Solidarni w biznesie
fot. materiały prasowez miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 6/2020 (57)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Solidarność jest dla nas czymś, co wciąż musimy definiować na nowo. Nie wiąże się z żadną gotową teorią – pisał ks. prof. Józef Tischner w głośnym eseju „Etyka Solidarności”. Słowa te stają się szczególnie aktualne w obliczu globalnego egzaminu z człowieczeństwa, jaką jest pandemia. Redakcja „My Company Polska” wyróżniła tych przedsiębiorców, którzy w tym trudnym czasie najlepiej potrafili zdefiniować słowo „solidarność”. Wytypowaliśmy firmy, które w czasie pandemii pokazały, że biznes to także działania dla dobra innych.
– Polskie firmy stanęły na wysokości zadania – ocenia ks. Marcin Iżycki, dyrektor Caritasu. – A przecież skutki epidemii dotknęły boleśnie niemal wszystkich przedsiębiorców w Polsce – dodaje. To właśnie Caritas już na początku walki z pandemią uruchomił duże ogólnopolskie akcje pomocowe: #WdzięczniMedykom i #PomocDlaSeniora. Organizacja zwróciła się przede wszystkim z prośbą o wsparcie do firm. – Odzew był ogromny – zapewnia dyrektor.
Eksplozja dobra
Jego słowa potwierdzają badania przeprowadzone przez firmę ARC Rynek i Opinia na zlecenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Okazuje się, że Polacy bardzo pozytywnie oceniają działania swoich pracodawców w obliczu kryzysu – prawie połowa z nich (48 proc.) uważa, że są one dobre.
– Pozytywne oceny dotyczą zarówno dużych, jak i małych przedsiębiorstw – zauważa Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna
Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – Każdy reagował w sposób właściwy dla siebie. Duże organizacje, w tym także spółki Skarbu Państwa, mając specjalne procedury na wypadek kryzysu, zareagowały błyskawicznie, choćby po prostu finansowo włączając się w walkę z pandemią. Ale uznanie należy się też małym przedsiębiorcom, którzy umieli w odpowiedni sposób zadbać o swoich pracowników, a nieraz spontanicznie angażowali się też w oddolne, lokalne akcje pomocowe – stwierdza Strzelczak.
Bo pandemia zaowocowała prawdziwą eksplozją dobra i samopomocy. Dzięki mediom społecznościowym organizują się liczni wolontariusze, powstają też lokalne grupy pod hasłem „widzialna ręka”. Pomoc sąsiadom w zakupach, wyniesienie śmieci czy choćby wyprowadzenie psa osoby będącej na kwarantannie to przejawy solidarności przez małe „s”. Ale już akcje typu #PosiłekDla Lekarza, w które włączają się małe zakłady gastronomiczne dowożące medykom posiłki, czy akcja szycia maseczek przez krawcowe – zaczynają mieć charakter zorganizowanego ruchu społecznego przedsiębiorców.
Zmiany w systemie wartości
Wszystko wskazuje na to, że nie jest to tylko chwilowy zryw. Badania potwierdzają, że zmiany w systemie wartości Polek i Polaków mogą okazać się trwałe. Większość uważa, że pandemia wyeksponowała w Polakach solidarność i wzajemną troskę. Ponad dwie trzecie ankietowanych doszło do przekonania, że w życiu najważniejsze są dobre relacje międzyludzkie i wzajemne zaufanie oraz rodzina i przyjaciele. Jesteśmy też przekonani, że po pandemii świat może stać się bardziej zrównoważony. Pandemia zwróciła nam też uwagę na kwestie odpowiedzialności za innych (68 proc.), relacji międzyludzkich (66 proc.) i szacunku do środowiska (64 proc.). Ale też do siebie nawzajem. – Zaczęliśmy się np. zastanawiać, czy to w porządku, że ludzie, którzy pełnią tak ważną funkcję w naszym życiu, jak pielęgniarki, ratownicy medyczni, ale także kierowcy, kurierzy czy listonosze, są na co dzień niemal niedostrzegani? Czy na pewno muszą pracować na umowy cywilno-prawne? – pyta retorycznie Marzena Strzelczyk.
