Jest wiele do zrobienia. Najlepsze polskie HR-techy

Multilango
Multilango
Raport McKinsey Global Institute wykazał, że globalna gospodarka może stracić nawet 10 bln dol. w ciągu najbliższych sześciu lat z powodu luki w umiejętnościach pracowników. Czy startupy mogą zapobiec ewentualnym stratom?
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 3/2024 (102)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Z perspektywy ostatniej dekady polskie firmy zrobiły milowy krok w obszarze rekrutacji. Możemy już mówić o zdecydowanie wyższych standardach na rynku i pomimo iż wciąż są miejsca do doskonalenia, to możemy być dobrej myśli, obserwując kierunek zmian. Czasy postpandemiczne i przesiąknięte technologią zmieniły oblicze HR, który w najbliższych latach prawdopodobnie odegra kluczową rolę w wielu przedsiębiorstwach – mówi Marcin P. Stopa, CEO SeeWidely.

Coraz więcej inwestorów przekonuje, że HRTech stał się głównym tematem ich zainteresowań. Trudno się dziwić: wartość rynku nieustannie rośnie, według raportu Gartnera blisko 60 proc. pracowników na świecie potrzebuje nowych umiejętności, aby wykonywać swoją pracę, natomiast – jak wynika z analizy World Economic Forum – ponad miliard ludzi będzie musiało się reskillować do 2030 r. HRTechy mają więc co robić.

Poniżej opisujemy polskie startupy (poza jednym – szczegóły w tekście), które mają szansę przewodzić rekrutacyjnym przemianom. To ważne inicjatywy, ponieważ o wykwalifikowanych fachowców coraz trudniej.

Activy

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki, sama idea wyzwań sportowych dla pracowników nie jest nowością – menedżerowie od dawna próbują organizować tego typu akcje za pomocą Excela, darmowych aplikacji sportowych czy wręcz zwykłej tablicy w biurze. – Niestety takie próby zazwyczaj kończą się bardzo nieefektywną pracą, żmudnym uzupełnianiem wyników, a ostatecznie frustracją oraz poczuciem niesprawiedliwości wśród zatrudnionych, gdyż wyniki trudno zweryfikować. W efekcie akcja angażuje wyłącznie kilka procent pracowników i nie realizuje celów, które mogłaby. Naszą innowacją jest aplikacja łącząca wszystkie te elementy w gotowe rozwiązanie do wdrożenia w firmie bez potrzeby długich procesów implementacji – tłumaczy Dorota Matula, co-founderka i CMO Activy. I dodaje: – Dzięki nam organizacja może skupić się wyłącznie na promocji i zachęceniu pracowników do dołączenia.

Activy powstało jeszcze przed pandemią. Choć epidemia koronawirusa na prawie pół roku zatrzymała rozwój startupu, jednocześnie wyzwoliła w jego założycielach kolejne pomysły, czego efektem było powstanie nowej aplikacji – Mindy – skoncentrowanej na zdrowiu psychicznym i mindfulness. – Zdrowie psychiczne oraz fizyczne wreszcie wychodzą w organizacjach na pierwszy plan. Praca z domu, często w mało ergonomicznych warunkach, spowodowała, że coraz więcej pracowników zmaga się z problemami kręgosłupa, wzrokiem i otyłością, dlatego jako Activy proponujemy firmom angażujące i integrujące programy wellbeingowe – dodaje Matula.

Kiedy kontaktuję się z co-founderką startupu, ta przygotowuje się akurat do wylotu do Barcelony, gdzie ma się spotkać z pierwszym pracownikiem zarządzającym hiszpańskim oddziałem. – W zeszłym roku analizowaliśmy różne rynki europejskie pod kątem potencjalnych szans i ostatecznie zdecydowaliśmy się na Hiszpanię, choć jesteśmy blisko również Francji i Niemiec. Najbliższe miesiące będą więc dla nas czasem pierwszych testów na tamtejszych klientach, walidacji założeń, wielu prób i uczenia się. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, planujemy odwzorować te działania we Francji – podsumowuje Dorota Matula.

