Marka Godna Zaufania
 
                             
                    z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2025 (122)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Już po raz 10. redakcja „My Company Polska” ma zaszczyt ogłosić wyniki badania Marka Godna Zaufania. Podkreślamy – wyłącznie ogłosić. Bo choć konkurs od dekady organizujemy, publikujemy jego wyniki i wręczamy nagrody w postaci statuetek, to tytuły przyznają nasi czytelnicy, czyli polscy przedsiębiorcy – startupowcy, menedżerowie, specjaliści, prezesi dużych firm. W badaniu instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia to oni wskazują marki, którym ufają w konkretnych dziedzinach najbardziej.
Przez 10 lat nasz ranking zmieniał się znacząco. Jedne kategorie znikały, bo dla prowadzenia biznesu przestawały mieć znaczenie. Inne – jak choćby te związane ze sztuczną inteligencją – pojawiały się i od razu rozpalały wyobraźnię czytelników, a więc i respondentów naszego rankingu. To, co się nie zmieniło, to niezależność naszego badania. Od 10 lat przeprowadza je dla nas niezależny instytut badawczy.
Zwycięzcy zaufania
Tegoroczna edycja badania potwierdziła stabilność pozycji wielu marek, ale też przyniosła kilka interesujących przesunięć. W kategorii „urządzeń wspierających ekologiczne drukowanie” liderem pozostaje Hewlett-Packard (20,2 proc. respondentów wskazało właśnie tę firmę). W segmencie samochodów elektrycznych i hybrydowych do firmy dominuje Toyota (28,2 proc. wskazań), co pokazuje, że w świadomości przedsiębiorców japoński koncern łączy niezawodność z troską o środowisko.
Wśród banków oferujących najlepsze kredyty dla firm zwyciężył ING Bank Śląski (10,2 proc.), a tuż za nim znalazł się PKO BP (9,6 proc.). W kategorii leasingu i wynajmu dla firm liderem został PKO Leasing (12,2 proc.), natomiast w usługach faktoringowych – ING Commercial Finance (11 proc.), choć trzeba przyznać, że PKO Faktoring uzyskał w tej kategorii niewiele niższy wynik (10,80 proc.).
Wśród firm wspierających płatności bezgotówkowe bezkonkurencyjny okazał się BLIK (34,6 proc.), wyprzedzając globalnych gigantów jak Visa czy PayU. W kategorii innowacyjnego oprogramowania dla firm najwyższy poziom zaufania utrzymuje Microsoft (20,8 proc.), za nim Comarch (16 proc.) i Google (13 proc.). Z kolei wśród firm oferujących cyberbezpieczeństwo respondenci najczęściej wskazywali McAfee (11 proc.) i Kaspersky’ego (9,6 proc.).
A która firma najlepiej wykorzystuje sztuczną inteligencję? Tutaj liderem zostało Google (18,2 proc.), przed OpenAI (14,8 proc.) i Meta AI (7,2 proc.). To wyraźny sygnał, że polscy menedżerowie śledzą globalne trendy technologiczne i doceniają pionierów wdrażających AI w praktyce. Swoją drogą Google zdobyło też tytuł „firmy mistrzowsko wykorzystującej nowoczesne technologie” (24,40 proc.).
W segmencie firm kurierskich bezapelacyjnym zwycięzcą pozostał InPost (59,4 proc.), prawdziwy pogromca konkurencji. W kategorii innowacyjnych pomysłów na biznes również triumfuje InPost (38 proc.), wyprzedzając Żabkę i Too Good To Go – to potwierdzenie, że model logistyczny i cyfrowe rozwiązania Paczkomatów wciąż budzą zaufanie przedsiębiorców.
W branży ubezpieczeń pracowniczych niezmiennie króluje PZU (30 proc.), a w zakresie opieki medycznej dla pracowników najwyżej oceniono LUX MED (24,8 proc.) i Medicover (22,4 proc.). W kategorii benefitów pracowniczych liderem jest Sodexo Benefits and Rewards (16,6 proc.), minimalnie przed Benefit Systems (16 proc.).
Wśród instytucji promujących różnorodność i współpracę w miejscu pracy zdaniem naszych czytelników wyróżniła się IKEA Polska (13,2 proc.), a współpracę i dobre relacje najlepiej promuje Allegro (11,40). W kategorii firm wspierających przedsiębiorczość kobiet pierwsze miejsce ponownie zdobył Avon (16 proc.).
Nie byłoby prężnego biznesu, gdyby nie skuteczni, dobrze wyedukowani liderzy. W kategorii „szkoła lub instytucja szkoleniowa rozwijająca umiejętności przywódcze” zwyciężyła Szkoła Główna Handlowa (17 proc.). A skoro o czempionach mowa – w kategorii firm najskuteczniej wspierających polski sport i drużyny złoty medal zdobył ORLEN (33 proc.).
