Menedżer vs przedsiębiorca - podstawowa różnica

Menadżer vs przedsiębiorca / Fot. Unsplash.com
Menadżer vs przedsiębiorca / Fot. Unsplash.com
Kiedy rozpoczynamy nową działalność, warto uporządkować pewną wiedzę. Kim jest menedżer, a kim przedsiębiorca? Zacznijmy od tego.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Kiedy decydujemy się na prowadzenie działalności łatwo można zauważyć, że nie ma tutaj listy kontrolnej ani instrukcji, którą możemy się posłużyć. To raczej mieszanka różnych zadań, włącznie z wieloma umiejętnościami, w tym utrzymaniem się na powierzchni i nieustannym gaszeniem pożarów, gdziekolwiek się one pojawią.

Przedsiębiorca musi być przygotowany niemal na wszystko i musi umieć sobie z tym poradzić. W pewnym sensie każdy przedsiębiorca musi być także specjalistą od wszystkiego, czyli tzw. generalistą. 

Wśród rzeczy, którymi musi żonglować zdecydowana większość przedsiębiorców, możemy wymienić zarządzanie produkcją, wewnętrzne procedury i procesy, relacje z klientami i zarządzanie personelem. Istnieje jednak solidna teoria przedsiębiorczości, która oddziela dwie rzeczy: przedsiębiorcę i menedżera. 

Menedżer to młodszy partner przedsiębiorcy

Ludwig von Mises, słynny ekonomista XX wieku, twierdził, że "menedżer to młodszy partner przedsiębiorcy". Jest w tym sporo prawdy.

Przedsiębiorcy i menedżerowie niekoniecznie są różnymi ludźmi - zwłaszcza w fazie początku działalności. Ale na pewno mają różne role i cele. Cele te powinny być oddzielone, co pomaga dostrzec różnicę podczas radzenia sobie z codziennymi zadaniami prowadzenia małej lub rozwijającej się firmy. 

Przedsiębiorca skupia się na wartości

I tak, przedsiębiorca kieruje się przede wszystkim tworzeniem wartości dla klienta. Łatwiej to powiedzieć niż zrobić, ale w rzeczywistości przedsiębiorca bardziej ceni sobie stworzenie wartości, a na drugim miejscu stawia koszt. 

Bez wartości wszelkie koszty ponoszone przez firmę są nie tylko niepotrzebne, ale mogą jedynie doprowadzić do niepowodzenia. Głównym celem dla przedsiębiorczego podejmowania decyzji powinno być zatem to, co przynosi korzyść klientowi. 

Bycie przedsiębiorcą nie oznacza jednak, że nie należy koncentrować się na minimalizowaniu kosztów. Nie oznacza to, że powinniśmy lekceważyć, ile pieniędzy opuszcza firmę - bardziej chodzi o to, aby kierować się tym, że wytwarzana wartość uzasadnia ponoszony koszt. Przedsiębiorca wybiera te koszty, które pozwalają na tworzenie wartości. Jego rolą jest określenie wartości dla klienta. 

Menedżer i zarządzanie skupia się na kosztach 

Gdy tylko powstanie wartość, a tym samym szansa biznesowa, nadchodzi czas, aby zmienić bieg i założyć czapkę menedżera. Rolą przedsiębiorcy jest identyfikacja i tworzenie wartości firmy. Następnie menedżer zabiera się do pracy, aby zmaksymalizować wynik (zysk) z tej możliwości. 

Menedżer skupia się na kosztach. Im niższy koszt możemy uzyskać bez wpływu na korzyść dla klienta, tym większe zyski uda się wypracować.

ZOBACZ RÓWNIEŻ