Problemy Pointpacka po ograniczeniu współpracy z DHL. Spółka traci drugiego akcjonariusza TFI

Problemy Pointpacka po ograniczeniu współpracy z DHL. Spółka traci drugiego akcjonariusza TFI
Pointpack to integrator kurierów z punktami odbierania i nadawania paczek. Marcowa informacja o współpracy DHL eCommerce Polska i grupy Żabka mogła spowodować problemy Pointpacku na małej giełdzie. O wyprzedaży wszystkich swoich akcji poinformowały już dwa z trzech TFI (Santander i Insignis) będących akcjonariuszami Pointpack. Zostaje Quercus, który ma jeszcze 6,45 proc. akcji.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

W efekcie decyzji wspomnianych TFI kapitalizacja Pointpacku zmniejszyła się podczas sesji 8 kwietnia o ok. 9 proc. do prawie 30 mln zł. Cena akcji wynosi w przybliżeniu 26 zł. 124,3 tys. akcji Pointpacku sprzedane w ostatnim czasie przez Santander TFI oraz Insignis TFI były warte – przeliczając po obecnym kursie – 3,3 mln zł.

Santander TFI pojawił się w akcjonariacie Pointpacku we wrześniu 2021 r., miał wówczas 7,61 tys. akcji. W ubiegłym miesiącu jego udział wynosił już 5,25 proc. (58,7 tys. akcji). 28 marca skurczył się do 0,96 proc., a 4 kwietnia nie miał już ani jednego waloru. Podobnie zareagował Insignis TFI. 27 marca zmniejszył on udział w akcjonariacie z 5,86 proc. do 4,45 proc., a w kolejnych dniach sprzedał pozostałe papiery. 


Największym z pozostałych akcjonariuszy jest Marek Piosik, prezes i współzałożyciel spółki (19,74 proc.). Z kolei pakiet 12,97 proc. należy do Krzysztofa Konwisarza, drugiego z założycieli i wiceprezesa, natomiast 8,35 proc. należy do funduszu Familiar SICAV.

Przeczytaj także: Logistyka gra w zielone

Pointpack traci przez współpracę DHL i Żabki

Kurs Pointpacku załamał się 27 marca i spadł o prawie połowę do ok. 28 zł., a kolejnego dnia przecena znów zanurkowała. Załamanie zostało prawdopodobnie spowodowane działaniami inwestorów, którzy w krótkim czasie chcieli sprzedać duże pakiety akcji. Decyzję podjęły po ogłoszeniu, że DHL eCommerce Polska chce ograniczyć współpracę z Pointpackiem, a nawiązał bezpośrednią współpracę w zakresie nadawania i odbierania paczek z grupą Żabka.

– Jesteśmy zaskoczeni reakcją inwestorów i korektą wyceny cofającą nas niemal do czasu debiutu. Rozumiemy prawa rynku, które trzeba respektować, niemniej w mojej ocenie wartość spółki jest od dłuższego czasu niedoszacowana i mamy nadzieję, że w przyszłości znajdzie to odzwierciedlenie w poprawie wyceny. Mamy nieoczywisty model biznesowy, nie wszystkie mocne strony i aktywa spółki są dobrze odczytywane. Musimy więc odrobić lekcję i poprawić komunikację z rynkiem – powiedział 28 marca dla Pulsu Biznesu Marek Piosik i dodał: – Nie zamierzamy inwestować we własną produkcję, będziemy dalej ją zlecać. Jednak by zapewnić odpowiednią jakość produktu i elastyczność w zakresie innowacji, potrzebujemy pełnej kontroli nad procesem projektowania i produkcji, a także kosztami. Chcemy mieć całkowitą kontrolę w doborze komponentów. Mamy wystarczające kompetencje, by szybko wdrożyć zmianę. Dzięki niej zwiększymy bezpieczeństwo realizacji dużych projektów obejmujących zarówno maszyny, jak i oprogramowanie.

Żabka może "zabrać" Pointpackowi nawet 16 mln zł

Zarząd spółki informuje, że zaistniała sytuacja będzie mieć wpływ na jej przychody i wynik finansowy. Ze wstępnych szacunków wynika, że przychody Pointpacka z tytułu świadczenia usług w Żabce w 2024 r. mogą spaść w stosunku do 2023 r. o od 12 do 16 mln zł.

Zaistniałe okoliczności zupełnie odwróciły dobrą sytuację Pointpacka, którą chwalił się jeszcze niedawno w raporcie rocznym: – Grupa w 2023 r. osiągnęła rekordowy poziom przychodów, który zbliżył się do 100 mln zł. Wzrost przychodów w stosunku do 2022 r. osiągnęliśmy zarówno dzięki wzrostom wolumenu obsłużonych paczek w punktach handlowych, jak i rozpoczęciu procesu dostaw i odbiorów automatów kurierskich - czytamy w liście prezesa do akcjonariuszy, który informuje, że w segmencie dotyczącym obsługi przesyłek kurierskich w punktach handlowych wzrost wolumenu usług zrealizowanych przez Pointpack osiągnął ponad 45 proc., w porównaniu do 32-proc. wzrostu w 2022 r. Celami Pointpacku na rok 2024 była poprawa rentowności oraz zwiększanie skali działalności dzięki zaoferowaniu usług poza granicami Polski. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