Jej zdaniem po pandemii konieczne będzie wymyślenie gospodarki na nowo. – Tak, aby służyła nam wszystkim, umożliwiła rozwój w sposób zrównoważony, solidarny. Pierwszy etap kryzysu był trudny, mimo to całkiem dobrze z nim sobie poradziliśmy. Jednak znacznie trudniejsza będzie druga część tego testu. Wiadomo, że wiele firm ucierpi, niektóre nie przetrwają. W jaki sposób potraktują swoich pracowników i kontrahentów, gdy boleśnie dotknie ich kryzys? – zastanawia się Marzena Strzelczyk.
Wypada mieć nadzieję, że Polki i Polacy raz jeszcze będą umieli właściwie zdefiniować słowo „solidarność”.
---
1 . PKN ORLEN
PKN ORLEN od początku trwania pandemii zaangażował siły i środki we wsparcie polskiego rządu i społeczeństwa w walce z koronawirusem. Na ten cel koncern przeznacza łącznie ponad 100 mln zł. Działania koncentrują się na pomocy finansowej i rzeczowej skierowanej m.in. do służb medycznych i mundurowych czy pracowników oraz podopiecznych Domów Pomocy Społecznej. PKN ORLEN wykorzystuje również aktywa produkcyjne, aby wzmacniać bezpieczeństwo sanitarne kraju. W tym celu w krótkim czasie uruchomił produkcję płynu do dezynfekcji rąk i powierzchni. Z myślą o tych, którzy muszą się przemieszczać, w tym o lekarzach, służbach mundurowych czy ratownikach medycznych, obniżone zostały ceny paliw na stacjach ORLEN. Dodatkowo pracownicy służb bezpośrednio zaangażowanych w ratowane zdrowia i życia uprawnieni są do odbioru bezpłatnego gorącego napoju w całej sieci koncernu. PKN ORLEN pomagał też osobom oczekującym na wjazd do kraju na granicy niemiecko–polskiej i czesko–polskiej na początku pandemii.
2. 4F
W obliczu pandemii koronawirusa prezes OTCF S.A i właściciel marki 4F postanowił założyć fundację 4F Pomaga. W Radzie Sportowców Fundacji zasiadają m.in. Anna Lewandowska, Kamil Stoch czy Mariusz Czerkawski. Aż 20 proc. obrotu sklepu internetowego zostanie przekazane służbie zdrowia na walkę koronawirusem. Do sprzedaży w sklepie internetowym www.4F.pl trafiły koszulki-cegiełki, z których zysk w całości zostanie przekazany na zakup lub produkcję odzieży ochronnej, takiej jak fartuchy, maseczki czy ochraniacze na buty. W ramach akcji #4Fpomaga #4Ftrenujzdomu na stronie internetowej www.4F.pl/4fpomaga udostępniono też filmy treningowe z udziałem ambasadorów i trenerów marki 4F.
Po zarządzeniu izolacji społecznej prezes Igor Klaja spotkał się za pomocą komunikatora internetowego z tysiącem pracowników swojej firmy. Ogłosił, że nikt nie zostanie zwolniony, chyba że firma będzie musiała ogłosić upadłość. Na razie w grę wchodzi czasowe ograniczenie etatów i obniżenie pensji. – W tej chwili czuję, że nie prowadzę firmy, tylko mam misję. Walczę, by przetrwać, a droga do przetrwania jest w solidarności – deklaruje prezes Klaja.
