W biznesie. Lipiec 2021

Polacy nie chcą się uczyć
Polacy nie chcą się uczyć, fot. Adobe Stock
Najnowsze informacje i wiadomości ze świata biznesu.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 7/2021 (70)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Najdroższa moneta świata

Prawie 19 mln dol. zapłacił nabywca za złotą monetę kolekcjonerską wystawioną przez dom aukcyjny Sotheby’s w Nowym Jorku. To rekordowa cena osiągnięta przez jedną monetę. Egzemplarz jest częścią serii o nazwie Podwójny Orzeł wybitej przez Stany Zjednoczone w 1931 r. Z jednej strony przedstawia wizerunek kobiety uosabiającej wolność, a z drugiej orła w locie. Pieniądz nigdy nie wszedł do obiegu, bo ówczesny prezydent USA Franklin Roosevelt zarządził koniec wymienialności dolara na złoto. „Podwójny Orzeł” pobił aukcyjny rekord, który dotychczas należał do srebrnego dolara „Powiewające Złoto” z 1794 r. Osiem lat temu sprzedano go za 10 mln dol.

-------------------------------------

Nie chcemy się uczyć

Life-long learning, czyli „uczenie się przez całe życie” – to termin, który w ostatnich latach robi zawrotną karierę. Wobec postępującej automatyzacji, digitalizacji i platformizacji rynku pracy oraz zmniejszającej się podaży pracy w starzejącym się społeczeństwie, pracodawcy oczekują od nas gotowości do stałego podwyższania kompetencji i rozwoju zawodowego. Według strategii UE, w Europie co najmniej 15 proc. pracowników powinno się uczyć przez cały okres swojej kariery. Niestety, w czasie pandemii sytuacja w tej dziedzinie się pogorszyła. O ile w 2019 r. ok. 10,8 proc. pracowników w wieku 25–64 lat kształciło się permanentnie, to w 2020 r. – zaledwie 9,2 proc. Niestety, w Polsce ten wynik jest jeszcze słabszy. Dla osób w wieku 35–44 lata wynosi 4,4 proc., dla osób w wieku 45–54 lata – 2,6 proc., a dla pracowników w wieku 55–64 lata – zaledwie  1,4 proc. Ze szkoleń i innych usług edukacyjnych chętniej korzystają kobiety. – Można się jednak spodziewać, że w niedalekiej przyszłości czeka nas odbicie. Po kryzysie w 2007 r. dostrzeżono zwiększone zainteresowanie zdobywaniem dodatkowych kwalifikacji przez pracowników – twierdzą specjaliści PIE.   

-------------------------------------

CYTAT MIESIĄCA

Narzekanie, że bolesnym skutkiem działań antykryzysowych jest inflacja, przypomina narzekanie na ból ręki po szczepionce przeciwko koronawirusowi. Działania antykryzysowe uchroniły gospodarki przed krachem. Walka z inflacją jest prostsza niż odbudowywanie gospodarki ze zgliszczy.

Jan Emeryk Rościszewski, nowy prezes PKO BP 

-------------------------------------

Liczby miesiąca

Coraz modniejsze zakupy w internecie oraz wzrastająca popularność nieoficjalnych platform sprzedaży powoduje, że w Europie wzrasta liczba podróbek – wynika z najnowszych danych unijnego urzędu ds. własności intelektualnej (EUIPO). 

121 mld euro – tyle wynosi wartość rynku towarów podrobionych w UE

10 proc. – tylu Polaków kupuje podróbki

-------------------------------------

Podatki w górę!

Zapowiedzi i wdrażanie nowych podatków – to najczęstsza postawa rządów krajów OECD wobec pandemii. Z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że po koronawirusie coraz więcej rządów zwiększa obciążenie fiskalne najbardziej zamożnych oraz tych przedsiębiorstw, które negatywnie wpływają na nasze zdrowie i klimat.  

W największym stopniu na nowy trend wpływa polityka nowego amerykańskiego prezydenta Joe Bidena. Zapowiedział on przywrócenie 28-procentowej stawki CIT, którą cztery lata temu do 21 proc. obniżył Donald Trump. Z kolei w Wielkiej Brytanii CIT dla najbogatszych przedsiębiorstw wzrośnie z 19 do 25 proc., a Holandia wycofała się z planowanej obniżki tego podatku. Część krajów dodatkowo obciąża korporacje, banki i instytucje kredytowe (Węgry). Rewolucją może się też okazać wspólna decyzja krajów G7, które planują opodatkować międzynarodowe korporacje.

Podwyżki stawek podatkowych i nowe podatki w krajach OECD

CIT + 3 proc.

Podatki korporacyjne + 6 proc.

PIT + 7 proc.

Podatki majątkowe + 2 proc.

Podatki środowiskowe + 15 proc.

Podatki prozdrowotne + 8 proc.

