Raport Finansowanie dla firm. Kupić czy wziąć w leasing

Leasing. To popularne źródło finansowania dla firm
Leasing. To popularne źródło finansowania dla firm, fot. Adobe Stock
Samochody, maszyny rolnicze i budowlane, sprzęt biurowy, a nawet rowery. Leasing cieszy się sporą popularnością wśród polskich firm. W porównaniu z innymi źródłami finansowania jest tani i daje korzyści podatkowe.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 4/2021 (67)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Leasing to najbardziej istotne źródło finansowania dla polskich firm z sektora MSP. Na drugim miejscu znajduje się linia kredytowa, na trzecim zaś – dotacje unijne. Takie wnioski płyną z badania SAFE (Survey on the Access to Finance of Enterprises), zrealizowanego przez Komisję Europejską we wszystkich krajach UE, w II połowie 2020 r. – Mimo trudnej sytuacji w gospodarce i mniejszej liczby inwestycji 63 proc. polskich przedsiębiorców uznaje leasing za najbardziej istotne źródło finansowania i rozważa skorzystanie z niego w przyszłości – mówi Paweł Pach, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu (ZPL). 

ZPL podaje, że w 2020 r. firmy leasingowe udzieliły łącznego finansowania w wysokości 70,1 mld zł. Początkowo prognozowane były wyższe wyniki, jednak pandemia Covid-19 wszystkim pokrzyżowała szyki. – Pozytywny sygnał dla przedsiębiorstw jest taki, że z analizy ZPL wynika, że w tym roku branża leasingowa odrobi starty wywołane przez pandemię i wróci do poziomu finansowania sprzed kryzysu – przekonuje Paweł Pach. – Oznacza to odbicie rynku, co jest dobrą wiadomością dla gospodarki, ze względu na spodziewany powrót firm na drogę inwestycji – dodaje. 

Kupić czy wziąć w leasing - polskie firmy leasingiem stoją

Dlaczego leasing jest tak istotny dla firm? W oczach przedsiębiorców ma po prostu wiele zalet. – Poprzez leasing można dziś sfinansować większość dostępnych środków trwałych: sprzęt medyczny, IT, a nawet tabor kolejowy czy samolot – zauważa 

Dominik Zamęski, dyrektor biura współpracy z bankiem w PKO Leasing. – Ważnym aspektem takiego finansowania jest to, że leasing nie obniża zdolności kredytowej, a pozyskanie finansowania jest łatwiejsze niż przy kredycie, ponieważ zabezpieczeniem transakcji jest leasingowany przedmiot – wyjaśnia. 

Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że leasing i kredyt to na tyle różne formy finansowania, że raczej ze sobą nie konkurują, lecz się uzupełniają. – Leasing jest taką formą finansowania, w której właścicielem przedmiotu pozostaje leasingodawca. Klient co miesiąc płaci raty leasingowe i w zamian za nie może korzystać z danego przedmiotu np. z samochodu osobowego lub koparki – tłumaczy Dominik Zamęski. Na koniec umowy przedsiębiorca ma możliwość wykupu przedmiotu za niewielką opłatę. Wtedy staje się pełnoprawnym właścicielem samochodu czy maszyny albo innego sprzętu. Leasingować można przedmioty zarówno nowe, jak i używane. Okres finansowania może trwać nawet do 6 lat. – Istotną zaletą tej formy finansowania jest również fakt, iż jest ona łatwiejsza do pozyskania przez nowo powstałe firmy – dodaje ekspert. Leasing jest więc atrakcyjny również dla startupów. 

Mikołaj Łagowski, właściciel firmy Leason specjalizującej się w leasingowaniu samochodów i maszyn, podkreśla przy tym, że leasing jest finansowaniem stosunkowo tanim. Daje też dla firmy korzyści podatkowe. – Rata leasingu jest kosztem i można od niej odliczyć VAT – nadmienia Mikołaj Łagowski. Kupujemy więc dany sprzęt czy samochód, który wykorzystujemy do pracy (więc nasz zakup na siebie zarabia), a przy tym jest on stałym kosztem, pozwalającym na płacenie niższych podatków. 

Przedsiębiorców do leasingu przekonuje jeszcze to, że bariera wejścia jest stosunkowo niewielka. Zwykle wymagany jest wkład własny e 10–20 proc. ceny zakupu, a resztę finansuje leasingodawca. – Wysokość rat można dostosować do potrzeb firmy. Jeśli mają być niskie – wybieramy dłuższy okres spłaty – mówi ekspert z Leason. – Dla branży budowlanej dostępny jest także sezonowy harmonogram spłat. Można płacić wyższe raty w sezonie, a niższe w okresie zimowym – uściśla.