3. Wietnamska restauracja Horapa w Warszawie
Zaczęło się od telefonu, który Hoang The Diem dostał od swojej siostrzenicy Liliany Dang. Kobieta, która mieszka dziś w Norwegii (ale w Polsce spędziła niemal ćwierć wieku) znalazła informację, że w chińskim Wuhan bariści przygotowują wspólnie kawę dla lekarzy. Pomyślała, że podobną akcję można by zrobić w Polsce. Wujek od razu się zgodził, choć – jak przyznaje pani Lidia – na początku trochę się bał, czy wietnamska kuchnia spodoba się polskim medykom. Okazało się, że azjatyckie specjały przypadły wszystkim do gustu. Wkrótce do właścicieli Horapy dołączyli inni, a w dystrybucji posiłków pomogli koordynatorzy akcji „Sygnał – pogotowie gastronomiczne”. Dziś darmowe dania dla warszawskich lekarzy dostarcza kilkadziesiąt restauracji, z czego trzydzieści należy do Wietnamczyków. Do współpracy dołączyły też hurtownie spożywcze i giełda towarowa na Broniszach. Od połowy marca krewni i znajomi pana Tuong z Horapy szyją też maseczki dla polskich szpitali.
4.Krajowa Izba Gospodarcza i akcja „Nie pozwolę Ci się zamknąć”
W obliczu pandemii biznes nie tylko wykazuje się solidarnością, ale też sam tej solidarności potrzebuje. Krajowa Izba Gospodarcza pod patronatem Ministerstwa Rozwoju zainicjowała akcję „Nie pozwolę ci się zamknąć”, w ramach której każdy może wesprzeć lokalnego mikroprzedsiębiorcę: panią fryzjerkę z sąsiedztwa, mechanika samochodowego czy właściciela ulubionego baru. Wpłacając dziś zaliczkę na usługę wykonaną w przyszłości, pozwalamy im przetrwać, ale też pogłębiamy swoje więzi z ludźmi, którzy dotąd byli dla nas często wyłącznie dostarczycielami usług. Żeby – będąc przedsiębiorcą – dołączyć do projektu, wystarczy się zapoznać z regulaminem, udostępnić materiały graficzne ze strony KIG, a posty otagować #niepozwolecisiezamknac. Z Krajową Izbą Gospodarczą współpracuje też platforma wspieramlokalnie.pl – pozwalająca na zakup voucheru u mikroprzedsiębiorcy. Obecnie trwają starania, by akcję (pod nazwą „We won’t let you shut down”) rozszerzyć także na inne kraje europejskie.
5.Grupa Polpharma
Jerzy Starak i należąca do niego Grupa Polpharma, największy polski producent leków, sfinansowała zakup 100 respiratorów za łączną kwotę 7 mln zł. Dwa z trzech zaplanowanych transportów ratujących życie urządzeń dotarły już do Polski i zostały rozdysponowane do 23 szpitali z oddziałami zakaźnymi. Maszyny przeszły przegląd techniczny i kalibrację, by szpitale mogły z nich korzystać od razu po dostarczeniu. Sam zakup respiratorów też był wyzwaniem, bo w czasie pandemii o te urządzania walczył cały świat. Polpharma zakupiła również środki ochrony osobistej (maseczki, przyłbice, rękawiczki, fartuchy) dla pracowników służby zdrowia za kwotę ponad 2,5 mln zł. We wsparcie służb medycznych i szpitali zaangażowały się także pozostałe spółki należące do Jerzego Staraka. Polpharma Biologics przekazała sprzęt ochronny dla lekarzy Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku. Dzięki współpracy Polpharmy, Herbapolu Lublin oraz restauracji Belvedere Catering by Design przez najbliższe miesiące do warszawskich szpitali oraz stacji pogotowia ratunkowego zostanie dostarczonych niemal 40 tys. posiłków wraz z sokami i herbatami.
6.Bank Pekao S.A.
W trosce o bezpieczeństwo małych i średnich przedsiębiorców oraz klientów korporacyjnych Bank Pekao jako jeden z pierwszych banków w Polsce uruchomił proste i bezpieczne rozwiązanie pozwalające na całkowicie zdalne podpisywanie umów, aneksów i składanie dyspozycji. Bank przeprowadził też akcję dla seniorów, w których zachęcał ich do bezpiecznego bankowania online. Pracownicy banku zorganizowali też zbiórkę pieniędzy na zakup tzw. namiotów barierowych. To wynalazek lekarza Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego Marcina Kaczora chroniący przed zakażeniem innych pacjentów i personel szpitali. Umożliwia on całkowite odseparowanie się od wirusów i zapobiega rozprzestrzenianiu się pandemii. Jego powłoka chroni inne osoby przed zarażeniem, a jednocześnie pozwala lekarzom na przeprowadzanie niezbędnych zabiegów medycznych. Ponadto bank od początku wspiera służbę zdrowia, przekazując darowizny na rzecz szpitali, zakładów opieki zdrowotnej i służb sanitarnych.