-------------------------------------

Branża turystyczna nadal w kłopotach

Pomimo luzowania pandemicznych obostrzeń, co czwarty Polak nie zamierza wyjechać w tym roku na urlop, a zaledwie 6 proc. wybiera się na wakacje za granicę – wynika z badań ARC Rynek i Opinia. Blisko połowa badanych jest przekonana, że tegoroczne ceny wyjazdów wakacyjnych będą wyższe niż przed pandemią. Niemal co trzeci respondent przyznaje, że pandemia ma wpływ na tegoroczny wybór kierunku wypoczynku. W przypadku 47 proc. respondentów możliwość swobodnego podróżowania dla osób zaszczepionych wpływa na decyzję o szczepieniu.

-------------------------------------

Polski startup w Dubaju

SentiOne, polski startup zajmujący się monitoringiem internetu i automatyzacją obsługi klienta przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji, wchodzi na rynek Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Do współpracy zaprosił go szejk Ahmed bin Saeeda Al Maktoum, który jest m.in. założycielem linii lotniczych Emirates. SetiOne założyli Kamil Bargiel, Bartosz Baziński i Michał Brzezicki. Obecnie firma współpracuje z ponad 400 markami z ponad 30 krajów, m.in. z Nike, Rtesco i McDonald’s.

-------------------------------------

 Dzień Wolności Podatkowej

11 czerwca przypadł w Polsce Dzień Wolności Podatkowej. To symboliczna data, po której przestajemy pracować na podatki w danym roku i zaczynamy zarabiać na siebie. W Polsce w ostatnich latach dzień wolności podatkowej się opóźnia – w 2018 r. przypadał on na 6 czerwca, w 2019 r. – na 8 czerwca, a rok później – 10 czerwca. Datę tę dla naszego kraju co roku wylicza Centrum im. Adama Smitha. W większości krajów dzień ten wypada wiosną lub latem (np. w Indiach – 14 marca, zaś w Szwecji – 29 lipca).

-------------------------------------

Pokolenie Z nadal chce się bawić

57 proc. młodych ludzi planuje przebranżowić się w ciągu najbliższych dwóch lat, 9 na 10 respondentów będzie się dokształcać, żeby być atrakcyjnymi kandydatami dla pracodawców, a ponad połowa wymienia własny dobrostan i work-life balance jako decydujące czynniki w wyborze pracy – tak wynika z najnowszego raportu „Ground-Breakers: Gen Z” dotyczącego pokolenia Z na rynku pracy. To pokazuje, że pandemia nie zmieniła systemu wartości tej grupy wiekowej. Generacja Z (zwana też „Klapkami” lub „Pokoleniem Ja Ja Ja”) to ludzie urodzeni po 1997 r. „Praca nie może wymagać rezygnacji z rzeczy niezbędnych w życiu prywatnym” – tak charakteryzuje jego podeście do kariery zawodowej raport firmy Deloitte. Oczekują, że życie zawodowe nie będzie uciążliwe i nie utrudni korzystania z wygód codzienności. 

-------------------------------------

Polska mebluje świat

Polski rynek mebli szybko odbił się po okresie pandemicznego zastoju. Wprawdzie w czasie pierwszego lockdownu wiosną 2020 r. nasi eksporterzy przeżyli chwile grozy (eksport spadł wtedy aż o 54 proc.), to już w drugiej połowie roku nastąpiło wyraźne odbicie. Na tyle silne, że cały 2020 r. zakończył się spadkiem o niecałe 5 proc. Pierwszy kwartał tego roku przyniósł dalsze wzrosty –  wartość polskiego eksportu branży meblarskiej wyniosła 3,14 mld euro i była o blisko 3 proc. większa niż w analogicznym okresie dwa lata temu. Naszym największym rynkiem zbytu są tradycyjnie Niemcy (aż 34 proc. eksportu), na dalszych miejscach plasują się Czesi, Francuzi, Brytyjczycy oraz Holendrzy. Coraz więcej polskich mebli trafia też na Wschód – m.in. do Rosji i na Ukrainę.

-------------------------------------

Gry w rasizm

Niemiecki producent gier planszowych chce wycofać z kolejnych edycji czarne kostki. Powód? Rasistowskie skojarzenia, które mogą one wywoływać. Hans im Glück to jeden z najbardziej znanych wydawców planszówek. Okazuje się, że część ich gier wywołuje skojarzenia dyskryminacyjne. Przykład? Gra „Puerto Rico”, w której zawodnicy pełnią rolę kolonistów, a w „Afryce” poszukuje się surowców i przenosi miejscową ludność z miejsca na miejsce. Firma przejrzy swoje gry pod tym kątem. Jedną z decyzji jest wycofanie czarnych kostek, które budzą negatywne skojarzenia niektórych użytkowników.    