Kupić czy wziąć w leasing - Głównie maszyny i samochody

Jak tłumaczy Dominik Zamęski z PKO Leasing, zdecydowana większość klientów to firmy z sektora MSP. Najczęściej zaś leasingowane są samochody osobowe i dostawcze do 3,5 t. – Stanowią one blisko połowę naszego portfela. To dlatego leasing często może kojarzyć się konsumentom z samochodami – tłumaczy ekspert. 

Z czego bierze się taka popularność? Samochód jest dobrem łatwym do nabycia, często niezbędnym w prowadzeniu działalności, a później jest też łatwo zbywalny. – Co ciekawe, systematycznie rośnie rola dwóch pozostałych segmentów, czyli maszyn i urządzeń oraz transportu ciężkiego – twierdzi Dominik Zamęski. – W 2020 r. w PKO Leasing ok. 30 proc. umów leasingu dotyczyła właśnie aktywów z sektora maszyn i urządzeń – uzupełnia. 

Leasingodawcy finansują obecnie często maszyny rolnicze i budowlane, takie jak ciągniki, koparki, minikoparki, spycharki, dźwigi, urządzenia wiertnicze, betoniarki czy inne środki transportu budowlanego. 

Co więcej, wymagania w przypadku leasingu maszyny budowlanej wcale nie są o wiele większe niż w przypadku samochodu osobowego. Firma, która chce wziąć w leasing maszynę, powinna działać na rynku 1–2 lata (zdarzają się też oferty dla nowych firm), a także dysponować wkładem własnym na poziomie minimum 10 proc. 

Do tego można wybrać maszynę nową lub używaną, której wiek na koniec leasingu nie przekroczy 15–16 lat. Maszyna musi być też wolna od zastawów. Jeśli spełniamy te warunki, musimy przedłożyć odpowiednie dokumenty. – Na dokumenty składają się informacje o maszynie, wypełniony wniosek leasingowy, dokumenty finansowe oraz informacje o prowadzonej działalności i celu leasingu maszyny – wymienia Mikołaj Łagowski z Leason.

Kupić czy wziąć w leasing - Na koniec – komputery

Z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że firmy zdecydowanie biorą w leasing samochody lekkie i pojazdy ciężarowe (patrz ramka). Ale w ten sposób możemy również „kupić” komputer, sprzęt biurowy czy inne, drobniejsze urządzenia. 

Wyobraźmy sobie, że prowadzimy małą firmę programistyczną typu software house i pozyskaliśmy właśnie klienta na długotrwałą współpracę. Musimy nagle zatrudnić kilka lub kilkanaście nowych osób. Mamy odpowiednią przestrzeń do pracy lub stawiamy na pracę zdalną, niemniej musimy dostarczyć pracownikom komputery i inne akcesoria IT oraz niezbędne oprogramowanie. 

W takim scenariuszu zakup wszystkich komputerów, sprzętu i oprogramowania może wynosić nawet kilkadziesiąt lub nawet ponad 100 tys. zł. Mamy pewność, że będzie to stały klient i zakup urządzeń nie stanowi ryzyka, jednak nie mamy gotówki, by nabyć wszystko od razu. Wówczas możemy wybrać leasing. Duże sklepy komputerowe, takie jak X-kom, Komputronik czy Media Expert, od dawna oferują możliwość leasingowania zakupów. Chociaż leasing sprzętu komputerowego i oprogramowania nie jest tak popularny, to warto wiedzieć, że to również dostępna opcja na rynku.

-------------------------------------------------

Ważne jest doświadczenie firmy leasingowej

Marcin Balicki, prezes zarządu Millennium Leasing sp. z o.o.

Największą zaletą leasingu jest łatwość i szybkość uzyskania finansowania wybranej inwestycji. Maksymalnie uproszczone procedury oraz transparentny proces powodują, że po leasing sięgają klienci z każdej branży.

Istotną wartością, która w ostatnim czasie zyskała na znaczeniu, jest bezpieczeństwo finansowania. Partnerstwo doświadczonej firmy leasingowej to gwarancja wsparcia dla naszego biznesu w wymiarze dostosowanym do jego obecnej kondycji. Dla przykładu w trudnym 2020 r. Millennium Leasing udostępniła klientom, którzy tego potrzebowali, rozwiązania takie jak wakacje kredytowe czy możliwość przedłużenia umowy.

