Nie da się prowadzić biznesu w Polsce? Tak sądzi niemal co trzeci przedsiębiorca

Badanie "Barometr Przedsiębiorczości 2025" EY przeprowadzono w lutym i marcu 2025 r. w 16 państwach regionu Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Udział w nim wzięło 1031 przedsiębiorstw, w tym 179 z Polski.
Główne bariery prowadzenia biznesu w Polsce
Najczęściej wskazywaną barierą prowadzenia działalności była biurokracja i nadmierne regulacje - biurokracja i nadmierne regulacje – wskazało je 53 proc. polskich przedsiębiorców wobec 62 proc. w regionie. Zaledwie co piąty przedsiębiorca stwierdził, że przepisy i praktyki biznesowe wspierały oraz zachęcały do innowacji. Dla 27% stanowiły wyzwanie, a dla 26% były na tyle złożone, że wymagały dodatkowych zasobów. Z kolei zdaniem 16% okazały się na tyle restrykcyjne, że utrudniały rozwój biznesu.
Jednocześnie respondenci w badaniu EY wskazywali, że największym wyzwaniem dla nich jest niestabilność geopolityczna. W Polsce 68 proc. uważa, że wpłynie ona negatywnie na stabilność finansową firmy; średnia dla badanych państw wyniosła 74 proc. “Mimo że polskie firmy bały się mniej, to cały region zdawał sobie sprawę z trudnej sytuacji geopolitycznej, wywołanej m.in. agresją Rosji na Ukrainę.” – ocenili autorzy badania.
Wysokie koszty energii wyzwaniem dla przedsiębiorców
69 proc. badanych wskazało, że największym kosztem są dla nich ceny energii i mediów. Partner EY Jarosław Wajer zwrócił uwagę, że "wiele firm inwestuje w odnawialne źródła energii, co nie tylko przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, ale także pozwala na stabilizację kosztów w dłuższej perspektywie, a jednocześnie zwiększa ich konkurencyjność na rynku".
Wyzwania związane z rekrutacją
Polscy przedsiębiorcy często mają problem z przyciąganiem odpowiednich osób. Ponad połowa (53%) przedsiębiorców nie może znaleźć pracowników z wymaganymi umiejętnościami, a 41% z odpowiednim doświadczeniem. Najbardziej poszukiwane są kompetencje cyfrowe, w tym związane z AI.
- Sztuczna inteligencja to dla biznesu rewolucja w obszarze technologicznym i ludzkim. Firmy muszą włożyć bardzo dużo wysiłku, aby ich pracownicy zaakceptowali nowe rozwiązania i z własnej woli chcieli się ich uczyć oraz wykorzystywać w codziennej pracy – mówi Katarzyna Ellis, Partnerka, Liderka zespołu People Consulting, EY Polska.