Raport: Polska ma Robertów Lewandowskich innowacji

BioCam
BioCam, fot. materiały prasowe
Gdyby istniał sprawdzony sposób na wdrażanie innowacji, każdy przedsiębiorca stałby się drugim Elonem Muskiem (choć wokół miliardera pojawia się coraz więcej kontrowersji, przez wielu wciąż jest stawiany za najlepszy przykład wizjonera). To byłoby coś, prawda?
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 8/2023 (95)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Na początek trzy optymistyczne fakty.

Fakt 1. W Polsce rosną krajowe wydatki na badania i rozwój, a nasz dystans do średniej unijnej znacząco się skrócił. Jak wskazują autorzy raportu „Jak zmieniała się innowacyjność polskiej gospodarki od 2004 r.”, jeszcze 19 lat temu średnie wydatki na badania i rozwój w 27 krajach Unii Europejskiej były ponad trzy razy wyższe niż wydatki w Polsce, podczas gdy w 2019 r. były już tylko 1,6 raza wyższe.

Fakt 2. Rośnie liczba osób zajmujących się badaniami i rozwojem. Jeśli chodzi o specjalistów zajmujących się działami B+R, 15 lat temu Polska znajdowała się na 25. miejscu w UE z zatrudnieniem w tym obszarze na poziomie 0,4 proc. W 2019 r. byliśmy już na 19. miejscu, a wzrost poziomu zatrudnienia – do 0,99 proc. – był w tym okresie jednym z najwyższych wśród wszystkich krajów wspólnoty.

Fakt 3. Polska jest coraz bardziej innowacyjnym państwem. Według Globalnego Indeksu Innowacyjności nasz kraj w 2022 r. zajął 38. miejsce w rankingu, awansując o dwie pozycje względem poprzedniego roku. Przypomnijmy, że Globalny Indeks Innowacyjności jest publikowany co roku i obejmuje ponad 130 państw na świecie. Opisowi postępowości danej gospodarki służy kilkadziesiąt wskaźników, tj. wydatki na edukację czy prace badawczo-rozwojowe. – Tym, co ciągnie nasze państwo w górę, są zasoby ludzkie – nasi specjaliści są utalentowanymi fachowcami, zdolnymi do tworzenia unikalnych rzeczy. Polscy inżynierowie i informatycy od wielu lat plasują się w czołówkach międzynarodowych konkursów – mamy w Polsce Robertów Lewandowskich innowacji, powinniśmy w nich inwestować i karmić się ciekawymi perspektywami – mówi Marcin Seniuk, dyrektor departamentu rozwoju startupów w PARP.

Choć Polska wciąż jest raczej początkującym innowatorem, a czasy niewątpliwie są trudne, nad Wisłą udało się wytworzyć dobry klimat do wdrażania innowacji i wynalazków. Co ważne do rozwoju w naszym kraju zachęcamy także zagraniczne podmioty, czego najlepszym przykładem są najnowsze dane opublikowane przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu – w 2022 r. przy wsparciu PAIH zagraniczne firmy zainwestowały w Polsce aż 3,7 mld euro, co jest rekordową sumą.

Również rodzime uczelnie wyższe pną się w globalnych rankingach, dając jeszcze większe możliwości polskim naukowcom oraz studentom z zagranicy, którzy chętnie korzystają z międzynarodowych programów naukowych. – Innowacje w Polsce? Niedawno brałem udział w spotkaniu, podczas którego prezentowano nowatorskie rozwiązania z zakresu medycyny. Porównywaliśmy w tym kontekście Polskę i Niemcy i powiem szczerze, że wypadliśmy w tych porównaniach niezwykle dobrze. U naszych zachodnich sąsiadów na medycynę wydaje się znacznie więcej środków, ale z tego często nic nie wynika – mówi prof. Tomasz Maciejewski, dyrektor Instytutu Matki i Dziecka.

Ale oczywiście kłamstwem byłoby pisanie, że wynalazczość w Polsce ma się świetnie. Ogromnym problemem, o jakim wspominają rodzimi innowatorzy, wciąż jest brak zrozumienia na linii biznes-nauka, wszak obie strony mają własne cele, które powinny realizować, by przetrwać. Sytuacji nie poprawia również fakt, że uczelnie funkcjonują w systemie oceny parametrycznej, narzucającym konkretne zachowania – naukowcom nie opłaca się funkcjonować w świecie biznesu, bo więcej profitów przynosi im tradycyjna aktywność naukowa. Nie zmienia to jednak faktu – co podkreślają eksperci – że tendencja jest zwyżkowa.

Jak więc działać, by pobudzać rodzimą gospodarkę? – Idealny świat innowacji wyobrażam sobie jako system ekumeniczny, którego siłą jest różnorodność i nieoczywiste inicjatywy – przekonywał na naszych łamach Jarosław Sroka, członek zarządu Kulczyk Investments SA, koordynator programu mentoringowego InCredibles.

My Company Polska wydanie 8/2023 (95)

Więcej możesz przeczytać w 8/2023 (95) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