Reklama

ESG to kluczowy czynnik rozwoju

Katarzyna Średzińska
Katarzyna Średzińska / Fot. materiały prasowe
Rozmowa z Katarzyną Średzińską, dyrektorką ds. raportowania ESG, Grupa Żabka.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2025 (123)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Reklama

Grupa Żabka została po raz pierwszy objęta kompleksową oceną w ramach globalnego systemu MSCI ESG Rating i uzyskała najwyższą możliwą notę. Jakie to ma dla państwa znaczenie?

Ratingi ESG są dla nas ważnym narzędziem komunikacji z rynkiem, przede wszystkim z inwestorami i akcjonariuszami. Nie traktujemy ich jednak jako celu samego w sobie – to naturalny skutek konsekwentnego realizowania Strategii Odpowiedzialności i Ramowej Polityki Odpowiedzialności Grupy Żabka. Uzyskanie najwyższej możliwej oceny w ramach globalnego systemu MSCI ESG Rating, czyli AAA, i to już w pierwszym podejściu, jest potwierdzeniem, że obrany przez nas kierunek działań dotyczących środowiska, społeczeństwa i ładu korporacyjnego jest właściwy. To również jasny sygnał dla inwestorów, że Grupa Żabka jest odporna na ryzyka ESG. Ocena ta plasuje nas w gronie liderów – top 10 proc. globalnych firm z sektora handlu detalicznego, zwiększając naszą widoczność i atrakcyjność w oczach międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych.

Na ile dla państwa ESG to „obowiązek raportowy”, a na ile element strategii biznesowej? Czy jest możliwa synergia obszaru raportowania ze strategią?

Obszar ESG jest dla nas jednym z kluczowych czynników rozwoju – traktujemy go nie jako dodatek do działalności, ale jako element, który realnie wpływa na to, jak się rozwijamy. Cele pozafinansowe ESG mają u nas taką samą rangę, jak cele operacyjne czy finansowe, ponieważ rzutują na długoterminową wartość firmy. Dlatego z pełnym przekonaniem możemy stwierdzić, że ESG jest integralnym komponentem naszej strategii biznesowej, a nie tylko obowiązkiem raportowym. Ład organizacyjny Grupy Żabka dobrze to odzwierciedla. Raportowanie i strategia ESG są prowadzone na najwyższym szczeblu przez Chief Financial Officer i Group Chief Strategy & Development Officer, a ostateczny nadzór sprawuje wyznaczony dyrektor z Rady Dyrektorów. Realizacja celów ESG jest także powiązana z systemem premiowym, a jasno zdefiniowane wskaźniki obejmują m.in. dekarbonizację, cyrkularność czy relacje z partnerami biznesowymi.

Czy ESG, a także liczby, jakie za nim stoją, mogą wspierać podejmowanie dobrych decyzji?

Zdecydowanie tak. Dzięki naszemu podejściu do ESG nie tylko rzetelnie raportujemy, ale również świadomie zarządzamy naszym wpływem i podejmujemy decyzje z wykorzystaniem aktualnych danych: regularnie monitorujemy postęp, identyfikujemy odchylenia i wdrażamy działania korygujące. Przykładowo, informacje o emisjach GHG czy wyniki badań zaangażowania pracowników wykorzystujemy w analizach ryzyka i szans oraz przy ocenie wpływu naszych działań na otoczenie.

Na ile w procesie raportowania pomocna może być technologia?

Technologia jest dziś istotnym elementem skutecznego raportowania ESG, zwłaszcza w dużej organizacji. Właściwe zastosowanie technologii pozwala znacząco poprawić jakość danych i zwiększyć efektywność procesów. To właśnie dlatego wdrażamy rozwiązania, które automatyzują zbieranie informacji, w tym m.in. obliczanie śladu węglowego. Pracujemy również nad integracją narzędzi, które umożliwią nam jeszcze efektywniejsze zarządzanie danymi – od poziomu operacyjnego aż po raporty zgodne z ESRS czy innymi wymogami regulacyjnymi.

Dlaczego w tak wielu firmach tematem ESG zajmują się kobiety? Czy płeć ma znaczenie w zrównoważonym rozwoju?

Rzeczywiście, przez długi czas w obszarze zrównoważonego rozwoju dominowały kobiety. Jednak obecnie, obserwując intensywną profesjonalizację tej dziedziny, widać rosnącą różnorodność wśród ekspertów. W Żabce stawiamy na kompetencje i rozwijamy zespół, łącząc wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, kontrolingu i technologii. Dzięki temu skutecznie wspieramy biznes i odpowiadamy na dynamiczne zmiany regulacyjne. Niezależnie od płci kluczowa jest gotowość do nauki i współpracy. C

My Company Polska wydanie 12/2025 (123)

Więcej możesz przeczytać w 12/2025 (123) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

Reklama

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Reklama
Reklama