Trzecim ważnym atutem jest doświadczenie firmy leasingowej w zakupie finansowanego aktywa. W przypadku bardziej złożonych kontraktów na dostawy maszyn i urządzeń, leasingodawca ma często większe doświadczenie we współpracy z dostawcą niż klient, dla którego takie inwestycje nie są codziennością. W takim przypadku firma leasingowa – znając standardy rynkowe i praktykę działania poszczególnych kontrahentów – stanowi istotne wsparcie w negocjacji kontraktu na dostawę.

-------------------------------------------------

Dostęp do finansowania nie jest problemem 

Związek Polskiego Leasingu, powołując się na badania SAFE 2020 Komisji Europejskiej, zwraca uwagę, że dostęp do finansowania już od kilku lat nie jest problemem dla firm z sektora MSP. W 2020 r. na taki problem wskazało tylko 8 proc. polskich firm. Wśród kwestii najbardziej problematycznych wymieniane były: pozyskanie wykwalifikowanej kadry (19 proc. wskazań), kwestie regulacyjne (18 proc.), inne problemy, w tym te związane z Covid-19 (16 proc.), a także pozyskiwanie klientów (16 proc.) i koszty (14 proc.). Biorąc pod uwagę liczbę i rodzaje dostępnych rozwiązań finansowania dla firm, które opisujemy w raporcie „My Company Polska”, trudno nie zgodzić się z wynikami badań. Dostęp do finansowania dla MSP jest rzeczywiście bardzo duży.

-------------------------------------------------

Leasing napędza elektromobilność

Do 2050 r. Europa, która przyjęła politykę Green Deal, ma stać się pierwszym zeroemisyjnym kontynentem. To sprawia, że coraz więcej producentów wprowadza do ofert rozwiązania zeroemisyjne, a jednym z największych sektorów jest oczywiście branża motoryzacyjna. Pod koniec grudnia 2020 r. po polskich drogach jeździło niemal 19 tys. samochodów elektrycznych i tylko w ubiegłym roku przybyło ich ponad 8 tys. Za 85,4 proc. rejestracji samochodów elektrycznych odpowiadają nabywcy instytucjonalni, z czego leasingodawcy zarejestrowali ponad połowę wszystkich nowych aut elektrycznych nabytych przez firmy w 2020 r.

-------------------------------------------------

Rodzaje leasingu dla firm

Główne rodzaje to leasing z wykupem lub bez wykupu. W przypadku pierwszej opcji, po zakończeniu umowy leasingu stajemy się właścicielem przedmiotu umowy (np. samochodu czy maszyny), płacąc ostatnią ratę lub wykupując dany przedmiot. Dodatkowo leasing z wykupem dzielimy jeszcze na takie rodzaje:

1. Leasing operacyjny: wraz z podpisaniem umowy wpłacamy określoną kwotę początkową. Wynosi ona zwykle od kilku do kilkudziesięciu procent wartości zakupu. Raty leasingowe są następnie rozłożone na od 24 do 60 miesięcy. Po tym okresie możemy wykupić dany przedmiot, często za symboliczną opłatę w wysokości np. 1 zł. 

2. Leasing finansowy: amortyzacja przedmiotu umowy leży po stronie leasingobiorcy – odpisujemy koszty amortyzacji. Płacimy też podatek VAT po takiej stawce, jaką objęty jest przedmiot w umowie. Taki rodzaj leasingu zwykle wybierają firmy, które chcą sfinansować przedmioty obarczone niższą stawką VAT. 

3. Leasing zwrotny: firma leasingowa odkupuje od przedsiębiorcy jego własny sprzęt i potem oddaje mu go w formie leasingu. Dzięki temu firma może zyskać środki finansowe w postaci gotówki, nie tracąc przy tym danego przedmiotu. W zamian oczywiście musimy potem płacić comiesięczną ratę leasingową.

Jeśli chodzi o leasing bez wykupu, są to de facto wszystkie odmiany leasingu operacyjnego nowych samochodów. Znany on jest w Polsce jako wynajem długoterminowy pojazdów. 

 

My Company Polska wydanie 4/2021 (67)

Więcej możesz przeczytać w 4/2021 (67) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