Multilango

To platforma umożliwiająca pracodawcom oferowanie nauki języków obcych jako benefitu pracowniczego – w ramach abonamentu pracownik może uczyć się jednego lub kilku wybranych przez siebie języków. Nauka odbywa się online w formule jeden na jeden, a nauczycielami są doświadczeni lektorzy dopasowani do potrzeb i poziomu zaawansowania użytkownika. Obecnie platforma oferuje dostęp do lektorów 16 różnych języków, od angielskiego i niemieckiego do mniej popularnych, takich jak koreański czy japoński. Założyciele Multilango podkreślają, że lista będzie się wydłużać.

– Jesteśmy elastyczni i oprócz brania pod uwagę trendów rynkowych poszerzamy ofertę o języki, na które nasi klienci zgłaszają zapotrzebowanie. Informacje zwrotne, jakie od nich otrzymujemy, pokazują, że taki rodzaj benefitu jest na rynku bardzo potrzebny. Potwierdzają to badania, według których około dwie trzecie pracowników z pokoleń Y i Z chce mieć możliwość skorzystania z benefitu w postaci nauki języka obcego. A to właśnie te pokolenia do 2025 r. zdominują rynek pracy – tłumaczy Cezary Chałupa, współtwórca i CCO w Multilango.

Założyciele startupu – Łukasz Skrzypek, Michał Paszko i Cezary Chałupa – to przedsiębiorcy z wieloletnim stażem w prywatnym biznesie i korporacjach, z których wynieśli nie tylko doświadczenie w tworzeniu i skalowaniu nowych projektów, ale też liczne obserwacje dotyczące szkoleń oraz benefitów pracowniczych.

Klientami startupu są przede wszystkim średnie i duże przedsiębiorstwa, w tym brandy takie jak Atman, Daimler Trucks Polska czy Canal+.

Devskiller

Startup oferuje platformę do oceny i zarządzania umiejętnościami. TalentBoost – główne narzędzie od Devskillera – umożliwia firmom wdrożenie modelu operacyjnego bazującego na umiejętnościach (skills--based organizations). Pozwala na dopasowanie istniejących talentów do aktualnych potrzeb firmy i nadaje priorytet kandydatom wewnętrznym, poprawiając w ten sposób retencję i obniżając koszty zatrudnienia oraz onboardingu nowego pracownika. Dane o pracownikach są zawarte w nowoczesnych ontologiach umiejętności – ustrukturyzowanych drzewach kategoryzujących i opisujących relacje pomiędzy umiejętnościami. Ontologie dostarczane są w formie przejrzystych i interaktywnych map umiejętności oraz gotowych do użycia modeli kompetencyjnych.

Jak przekonują założyciele startupu, TalentBoost pełni kluczową funkcję w strategii zarządzania umiejętnościami i zasobami ludzkimi – zaawansowany wgląd w profile pracowników pomaga przydzielić ich do konkretnych projektów, które będą dobrane do ich kompetencji i zainteresowań. Adekwatne dostosowanie działań do rzeczywistych zdolności pracowników pozwala tym samym zwiększyć ich motywację, produktywność i stopień zadowolenia z wykonywanej pracy.

– Pokazujemy, że reskilling i upskilling są najlepszymi sposobami na zlikwidowanie luki w umiejętnościach. Razem z drugim narzędziem TalentScore, rozwiązaniem do sprawdzania technicznego na rynku opartym na metodologii RealLifeTesting™, TalentBoost tworzy platformę do zarządzania talentami, z której obecnie korzysta kilkaset firm z ponad 90 krajów na sześciu kontynentach. System oferuje wsparcie w certyfikacji pracowników, optymalizując zarządzanie ryzykiem i zgodność z aktualnymi przepisami. Umożliwiając pracownikom rozwój zawodowy, organizacje budują kulturę ciągłego uczenia się w środowisku pracy. Co więcej, wyprzedzają konkurencję i osiągają wysoki poziom efektywności, gdyż mogą zaoferować klientom certyfikowanych ekspertów – tłumaczy Jakub Kubryński, założyciel i CEO DevSkillera.

W 2022 r. przychody DevSkillera wyniosły 10 mln zł. Ponad połowa przychodów spółki pochodzi z USA. Z rozwiązania HR tech korzystają spółki takie jak m.in. Deloitte, Orange Warsaw, Schneider Electric czy Roche.

