Polskie startupy 2025 - najważniejsze wnioski z raportu Startup Poland
1. W 2025 roku utrwala się znany z poprzednich danych obraz foundera - to głównie osoby w wieku 26-45 lat. Profil dojrzałego startupu utrzymuje się.
2. Polskie startupy to wciąż niewielkie zespoły nieprzekraczające zazwyczaj 10 osób. 20 proc. nie zatrudnia nikogo poza founderem.
3. Startupy w Polsce nadal kierują większość swoich produktów i usług do przedstawicieli sektora biznesowego.
4. Ponad 45 proc. startupów deklaruje, że działa na terenie całej Polski oraz międzynarodowo.
5. W ofercie startupów dominują rozwiązania software'owe - przede wszystkim modele SaaS i aplikacje. Coraz wyraźniej jednak zaznacza się trend odchodzenia od jednorazowej sprzedaży na rzecz licencji i subskrypcji.
6. Aż 74 proc. polskich startupów deklaruje, że AI realnie wspiera ich pracę. Rośnie też wykorzystanie operacyjne sztucznej inteligencji (marketing, obsługa, administracja).
7. Wciąż dominuje bootstrap. Aż 76 proc. z ankietowanych finansuje się środkami własnymi.
8. Startupy wskazują na bariery w postaci braku odpowiednich źródeł finansowania, wysokich kosztów pracy oraz biurokracji.
9. Polscy founderzy pozostają ambitni i chcą dokonywać ekspansji międzynarodowej. Jak możemy ich wesprzeć? Głównie poprzez kontakty i networking, wsparcie prawno-administracyjne, budowanie obecności ekosystemu na dużych wydarzeniach.
Więcej ciekawych wniosków znajdziesz w raporcie!