Bliżej ludzi

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 8/2025 (119)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Właśnie to, a nie tylko pikujące w górę wyniki finansowe, budują pozytywny wizerunek firmy, a więc większe zaufanie i lojalność klientów, pracowników oraz partnerów biznesowych. Pod warunkiem jednak, że owe działania są przemyślane i dobrze zaplanowane, a także przynoszą lokalnej społeczności wymierne korzyści.
Poznaj potrzeby, opracuj plan
Zanim zaczniesz się „udzielać”, poznaj potrzeby i problemy lokalnej społeczności. Nawiąż kontakt z miejscowymi organizacjami pomocowymi, stowarzyszeniami, władzami gminy, szkołami, parafią, porozmawiaj z pracownikami. Zastanów się, jakie zaproponowane przez nich inicjatywny mógłbyś ewentualnie wesprzeć, w jakich działaniach pomóc i w jaki sposób. Im lepsze rozeznanie, im bardziej szczegółowy plan, tym lepiej, bo pozwala uniknąć pomyłek, a tym samym wizerunkowej wpadki. Pamiętaj, że twoje zaangażowanie w projekty prospołeczne musi być autentyczne, szczere i wpisane w długofalową strategię firmy. Jednorazowa, przypadkowa, akcja, zwłaszcza w blasku fleszy i w tłumie dziennikarzy, na kilometr śmierdzi fałszem. Nie oznacza to oczywiście, że masz się w ogóle nie chwalić swoimi działaniami na stronie internetowej firmy i w mediach społecznościowych. Chwal się, bo masz czym. Warto jednak, by o twoim zaangażowaniu pisali i mówili przede wszystkim ci, którym pomogłeś, a także pracownicy i klienci. Zachęcaj ich do tego, dostarcz ciekawe materiały. To skuteczniejsze niż nachalna autopromocja.
Wspieraj zaangażowanych pracowników
W każdej firmie są osoby, które już poświęcają swój wolny czas na pomoc potrzebującym lub angażują się w lokalne projekty. Jeśli ich działania są zgodne z misją i wartościami reprezentowanymi przez firmę, wspieraj je. Możesz np. dać im dzień płatnego, dodatkowego urlopu na pracę w wybranej przez nich organizacji, zapewnić transport na miejsce akcji, materiały biurowe, udostępnić lokal na zbiórkę charytatywną, posiłki, gadżety na nagrody, słowem to, czego potrzebują. Po pierwsze, aktywni społecznie pracownicy są najlepszymi ambasadorami zaangażowanej społecznie marki. Po drugie, dzięki swojemu doświadczeniu czy kontaktom mogą skutecznie pomóc w planowaniu i realizacji firmowych akcji pomocowych. Postaraj się wciągnąć w prospołeczne działania firmy tych, którzy jeszcze stoją z boku. Informuj o projektach, w których mogą wziąć udział, promuj wolontariat na spotkaniach firmowych, mów o zaletach zaangażowania w działania prospołeczne. Ale pamiętaj, nic na siłę. Jeśli pracownik nie ma ochoty lub czasu pomagać, pogódź się z tym, bo tylko autentyczna, a nie wymuszona zgoda na udział jest gwarancją sukcesu firmowej akcji pomocowej.
Postaw na wolontariat kompetencyjny
Dzielenie się wiedzą ze społeczeństwem, to, w dzisiejszych czasach, nie tylko świetny sposób na budowanie wizerunku zaangażowanego przedsiębiorcy, ale wręcz moralny obowiązek. Nikt nie wymaga, by twoja firma brała na siebie ciężar łatania edukacyjnych dziur w szkołach zawodowych czy wyższych uczelniach. Warto jednak, by wspierała młodych ludzi, a także np. bezrobotnych w zdobywaniu aktualnej i praktycznej wiedzy, która jest najbardziej ceniona na rynku pracy. O ile więc to możliwe stwórz program praktyk i współpracuj z lokalnymi urzędami pracy, uczelniami wyższymi, szkołami zawodowymi. Jeśli nie stać cię na praktyki, zorganizuj nawet jednodniowe szkolenia, w trakcie których twoi doświadczeni pracownicy podzielą się swoją wiedzą z tymi, którzy dopiero szykują się do wejścia na rynek pracy. Organizuj dla mieszkańców warsztaty edukacyjne, na których mogą zdobyć informacje i umiejętności przydatne w codziennym życiu. Mogą one dotyczyć różnorodnych tematów: zdrowia psychicznego i fizycznego, rozwoju osobistego, ekologii czy choćby bezpiecznego korzystania z internetu, gotowania lub szycia. Wszystko zależy od potrzeb.
Daj coś od siebie
Wspieranie organizacji, które pracują na rzecz poprawy warunków życia lokalnej społeczności, to świetny sposób na to, by coś zmienić na lepsze i zaprezentować firmę z dobrej strony. Możesz przekazywać darowizny pieniężne i rzeczowe, uczestniczyć w imprezach charytatywnych, a nawet organizować własne. Innym sposobem na pomoc lokalnej społeczności jest sponsoring. Możesz wesprzeć miejscową dziecięcą drużynę piłkarską, chór, koło gospodyń, ufundować stypendium utalentowanym osobom, lub sprzęt do domu kultury, dołożyć się do organizacji lokalnych inicjatyw, festiwali czy imprez sportowych, które integrują społeczność. Jeśli nie stać się na wsparcie finansowe, podziel się tym, co masz. Możesz np. świadczyć bezpłatnie usługi dla najuboższych, zorganizować w wolnym pomieszczeniu w firmie bibliotekę lub udostępnić je na spotkania mieszkańców. Grunt by trzymać rękę na pulsie i, w miarę możliwości, odpowiadać na potrzeby lokalnej społeczności.
Współpracuj lokalnie
Cudze chwalicie, swego nie znacie - mówi przysłowie. Dlatego zamiast szukać dostawców lub kontrahentów gdzieś na końcu świata, postaw na miejscowych przedsiębiorców (o ile to możliwe). Kupowanie od lokalnych firm jest korzystne dla społeczności i przyczynia się do rozwoju lokalnej gospodarki. Wspiera również miejscowy rynek pracy, ponieważ prężnie działający biznes oznacza więcej możliwości zatrudnienia. Jeżeli twój biznes jest większy, promuj mniejsze firmy z okolicy i pomagaj im zaistnieć. Możesz np. polecać ich usługi swoim klientom, promować je w swoich mediach społecznościowych, doradzać w sprawie rozwoju biznesu. Połączcie siły i wspólnie wypracujcie zasady i metody działania na lokalnym rynku. Nie chodzi tylko o sprawy biznesowe, ale także o działalność społeczną. Pojedyncza firma często może zdziałać niewiele, by poprawić warunki życia okolicznej społeczności. Grupa - znacznie więcej.

Więcej możesz przeczytać w 8/2025 (119) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.