Na zaufanie pracuje się latami
Co wynika z tych badań? W porównaniu z ubiegłoroczną edycją można zauważyć kilka kluczowych zmian. Po pierwsze, wzrosło zaufanie do marek technologicznych i cyfrowych. Kategorie związane z AI, cyberbezpieczeństwem i ESG zyskały większe znaczenie w świadomości respondentów. Po drugie, wśród firm finansowych rośnie rozpoznawalność podmiotów oferujących nowoczesne narzędzia online, jak inFakt czy Comarch. Po trzecie, widać wyraźny trend w stronę marek łączących innowacyjność z odpowiedzialnością społeczną, czego przykładem są np. sukcesy Żabki, Avonu czy IKEA.
Tytuł Marka Godna Zaufania to nie tylko wyróżnienie medialne – to również znak reputacji, na którą pracuje się latami. Dla przedsiębiorstw to dowód na skuteczne budowanie relacji z klientami, partnerami i pracownikami. W dobie dezinformacji i rosnącej konkurencji zaufanie staje się kluczowym kapitałem marki.
Podobno 10. jubileusz nazywany jest aluminiowym. Aluminium zaś tradycyjnie reprezentuje elastyczność i zdolność do przystosowywania się do zmieniających się okoliczności. To chyba najlepiej oddaje współczesny biznes i zwycięzców naszego rankingu.
A my? Co tu kryć – jesteśmy dumni, że od 10 lat wspieramy polskich przedsiębiorców i pokazujemy tych, którym można i warto zaufać.
Wszystkim zwycięzcom serdecznie gratulujemy!
Niech zaufanie będzie z Wami!
________
Okiem ekspertów:
Monika Król, wiceprezeska Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIK-a
Od samego początku rozwijania BLIK-a u jego podstaw leży zaufanie. To ono pozwoliło konkurującym na co dzień bankom stworzyć wspólne rozwiązanie, które z czasem stało się standardem płatności w Polsce. Dzięki współpracy i konsekwencji BLIK rozwinął się w naprawdę uniwersalny system – dopasowany zarówno do oczekiwań rynku, jak i codziennych potrzeb użytkowników. Szybkie i bezpieczne płatności BLIK-iem dla blisko 20 mln użytkowników w Polsce stały się nawykiem. Tytuł Marka Godna Zaufania jest dowodem na to, że Polacy mogą polegać na BLIK-u, a fakt, że otrzymujemy to wyróżnienie po raz kolejny, potwierdza, że z roku na rok spełniamy zmieniające się oczekiwania naszych użytkowników. Przy pytaniu o markę płatności bezgotówkowych BLIK od lat jest wskazywany na pierwszym miejscu. Traktujemy to jako potwierdzenie niepisanej umowy między ludźmi a technologią: my dbamy o bezpieczeństwo i niezawodność, a użytkownicy odpowiadają lojalnością i codziennym wyborem. I właśnie w tym tkwi prawdziwa siła zaufania.
_________
Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny i wiceprezes zarządu Pluxee Polska
To ogromna radość i powód do dumy, by w imieniu Pluxee Polska odebrać tytuł Marka Godna Zaufania w kategorii „Firma oferująca kompleksowe benefity pracownicze”, przyznany przez czytelników „My Company Polska”. Dziękujemy za to wyróżnienie i za zaufanie – bo właśnie ono jest największym dowodem, że nasza praca ma sens i realny wpływ na codzienność milionów pracowników i tysięcy pracodawców w Polsce.
Od ponad 28 lat jesteśmy liderem rynku benefitów pracowniczych. Dotychczas z naszych rozwiązań skorzystało ponad 4 mln użytkowników i 50 tys. firm. W dobie rynku pracownika i multigeneracyjnych zespołów motywacja staje się coraz większym wyzwaniem, a benefity są jednym z narzędzi wzmacniania zaangażowania, komplementarnym do wynagrodzenia. Kształtujemy rynek zgodnie z filozofią Pluxee, czyli „przyjemności codzienności”, która wpływa na nasze rozwiązania, które są dopasowane do zmieniających się potrzeb, nowoczesne, intuicyjne i dają radość pracodawcom i pracownikom.
To właśnie dzięki tym wartościom nasze benefity stały się rozpoznawalne i chętnie wybierane przez firmy w całej Polsce. Pluxee Prezent to jeden z najpopularniejszych upominków dla pracowników, szczególnie w okresie Bożego Narodzenia i Wielkanocy, a Pluxee Lunch to karta żywieniowa numer 1 wśród pracodawców. Tytuł w rankingu potwierdza, że te rozwiązania stały się synonimem zaufania i jakości w swojej kategorii.