-------------------------------------

Lombard wygrywa z bankiem

W okresie koronakryzysu Polacy brali mniej tradycyjnych kredytów i pożyczek. Zdaniem ekspertów związane jest to z okresem niepewności – w trudnym, nieprzewidywalnym czasie zrezygnowaliśmy z długofalowych inwestycji, a także niezbyt chętnie decydowaliśmy się na wydatki, bez których możemy się obejść. W dodatku z powodu niestabilnego rynku pracy spadła nasza zdolność kredytowa. 

Niestety, w tym czasie chętniej sięgaliśmy po krótkookresowe pożyczki, tzw. chwilówki. Eksperci stworzyli już nawet nowy termin – „wykluczenie kredytowe” oznaczający niezdolność do sfinansowania swoich potrzeb normalnym kredytem. Obecnie pożyczki na 30 dni stanowią większość pożyczek udzielanych przez sektor pozabankowy. Większość jest na kwotę od 2 do 4 tys. zł. Szczególnie popularne robią się lombardy – według raportu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców podczas pandemii z ich usług skorzystało 1,5 mln osób.

-------------------------------------

Polecimy lotobusem

Latający autobus to nowa, rewolucyjna propozycja amerykańskiego startupu Kelekona. Rozwiązanie będzie oparte na technologii dronowej. Na pierwszy ogień planowane jest połączenie między San Francisco a Los Angeles.

Latające autobusy pomieszczą ok. 40 pasażerów. Mają latać z porównywalną prędkością, co samoloty, za to dużo taniej. Będą też mogły startować pionowo, a zatem nie potrzeba będzie pasów startowych. Oznacza to, że ich start i lądowanie będą mogły mieć miejsca w centrach wielkich miast. A to pozwoli zaoszczędzić czas niezbędny na transport do lotniska. „Latające autobusy” mają być zasilane elektrycznie, co pozwoli zmniejszyć ślad węglowy.   

Według Kelekona, dronowe loty towarowe autobusami powietrznymi mogą ruszyć już w przyszłym roku, zaś pasażerskie – w 2024 r.

-------------------------------------

Ale kino!

Od 21 maja rząd pozwolił otworzyć kina. Na razie przy zachowaniu reżimu sanitarnego i z ograniczoną liczbą miejsc. Czy wrócą do nich widzowie? Doświadczenie poprzednich „odmrożeń” pokazuje, że niekoniecznie. Wcześniej – po przerwie – wracaliśmy już do kin 6 czerwca 2020 r., drugi raz – 12 lutego tego roku. Wówczas jednak przed wielkie ekrany wróciła jedynie mała część widowni. Nie ma więc wątpliwości, że pandemia przełamała długotrwały trend korzystny dla polskich kin. W latach 2008–2019 średnia liczba filmów oglądanych w kinach przez statystycznego Polaka w ciągu roku wzrosła z 0,92 do 1,61. Dla porównania, statystyczny Amerykanin odwiedza kino 3,4 razy rocznie, a Brytyjczyk – 2,6 raza. Głównym trendem w branży filmowej w ostatnich latach jest jednak inwestowanie w subskrypcyjne serwisy. Pandemia to zjawisko bardzo pogłębiła. Coraz więcej producentów decyduje się zresztą na premiery swoich filmów właśnie w internecie.

-------------------------------------

Polska wciąż atrakcyjna dla migrantów ze Wschodu

90 proc. migrantów ze Wschodu nie żałuje decyzji o przyjeździe do Polski – wynika z badania przeprowadzonego przez agencję zatrudnienia EWL. Ukraińcy, Białorusini i Rosjanie coraz częściej rozważają także inne kierunki wyjazdu zarobkowego. Pandemia nie zatrzymała jednak chęci osiedlania się także w Polsce. Nie zmieniają się też przyczyny przyjazdów do naszego kraju. Dla ponad połowy są to większe zarobki niż w rodzimym kraju, a dla jednej trzeciej – zła sytuacja polityczna i gospodarcza w ojczyźnie.   

 

Czy poleci Pan/Pani pracę w Polsce znajomym i bliskim?

37 proc. Na pewno tak 

43 proc. Raczej tak

   1 proc. Na pewno nie

  4 proc. Raczej nie

15 proc. Nie wiem  

-------------------------------------

WYGRANY

Jeff Bezos, najbogatszy człowiek świata

Po tym, jak ogłosił, że wraz z bratem weźmie udział w komercyjnym locie w kosmos, akcje jego firmy organizującej takie wyprawy, wyraźnie wzrosły

PRZEGRANY

Andrej Babiš, premier Czech, biznesmen 

Po ujawnieniu nieprawidłowości finansowych w jego firmach, Parlament Europejski uznał, że nie powinny one dostawać pieniędzy z UE 

My Company Polska wydanie 7/2021 (70)

Więcej możesz przeczytać w 7/2021 (70) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