5 zasad skutecznego employee advocacy

Marka godna zaufania i employee advocacy, fot. Shutterstock
Marka godna zaufania i employee advocacy, fot. Shutterstock
Promowanie marki przez pracowników to jedna z najskuteczniejszych strategii marketingowych. Pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy, pozyskiwaniu nowych klientów i partnerów biznesowych.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 2/2024 (101)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

1. Zbadaj nastroje

Na początek sprawdź, co pracownicy myślą o firmie. Przygotuj anonimową ankietę, w której będą mogli się szczerze wypowiedzieć na ten temat bez obaw, że np. stracą pracę. Employee advocacy wypali tylko wtedy, gdy rzeczywiście są zadowoleni z warunków, które im oferujesz i z zapałem zabierają się do pracy. Jeśli czują się zniechęceni i przemęczeni zapomnij o EA i w pierwszej kolejności zadbaj o ich dobrostan. Nie próbuj ich zmuszać do publikowania pozytywnych treści o firmie, nie próbuj przekupywać, bo to przyniesie więcej złego niż dobrego. Odbiorcy szybko dostrzegą wymuszony uśmiech i wyczują fałsz. A sfrustrowany pracownik? Być może nawet zemści się za przymus i pod podpisaną własnym nazwiskiem dobrą opinią, napisze anonimowo pięć złych lub poprosi o to znajomych. I co? I katastrofa gotowa…

2. Wyznacz cel

Zastanów się, na jakich portalach chcesz promować markę i na czym ci zależy. Czy np. chcesz poszerzyć grono obserwujących stronę firmową w mediach społecznościowych, a może zwiększyć liczbę udostępnień wpisów na blogu? Do kogo chcesz dotrzeć? Z jakim przekazem? Czy zależy ci głównie na promocji produktów, czy może też chcesz pokazać wartości, którym jesteście wierni w firmie? Itd, itp. Im więcej szczegółów, tym lepiej.

3. Wybierz ambasadorów marki

To nie mogą być osoby przypadkowe! Idealni kandydaci to tacy, którzy lubią działać w social mediach, mają wiedzę o branży, są otwarci oraz chętni do podjęcia wyzwania, jakim jest udział w programie EA, no i oczywiście zadowoleni z pracy i ogólnie ze swego życia. Tylko oni będą naprawdę naturalni, spontaniczni, autentyczni i szczerzy, a więc wiarygodni i interesujący dla odbiorców. A ci będą ich lajkować, a nawet publikować przekazywane przez nich treści u siebie. A o to przecież chodzi!

4. Ustal strategię

Przedstaw ambasadorom swoje cele, powiedz o korzyściach wynikających z udziały w programie EA, ale wysłuchaj także ich opinii i pomysłów. Weź je koniecznie pod uwagę, bo wielu z nich jest ekspertami w dotarciu do szerokiego grona odbiorców. Zwłaszcza gdy social media to ich pasja. Zapytaj, jakich narzędzi potrzebują, by działać skutecznie i daj im to. Zapewnij też odpowiednie szkolenia (np. z kreowania wizerunku, tworzenia treści, użycia narzędzi przeznaczonych do EA), pozwól przetestować produkty, o których mają mówić czy pisać i wreszcie przygotuj gotowe treści (posty, grafiki, filmy), które będą mogli łatwo udostępniać na swoich profilach.

5. Bądź cierpliwy

Pamiętaj, że program EA to długofalowa strategia marketingowa. Nie licz więc na cud, nie oczekuj natychmiastowych wyników. Nie denerwuj się, że mimo upływu miesiąca czy dwóch osiągi są za małe, a sprzedaż nie rośnie w tempie którego byś sobie życzył. Po prostu wspieraj ambasadorów, motywuj, nagradzaj (ale z głową, bo działania ambasadorów przestaną być spontaniczne, a nawet zmienią się w marketing szeptany) i czekaj. Pamiętaj, że kropla drąży skałę. Jeśli program będzie prowadzony systematycznie i z pasją, na pewno przyniesie korzyści. 

My Company Polska wydanie 2/2024 (101)

Więcej możesz przeczytać w 2/2024 (101) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