Jeszcze raz w imieniu swoim i Pluxee dziękuję czytelnikom za zaufanie. Taki głos z rynku to dla nas najcenniejsza forma uznania.
_________
Rajmund Tochwin, prezes My Company Media i wydawca „My Company Polska”
Inicjatywa badania Marka Godna Zaufania pojawiła się 10 lat temu wraz z powstaniem magazynu „My Company Polska”. Od razu stała się jednym z najważniejszych czynników wpływających na strategię i rozwój nie tylko magazynu, ale i całego wydawnictwa.
To wyjątkowa nagroda, ponieważ wyborów dokonują sami przedsiębiorcy – opierając się na własnych preferencjch, wiedzy i doświadczeniu. Przedsiębiorcy, tak jak konsumenci, mają tendencję do kupowania marek i produktów, które im się podobają i do których czują sympatię. Są skłonni zapłacić więcej za dobrej jakości produkty od godnego zaufania producenta. To właśnie dlatego marki rywalizują o zaufanie nabywców. Zaufanie jest podstawą nie tylko relacji konsument–marka, ale i swoistym spoiwem tworzącym relacje między uczestnikami rynku.
Czym jest zaufanie? W języku polskim słowo to ma aż 28 synonimów. W zależności od kontekstu możemy je zastąpić takimi terminami jak przywiązanie, wierność, ufność, optymizm czy bezpieczeństwo… Dla marki każde z tych słów ma ogromną wartość.
Na współczesnym rynku konsumpcyjnym zaufanie do marki jest najpotężniejszym instrumentem marketingowym firm, a wybrane marki stając się laureatami, uzyskują możliwość identyfikowania się rozpoznawalnym godłem Marka Godna Zaufania. Zachęcam wszystkich laureatów do wykorzystywania w komunikacji – tak wewnętrznej, jak i zewnętrzej – tego tytułu. To najlepsza rekomendacja udzielona produktom i usługom przez konsumentów z sektora B2B.
| WYNIKI Głosowania | ||
| KATEGORIA | zwycięzca | GŁOSY | 
| Urządzenie wspierające ekologiczne drukowanie i obieg dokumentów w biurze | HP | 20,20% | 
| Samochód elektryczny lub hybrydowy, który najlepiej sprawdza się w firmie | Toyota | 28,20% | 
| Bank oferujący najlepsze kredyty dla firm | ING Bank Śląski | 10,20% | 
| Firma wspierająca płatności bezgotówkowe | Blik | 34,60% | 
| Leasing i wynajem dla firm | PKO Leasing | 12,20% | 
| Firma oferująca usługi faktoringowe | ING Commercial Finance | 11,00% | 
| Firma, która oferuje najlepszy pakiet wsparcia księgowo-rozliczeniowego dla przedsiębiorców | inFakt | 11,80% | 
| Innowacyjne oprogramowanie, które ułatwia prowadzenie firmy | Microsoft | 20,80% | 
| Firma oferująca usługi cyberbezpieczeństwa dla przedsiębiorstw | McAfee | 11,00% | 
| Firma najlepiej wykorzystująca sztuczną inteligencję | 18,20% | |
| Polski koncern wspierający sektor MSP | ORLEN | 11,60% | 
| Firma kurierska gwarantująca szybkie i bezpieczne dostawy | InPost | 59,40% | 
| Firma wspierająca logistykę i planowanie biznesu | DHL Supply Chain | 9,20% | 
| Samochód dostawczy ułatwiający prowadzenie firmy | Volkswagen | 16,80% | 
| Firma oferująca rozwiązania energetyczne dopasowane do potrzeb klientów | Tauron Polska Energia PGE Polska Grupa Energetyczna | 13,40% | 
| Firma ułatwiająca raportowanie ESG | Comarch | 13,20% | 
| Firma oferująca kompleksowe benefity pracownicze | Pluxee | 16,60% | 
| Firma wspierająca opiekę medyczną dla pracowników | LUX MED | 24,80% | 
| Firma oferująca najlepsze ubezpieczenia pracownicze | PZU | 30,00% | 
| Placówka edukacyjna lub instytucja szkoleniowa rozwijająca umiejętności przywódcze | Szkoła Główna Handlowa | 17,00% | 
| Firma wspierająca różnorodność w miejscu pracy | IKEA Polska | 13,20% | 
| Firma promująca współpracę i dobre relacje | Allegro | 11,40% | 
| Firma wspierająca przedsiębiorczość kobiet | Avon | 16,00% | 
| Firma wspierająca polski sport i drużyny | ORLEN | 33,60% | 
| Firma z innowacyjnym pomysłem na biznes | InPost | 38,00% | 
| Firma mistrzowsko wykorzystująca nowoczesne technologie | 24,40% | 
 
    
Więcej możesz przeczytać w 11/2025 (122) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.
 
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
            