7. LOTOS
Od początku pandemii LOTOS włącza się we wsparcie polskich służb medycznych i mundurowych walczących z koronawirusem. Dotąd koncern przekazał 7 mln zł dla szpitali, współorganizował transport środków medycznych z Chin Antonowem An-225 (będącym największym samolotem świata), umożliwił żołnierzom WOT darmowe tankowanie, a służbom mundurowym rozdawał na swoich stacjach kawę. W akcję ogólnopolskiej solidarności w obliczu pandemii włączono też klientów stacji LOTOS – mogą oni przekazywać punkty z programu lojalnościowego Navigator na specjalistyczne badania związane ze zwalczaniem koronawirusa. Akcję realizowaną pod hasłem „Każdy czeka na swoje NAJ” wsparli ambasadorzy LOTOSU, m.in. piłkarze polskiej reprezentacji, skoczkowie narciarscy i kierowca rajdowy Kajetan Kajetanowicz. W największych miastach Polski powstały też wielkoformatowe murale zachęcające do udziału w kampanii. LOTOS wychodzi też naprzeciw tym, którzy muszą zostać w domu. Na facebookowym profilu „Emocje do Pełna” oraz na stronie www.naj.lotos.pl umieszczono materiały wideo z darmowymi treningami, bajki dla dzieci, pokazy eksperymentów naukowych w wykonaniu Tomasza Rożka czy pokazy wspólnego gotowania.
8. PZU
PZU jako jedna z pierwszych firm zareagowała na zagrożenie związane z koronawirusem, uruchamiając bezpłatne telekonsultacje medyczne dla wszystkich Polaków. Wartość pomocy PZU dla szpitali i innych służb walczących z pandemią sięga już 11 mln zł. Największą finansową wartość ma pomoc udzielana przez PZU szpitalom. Otrzymują ją tzw. szpitale jednoimienne zajmujące się osobami zakażonymi koronawirusem, ale także np. Wojewódzki Szpital Dziecięcy w Olsztynie. Wsparciem dla służb medycznych, które zajmują się chorymi z podejrzeniem zakażenia koronawirusem, jest 200 samochodów od PZU. Służą m.in. do przewożenia próbek do badań od osób pozostających w domowej kwarantannie. Siły w walce z koronawirusem łączą też pracownicy spółek z Grupy PZU. Rozpoczęli zbiórkę pieniędzy na zakup namiotów barierowych dla chorych. Do zbiórki pieniędzy na zakup namiotów włączyli się pracownicy ze wszystkich spółek z Grupy PZU, w tym PZU, PZU Życie, Banku Pekao, Alior Banku i Link4. Do każdej zebranej przez pracowników złotówki spółki dołożą drugą.
9.Dominika Kulczyk
Milion maseczek chirurgicznych, 1,5 mln masek ze specjalnym filtrem, 100 tys. kombinezonów ochronnych, 100 tys. przyłbic i tyle samo gogli. Dominika Kulczyk, inwestorka i filantropka, szefowa fundacji Kulczyk Foundation, sprowadziła do Polski 57 t sprzętu medycznego z Chin. W projekcie pomogła Polsko-Chińska Rada Biznesu.
10.Paweł Sędek, stolarz z Józefowa
STOPcorona – to nazwa oddolnej inicjatywy stolarza z podwarszawskiego Józefowa Pawła Sędka, który spontanicznie został koordynatorem akcji zaopatrzenia medyków w środki ochrony. Zaczęło się od przekazania rękawiczek miejscowemu szpitalowi zakupionych z prywatnych pieniędzy, potem udało mu się zdobyć specjalistyczne maseczki i przyłbice. Dzięki współpracy z grupą pomocową „Widzialna ręka” udało się zorganizować zbiórkę, znaleźć sponsorów i ambasadorów akcji, pozyskać wolontariuszy do szycia maseczek i kombinezonów. W promowanie akcji włączyli się ambasadorzy, m.in.muzycy Krzysztof Cugowski, Artur Gadowski, Muniek Staszczyk, Krystyna Kofta i Sylwia Chutnik. Pawła Sędka wspierają też lekarze z Instytutu Matki i Dziecka, Instytutu Pomnika-Centrum Zdrowia Dziecka oraz Centralnego Klinicznego Szpitala MSWiA.
