Publiczny crash test w Chinach. Dwa SUV-y zderzone czołowo na oczach 500 widzów
Demonstracja odbyła się przy udziale blisko 500 obserwatorów – partnerów biznesowych, dealerów oraz dziennikarzy z całego świata. Zamiast laboratoryjnych warunków zamkniętych, wybrano formułę otwartą, symulującą jeden z najgroźniejszych scenariuszy drogowych.
Parametry próby: 50 km/h i uderzenie niecentralne
Scenariusz testu zakładał zderzenie dwóch pojazdów poruszających się z prędkością 50 km/h każdy. Inżynierowie wprowadzili dodatkowe utrudnienie – auta nie uderzyły w siebie idealnie na wprost, lecz pod kątem 15 stopni.
Takie ustawienie ma na celu sprawdzenie, jak struktura nośna radzi sobie z siłami, które nie rozkładają się symetrycznie. O specyfice tego ustawienia mówił na miejscu przedstawiciel działu technicznego:
„Jak podkreślił Xu Youzhong, główny inżynier CHERY Automobile, test miał charakter ekstremalny, a kąt 15 stopni sprawia, że uderzenie nie jest optymalne dla konstrukcji. Ta próba była więc nie tylko testem wytrzymałości, ale kompleksową oceną zdolności samochodu do zarządzania siłami zderzenia i ochrony pasażerów.”
Wyniki oględzin. Integralność kabiny i układu HV
Po zderzeniu przeprowadzono analizę stanu technicznego wraków. Kluczowym aspektem w przypadku pojazdów typu PHEV (hybryda plug-in) jest nie tylko ochrona pasażerów, ale też zabezpieczenie układu wysokiego napięcia.
Raport z testu wskazuje na następujące rezultaty:
- Struktura nadwozia: Słupki A i B, dach oraz płyta podłogowa zachowały swój kształt. Kabina pasażerska nie uległa deformacji, co zapewniło „przestrzeń przetrwania” dla manekinów.
- Dostęp do wnętrza: Elektrycznie wysuwane klamki zadziałały prawidłowo, umożliwiając otwarcie drzwi po wypadku.
- Systemy pirotechniczne: Aktywowały się wszystkie poduszki powietrzne, w tym kolanowe oraz boczne tylne.
- Bezpieczeństwo pożarowe: Nie odnotowano wycieków paliwa ani uszkodzeń układu elektrycznego.
85% stali wysokowytrzymałej w konstrukcji
Producent ujawnił specyfikację materiałową modelu Tiggo 9 PHEV. Nadwozie wykonano w 85% ze stali wysokowytrzymałej, z czego 20% stanowi stal ultra-wytrzymała. Uzupełnieniem pasywnej ochrony jest pakiet 10 poduszek powietrznych.
W zakresie elektroniki, SUV wyposażony jest w 25 systemów wspomagania kierowcy (ADAS), co kwalifikuje go do poziomu 2.5 w skali autonomii jazdy. Systemy te obejmują m.in.:
- Automatyczne hamowanie awaryjne (AEB),
- Wykrywanie obecności dziecka (Child Presence Detection),
- Monitoring zmęczenia kierowcy,
- System kamer 540° (z widokiem wirtualnym przez podwozie).
- Specyfikacja i oferta w Polsce: start sprzedaży w listopadzie
Model, który poddano testom, to flagowy SUV segmentu D o napędzie hybrydowym i konfiguracji 7-miejscowej. Samochód trafi do polskich salonów pod koniec listopada bieżącego roku.
Dane techniczne:
- Moc układu: 428 KM.
- Zasięg łączny: Do 1050 km.
- Ładowanie: Uzupełnienie baterii od 30 do 80% w 18 minut.
Importer zastosował rozdzielony pakiet gwarancyjny:
Pojazd: 7 lat lub 150 000 km.
Układ elektryczny (bateria, silnik, sterownik): 8 lat lub 160 000 km.
W standardowym wyposażeniu polskiej wersji znajdą się m.in. wentylowane fotele z 10-punktowym masażem, 14-głośnikowy system audio Sony oraz asystent głosowy sterujący funkcjami pojazdu.