayPal odgrywamy ważną rolę, wspierając lokalne firmy w skutecznym docieraniu do globalnych konsumentów i zwiększaniu ich sprzedaży za granicą.

Wraz z rozkwitem sprzedaży transgranicznej obserwujemy rosnące zainteresowanie naszymi usługami, zwłaszcza ze strony lokalnych startupów oraz sektora MŚP. Dostarczając narzędzia płatnicze ułatwiające im działania na dużą skalę, pomagamy zwiększyć ich potencjalną bazę klientów z około 15 mln użytkowników e-commerce w Polsce do ponad 400 mln użytkowników PayPal na całym świecie.

Powiedział pan, że Polska rozwija się dobrze pod względem płatności, co zresztą podkreśla wielu ekspertów, przekonując, że rozwiązań fintechowych zazdrości nam cały świat. Czy w tym kontekście prowadzenie działalności na polskim rynku stanowi dla PayPal szczególne wyzwanie?

Rzeczywiście Polska jest bardzo rozwinięta pod względem rozwiązań finansowych, a na lokalnym rynku działa mnóstwo graczy, z którymi ściśle współpracujemy. Konkurencyjny krajobraz jest tutaj pozytywną wartością, napędzającą innowacje i motywującą nas do ciągłego doskonalenia naszych rozwiązań.

Jak więc wygląda oferta PayPal w naszym kraju?

Oferta PayPal w Polsce jest kompleksowa i obejmuje szeroką gamę produktów oraz usług zarówno dla klientów, jak i sprzedawców. Składają się na nią: portfel cyfrowy, rozwiązania z zakresu procesowania płatności za pośrednictwem kart płatniczych, wypłaty i płatności P2P. Dajemy polskim sprzedawcom możliwość dotarcia do milionów klientów na całym świecie, a lokalnym klientom zapewniamy dostęp do dziesiątek milionów globalnych sprzedawców.

Oczywiście planujemy dalszy rozwój naszej działalności na polskim rynku – zamierzamy oferować coraz więcej usług, dążymy także do wzmocnienia naszej współpracy z lokalnym ekosystemem, nie mogę jednak na razie zdradzić więcej szczegółów. Jako PayPal obecni jesteśmy na 200 rynkach na całym świecie – działając na taką skalę, musimy priorytetyzować nasze aktywności, brać pod uwagę różne regulacje itd.

Czy polskie firmy są zainteresowane ekspansją międzynarodową? Jak nasz kraj wypada na tle innych rynków?

Kilka dni temu opublikowaliśmy drugą edycję raportu „Early-Stage Startup Index. Wyzwania w dobie transgraniczności”, który przygotowaliśmy z fundacją Startup HUB Poland. W ramach tegorocznego, rozszerzonego badania przeprowadziliśmy ankietę wśród startupów na wczesnym etapie rozwoju z Estonii, Litwy, Łotwy i Polski. Zapytaliśmy lokalne firmy o ich plany związane z globalną ekspansją, a także kluczowe wyzwania, z którymi się mierzą, rozwijając swój biznes. Wyniki pokazują, że większość z nich ma globalne ambicje! Niemal 80 proc. młodych firm, które już rozpoczęły sprzedaż swoich produktów lub usług, aktywnie działa na rynkach międzynarodowych, a spośród tych, które działają wyłącznie na rynku krajowym, 87 proc. planuje ekspansję międzynarodową w nadchodzących latach. Co ciekawe, gdy analizuje się wyniki na poszczególnych rynkach, okazuje się, że w porównaniu z krajami bałtyckimi Polska ma stosunkowo niski odsetek startupów na wczesnym etapie rozwoju prowadzących działalność transgraniczną – zaledwie 65 proc. lokalnych ankietowanych, którzy sprzedają swoje produkty lub usługi, dociera do międzynarodowych klientów.

Z czego to wynika?

Może to wynikać z wielkości polskiego rynku. Polska jest największym krajem w Europie Środkowo-Wschodniej, w związku z czym wielu lokalnych przedsiębiorców koncentruje się najpierw na budowaniu silnej pozycji w kraju, a dopiero potem zaczyna myśleć o wyjściu na rynek międzynarodowy. Uważam, że ekspansja jest naturalnym krokiem w rozwoju każdej ambitnej firmy, która chce osiągnąć sukces, a potencjał współczesnej globalnej gospodarki jest ogromny – globalizacja otwiera tak wiele możliwości rozwoju, że szkoda byłoby z nich nie skorzystać. Handel transgraniczny przekłada się na większą odporność i niezależność od lokalnych zawirowań, nie wspominając o większej bazie klientów, co z kolei umożliwia bardziej precyzyjne ustalanie cen dostosowanych do możliwości danego kraju.

Jakie są największe wyzwania, z jakimi zmagają się startupy na wczesnym etapie rozwoju, które chcą rozszerzyć swoją działalność na skalę globalną?

Ponownie odwołam się do naszego raportu „Early-Stage Startup Index”. Według startupów, które wzięły udział w tegorocznej edycji badania, największymi wyzwaniami w ekspansji międzynarodowej są: ograniczony budżet marketingowy i baza klientów, a także zrozumienie różnic kulturowych oraz specyfiki lokalnych rynków. Jeśli chodzi o startupy, które już prowadzą sprzedaż międzynarodową, istotną barierą są także kwestie regulacyjne, podczas gdy firmy dopiero planujące ekspansję zagraniczną bardziej obawiają się wyzwań związanych z logistyką i zarządzaniem płatnościami.

Jak będzie wyglądać przyszłość sektora e-commerce?

Rynek e-commerce będzie nadal rósł. Według ostatnich danych podanych przez Statistę roczny wzrost przychodów tego sektora wyniesie niemal 10 proc. w latach 2024–2029. Wraz z rozkwitem handlu transgranicznego, poszukiwaniem przez sprzedawców kolejnych rynków do ekspansji oraz większą skłonnością kupujących do dokonywania zakupów poza granicami kraju będziemy obserwować dalszy rozwój handlu mobilnego i społecznościowego, co niewątpliwie wiązać się będzie z jeszcze większym zapotrzebowaniem na nowe technologie, w tym najnowocześniejsze rozwiązania płatnicze.

To z kolei motywować będzie dostawców usług płatniczych do rozwijania i inwestowania w obszar badań i rozwoju. Należy również pamiętać, że bezpieczne i bezproblemowe korzystanie z usług płatniczych będzie nadal odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu doświadczeń zakupowych jutra.

Raport z badania "Early-Stage Startup Index 2024" jest dostępny TUTAJ

My Company Polska wydanie 9/2024 (108)

Więcej możesz przeczytać w 9/2024 (108) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