11. IKEA
Aby wspomóc system ochrony zdrowia oraz zapewnić środki niezbędne do życia społecznościom i konsumentom dotkniętym koronawirusem IKEA przekazała dla Polski 1 mln euro. Ponadto 35 gmin w Polsce otrzymało pomoc w doposażeniu lokalnych centrów kwarantanny. W związku ze stanem epidemii koronawirusa IKEA i Fundacja Habitat for Humanity Poland wspierają też osoby w kryzysie bezdomności.
12.Żabka Polska
Blisko 9 mln zł przekazano na walkę z epidemią dzięki Żabce Polska. Właściciel ponad 6 tys. sklepów spożywczych wzorcowo przeorganizował pracę swoich lokali, by zapewnić bezpieczeństwo pracownikom i klientom, ale też nie zapomina o otoczeniu biznesowym. Żabka przekazała pieniądze do dyspozycji Ministerstwa Zdrowia tak, by trafiły one do miejsc, gdzie są najbardziej potrzebne. W pomoc zaangażowano też ponad 2,8 mln użytkowników aplikacji mobilnej żappka – mogą oni wymieniać zgromadzone w ramach programu lojalnościowego punkty (tzw. Żappsy) na cegiełki, które po podwojeniu wartości przez Żabkę – wspierają regionalne szpitale zakaźne.
13. PKO BP
Zakup 7,5 tys. testów na obecność koronawirusa dla medyków czy przekazanie 120 aut na potrzeby szpitali i inspektoratu sanitarnego to przykłady zaangażowania PKO Banku Polskiego i spółek Grupy PKO w walkę z postępującą w kraju epidemią. Służby medyczno-sanitarne wspiera Fundacja PKO Banku Polskiego. Angażuje się ona m.in. w akcję „Zastrzyk wsparcia dla szpitali zakaźnych”, której celem jest wparcie szpitali w walce z koronawirusem.
14. Biedronka
Uruchomiona w kwietniu Fundacja Biedronki objęła pomocą DPS-y, zakłady opiekuńczo-lecznicze, hospicja i inne ośrodki sprawujące opiekę nad osobami starszymi, dostarczając im nieodpłatnie produkty ochrony dla personelu, środków higienicznych i dezynfekujących. Szczególną opieką objęto też starszych klientów sklepów Biedronki – firma zaczęła akcję łączenia seniorów potrzebujących pomocy w zrobieniu zakupów z osobami, które są gotowe pomagać.
Sieć wprowadziła też pierwszeństwo wejścia seniorów do sklepu w pierwszej godzinie od otwarcia, a także pierwszeństwo obsługi przy kasie na każdą prośbę osoby starszej. Wszystko pod hasłem „Czas na pomaganie seniorom 65+”. Specjalną procedurą bezpieczeństwa objęto też wszystkich pracowników Biedronki.
15. huawei
Huawei Polska przekazała 20 tys. masek ochronnych do Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w Warszawie. Jako jedna z pierwszych firm w Polsce zareagowała na doniesienia z Chin, wdrażając specjalne zasady pracy w celu zminimalizowania ryzyka zakażeń. Szybko odwołała podróże firmowe, a pracownikom zorganizowała transport zbiorowy, wprowadziła także funkcję health managera, który mierzy temperaturę i przeprowadza wywiady w grupie przydzielonych mu pracowników. Wszyscy pracownicy w firmie mają dwa razy dziennie mierzoną temperaturę, a wewnętrzne spotkania ograniczono do pięciu osób.
