Raport E-commerce. Logistyka kluczowym elementem w walce z konkurencją

Raport E-commerce. Logistyka kluczowym elementem w walce z konkurencją
Dawniej logistyka postrzegana była jako koszt. Dziś jest to podstawowe narzędzie do tworzenia przewagi konkurencyjnej – mówi Konrad Osiadacz, Senior Business Development Director w FM Logistic.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 10/2020 (61)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Ostatnie miesiące przyniosły dużą zmianę na rynku e-commerce. Jak wpłynęło to na rynek logistyczny?

W 2018 r. wartość rynku e-commerce przekroczyła magiczną barierę 50 mld zł. Spodziewaliśmy się, że z roku na rok utrzymane zostanie tempo wzrostu 15, 18 proc. Na 2020 r. estymowano, że wartość rynku e-commerce osiągnie poziom 70 mld zł. Według badań przeprowadzonych przez agencję Catchers, po uwzględnieniu wpływu pandemii możemy oczekiwać nawet wyniku na poziomie 100 mld zł! Biorąc pod uwagę fakt, że obsługa branży e-commerce wymaga czasami nawet 3-krotnie większej powierzchni niż obsługa tradycyjnego kanału retail, będzie to miało znaczący wpływ na rynek powierzchni magazynowych i cały łańcuch dostaw.

Zmiana w patrzeniu na logistykę?

Intensywny rozwój kanału e-commerce spowodował, że firmy zmieniły podejście do oczekiwań i roli logistyki. 20 lat temu logistyka była głównie postrzegana jako koszt. Obecnie pozwala osiągnąć przewagę nad rynkowymi rywalami, co najlepiej pokazują działania pure-play retailerów czy firm stawiających na omnichannel. Konieczność szybkiego przyjęcia towaru w magazynie i udostępnienia do sprzedaży, błyskawiczna kompletacja i wydanie zamówień do doręczenia tego samego dnia, duże wahania dzienne aktywności, współpraca z wieloma firmami kurierskimi czy logistyka zwrotów, to tylko nieliczne wyzwania, którym musi sprostać magazyn obsługujący kanał e-commerce. Tradycyjny magazyn z regałami paletowymi nie poradzi sobie z nimi.

Jakie cechy powinien mieć magazyn, aby sprostać wymaganiom stawianym przez branżę e-commerce? 

Dwa czynniki determinujące miejsce, w którym magazyn ma stanąć to: odległość od oddziału/sortowni kuriera oraz dostępność siły roboczej. Bliskość firm kurierskich ma wpływ na godzinę odbioru zamówień/paczek. Im późniejsza, tym lepiej dla operatora i jego klienta. Wskaźnik bezrobocia i stabilny dostęp do siły roboczej, na którą zapotrzebowanie w logistyce dla e-commerce jest znacząco zwiększone, są elementami kluczowymi dla jakości całej operacji. Po ustaleniu powyższych czynników możemy przejść do tematów związanych z samym magazynem.

Czyli warto inwestować w automatykę?

Popyt na takie rozwiązania jest nadal w większym stopniu generowany przez firmy, które w kwestii logistyki działają w modelu in-house i zakładają zwrot z poniesionej inwestycji w dłuższym okresie. Operatorzy logistyczni, dla których często okres zwrotu wyznaczony jest poprzez długość trwania umowy z klientem, stawiają na rozwiązania manualne z większym zaangażowaniem ludzkiej siły roboczej. To z kolei wpływa na bardziej rozbudowaną powierzchnię socjalną, którą powinny mieć używane przez nich obiekty. Narastające trudności z dostępnością siły roboczej na rynku oraz dalszy wzrost udziału operacji dla e-commerce zmuszą operatorów logistycznych do zmiany postrzegania kosztów wdrożenia rozwiązań automatycznych z krótko- na długoterminowe inwestycje w przyszłość ich biznesu. Odwrócenie relacji z „człowiek do towaru” na „towar do człowieka” – gdzie automatyczny proces kompletacji zamówienia odpowiada za przemieszczenie towaru w magazynie do pracownika w strefie pakowania – wydaje się nieuniknione.

Czy trudno obecnie znaleźć magazyn gotowy do obsługi e-commerce?

Z uwagi na przyspieszony wzrost udziału sprzedaży online w handlu detalicznym firmy działające w tym kanale staną w pewnym momencie przed nieuchronną potrzebą rozbudowy powierzchni logistycznej, co umożliwi ich dalszy rozwój. Jednym ze sposobów będzie długoterminowy najem powierzchni od dewelopera, oraz własna inwestycja w wyposażenie magazynu i automatyka z wydłużonym okresem zwrotu. Innym rozwiązaniem będzie nawiązanie współpracy z operatorem logistycznym posiadającym własne obiekty magazynowe, oferującym krótsze okresy najmu i bardziej elastyczny sposób rozliczania się za wykorzystywaną powierzchnię i świadczoną usługą (pay per use) przy użyciu przygotowanej już automatyki, która to z kolei pozwala w dłuższym czasie wygrać wyścig o klienta.

My Company Polska wydanie 10/2020 (61)

Więcej możesz przeczytać w 10/2020 (61) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POLECAMY