16. ENEA
1.5 mln zł na wsparcie szpitali, które walczą z koronawirusem, przeznaczyła grupa Enea. Za pośrednictwem Fundacji Enea do placówek medycznych trafiły też pieniądze na sprzęt medyczny oraz środki higieny i ochrony osobistej. Enea uruchomiła też pilotażowy projekt pomocy seniorom, mieszkańcom Poznania i powiatu poznańskiego. Wolontariusze – pracownicy Grupy pomagają w zakupach leków czy artykułów spożywczych.
17.Orange Polska
Kłopoty z internetem to jeden z największych problemów uczniów, rodziców, studentów i nauczycieli skazanych na naukę online. Orange Polska opracował możliwość korzystania z oferty Orange Flex na niezwykle promocyjnych warunkach. To pozwoliło swobodnie uczestniczyć w zajęciach z domu. Fundacja Orange zorganizowała też webinar dla nauczycieli klas 1–3 na temat tego, jak efektywnie pracować z najmłodszymi uczniami. Ponadto zaproszono szkoły do udziału w bezpłatnych programach edukacyjnych, które zapewniają nowoczesne zajęcia dla dzieci, naukę programowania, szkolenia dla nauczycieli i sprzęt multimedialny dla szkół.
18. CCC
10 zł z każdej sprzedanej pary butów marki LASOCKI firma CCC przeznacza na wsparcie Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego we Wrocławiu. Rozpoczęto też produkcję ochraniaczy na obuwie dla Zespołu Opieki Zdrowotnej w Bolesławcu, jednego z 19 szpitali w Polsce zgłoszonego do walki z koronawirusem. Lider sektora obuwniczego w Europie Środkowo-Wschodniej w dobie wyzwań związanych z trwającą światową pandemią koronawirusa uruchomił też dla pracowników pionu sprzedaży projekt Domowa Akademia Rozwoju. Zajęcia dotyczą m.in. motywacji, efektywnego zarządzania sobą w czasie i… przekształcaniem narzekania w działanie!
19. Asseco
Asseco dostosowało medyczne systemy IT do warunków pandemii. Dzięki temu system wdrożony przez firmę dla NFZ nie tylko potwierdza uprawnienia do bezpłatnych świadczeń medycznych, ale też np. informuje o kwarantannie danego pacjenta i dacie jej zakończenia. Firma realizuje też bezpłatne działania dla szpitali mające na celu dostosowanie systemów do potrzeb obsługi pacjentów zagrożonych pandemią. Wpiera też uczelnie, bezpłatnie udostępniając platformę do prowadzenia zajęć edukacyjnych.
20.Anna i Robert Lewandowscy
Anna i Robert Lewandowscy na walkę z pandemią COVID-19 przekazali 1 mln euro. – Dziś wszyscy gramy w jednej drużynie. Bądźmy silni w tej walce – zaapelował Robert Lewandowski. Pieniądze już trafiły na konta pierwszych placówek medycznych, m.in. do Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Kędzierzynie-Koźlu.
21. LPP
LPP, właściciel marek Reserved, Mohito, Cropp, House i Sinsay, w ramach walki z epidemią koronawirusa zakupiło kilkaset tysięcy maseczek ochronnych oraz milion kombinezonów medycznych, które trafiły do potrzebujących. Gdańska firma od momentu zainicjowania akcji #LPPpomaga, przeznaczyła na ten cel już 5,4 mln zł. Dzięki zwiększonej liczbie zamówionych środków ochronnych, wsparcie ze strony LPP otrzymało ponad 300 placówek medycznych w kraju.
22. Maczfit
#WzywamyPosiłki – to nazwa obywatelskiej inicjatywy, której partnerem strategicznym została firma cateringowa Maczfit. Celem akcji jest dostarczenie posiłków personelowi medycznemu walczącemu z pandemią koronawirusa. Sam Maczfit dostarcza diety pudełkowe do szpitali zakaźnych w Polsce. Organizatorzy weryfikują stan zapotrzebowania na żywność i napoje w poszczególnych placówkach i wysyłają posiłki tam, gdzie są najbardziej potrzebne.
23.ABC-Czepczyński
ABC-Czepczyński to jedna z największych rodzinnych firm spedycyjnych w kraju. Ale Justyna i Artur Czepczyńscy prowadzą także działalność charytatywną. W dobie koronawirusa wpierają rodziców przedszkolaków w domowym kształceniu, udostępniając online webinary, warsztaty edukacyjne czy porady edukacyjne. Czepczyński Family Foundation jest także partnerem akcji „Jesteśmy razem. Pomagamy” wspierającej inicjatywy dotyczące nauki w domu.
24. VAN PUR
Producent piwa spółka Van Pur przekazał 2 mln zł na walkę z pandemią koronawirusa. Pierwsza połowa kwoty trafiła do najbardziej potrzebujących szpitali z okolic zakładów w Łomży, Rakszawie, Zabrzu, Koszalinie, Jędrzejowie i Stalowej Woli. Drugi milion zasilił Fundusz dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
25. PKP
Już od pierwszych dni pandemii PKP wprowadziło specjalne wytyczne dla pracowników, w szczególności dla personelu mającego bezpośredni kontakt z pasażerami na dworcach i w pociągach. Wdrożono procedury na wypadek, gdyby u pasażera wystąpiły podejrzane objawy. W kilkudziesięciu dworcach kraju wytypowano miejsca, w których mogłyby przebywać osoby z podejrzeniem zakażenia koronowirusem do czasu przybycia służb medycznych.
26. DRUTEX
Ponad 20 mln zł pozyskano od firm w całym kraju w ramach akcji „Jesteśmy razem. Pomagamy”, zainicjowanej przez Leszka Gierszewskiego, prezesa i założyciela Drutexu. Chodzi o inicjatywę skupiającą kilkudziesięciu przedsiębiorców niosących pomoc w dobie pandemii. Sam Drutex przekazał pieniądze na remont i dodatkowe wyposażenie czterech pomorskich szpitali.
27. Maspex
Firma Maspex, jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej firm spożywczych, lider na rynku soków, nektarów i napojów oraz makaronów, przekazała wsparcie finansowe dla Wadowickiego Szpitala na zakup niezbędnych środków ochrony indywidualnej dla personelu medycznego oraz produkty spożywcze dla pracowników i pacjentów dla szpitali zakaźnych w całej Polsce. Firma dostarczyła też produkty placówkom opiekującym się osobami starszymi, a także ośrodkom przeznaczonym dla osób przebywających na zbiorowej kwarantannie.
28. AGATA MEBLE
Zarząd firmy Agata Meble podjął decyzję o przekazaniu 1 mln zł na zakup sprzętu medycznego i środków zabezpieczenia sanitarnego na walkę z koronawirusem. – Wszyscy zarówno nasi pracownicy, jak i klienci oraz ich rodziny stoimy w obliczu nowej, trudnej sytuacji i nie wiemy, co przyniesie nam przyszłość – oświadczył Grzegorz Przondziono, prezes zarządu Agata S.A.
29. MICROSOFT
Microsoft postanowił umożliwić każdemu dziecku, studentowi, nauczycielowi i wykładowcy w Polsce kontynuację nauki przy wykorzystaniu technologii. Wraz z innymi firmami (Operatorem Chmury Krajowej i T-Systems) stworzył projekt, dzięki któremu zapewniono bezpłatny dostępu do skonfigurowanej platformy zdalnego nauczania dla wszystkich szkół i uczelni w Polsce, a przez to wsparcie w prowadzeniu zajęć przez internet dla każdego nauczyciela i wykładowcy.
30. BLIK
Pod hasłem „Zachowaj zdrowy dystans” BLIK promuje inicjatywę #shopsharing, czyli robienie zakupów przez jedną osobę dla znajomych oraz sąsiadów i rozliczanie się za zakupy bezgotówkowo – za pomocą usługi przelew na numer telefonu. BLIK uruchomił też specjalną stronę internetową, za której pośrednictwem każdy może wesprzeć finansowo wybrany przez siebie szpital zakaźny.
Więcej możesz przeczytać w 6/2020 (57) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.