SeeWidely

Czyli – jak wyjaśniają przedstawiciele startupu – przekuwanie zdobyczy neuronauki i neurotechnologii w skuteczne rozwiązania biznesowe. – Integrując wiedzę o tym, jak działa mózg z neurotechnologią i dzięki wsparciu sztucznej inteligencji już teraz możemy projektować produkty, usługi i doświadczenia, które są dostosowane do naturalnych procesów poznawczych i emocjonalnych – wyjaśnia Marcin P. Stopa, CEO SeeWidely.

Spółka udostępniła klientom platformę nanolearningową SeeWidely.com do rozwoju kompetencji pracowników – realizacja zadań zajmuje zaledwie pięć minut dziennie. Ponadto firma opracowała autorski język wizualny, dzięki czemu powstało SeeWidely Studio, w ramach którego tworzone są specjalne animacje wspierające cały proces.

– Bardzo cieszy mnie fakt, że przedsiębiorstwa coraz więcej uwagi poświęcają zagadnieniom związanym z mózgiem. Neuroróżnorodność mocno zyskała na rozgłosie i znaczeniu w ostatnich latach. Neurotechnologia wciąż jest wschodzącym tematem dla polskich firm, co oznacza, że jest obszarem do budowania bardzo silnej przewagi konkurencyjnej. Już teraz wiemy o tym, że w kolejnych latach Microsoft czy Apple wypuszczą rozwiązania związane z Neurotechnologią w życiu i pracy. Wdrożenie ich kilka lat przed wszystkimi to niepowtarzalna okazja, której nie mogliśmy nawet tak silnie doświadczyć w przypadku AI – dodaje Stopa.

Na polskim rynku startup nawiązał już współpracę z ponad 300 firmami, z czego duża część to spółki notowane na giełdzie. Obecnie zespół SeeWidely jest na etapie prac badawczo-rozwojowych nad nową linią biznesową, więc aktywnie analizuje, gdzie rozwiązania firmy mogłyby znaleźć zastosowanie.

– Planujemy zintensyfikować nasze działania przede wszystkim w regionach, które wykazują silne zapotrzebowanie na innowacje technologiczne i są otwarte na wdrażanie nowych rozwiązań. Ponadto wkrótce planujemy otworzyć drzwi dla inwestorów, którzy chcą aktywnie dołączyć do naszej wizji, stając się częścią kształtowanej wspólnie przyszłości – podsumowuje Marcin P. Stopa.

Calamari

Startup oferuje profesjonalny i nowoczesny program online do zarządzania nieobecnościami i ewidencji czasu pracy. – Zastąp zgłoszenia e-mail, arkusze kalkulacyjne i papierowe podania elastycznym narzędziem do elektronicznych wniosków urlopowych – opowiadają o swoich funkcjonalnościach przedstawiciele spółki. Co ważne, Calamari synchronizuje się z innymi narzędziami HR takimi jak Slack, Asana, Basecamp czy Jira.

Firma działa obecnie w ponad 100 krajach – choć rośnie liczba klientów z Polski, w przychodach Calamari wciąż dominują zagraniczne podmioty.

Grow Uperion

Spółka oferuje platformę pomagającą przedsiębiorstwom w zwiększaniu motywacji i zaangażowania, a jej rozwiązania są zgodne z technikami grywalizacji oraz psychologią motywacji. O tym, jak istotna stała się grywalizacja w procesach biznesowych, pisaliśmy szerzej w poprzednim numerze „My Company Polska”.

– Grow Uperion wykorzystuje mechanizmy gier, aby odpowiadać na potrzeby i wyzwania każdego zespołu. Opracowaliśmy moduły, dzięki którym codzienne zadania dają satysfakcję i są wciągające – przekonują przedstawiciele startupu. Poszczególne moduły są kierowane do specjalistów ds. HR, kadry menedżerskiej oraz trenerów.

Jak to działa w praktyce? Zamiast żmudnych wskaźników KPI firma zaczyna atrakcyjniej opisywać cele. Tablice rankingowe motywują do dalszego działania, ponadto zadania – zachęcając do współpracy – integrują podopiecznych.

PeopleForce

Tym razem robimy wyjątek, ale trudno przejść obok tego startupu obojętnie, skoro fundusz Pracuj Ventures przekonuje, iż znalazł prawdziwą perełkę. Misją brytyjskiego PeopleForce jest pomaganie małym i średnim przedsiębiorstwom w optymalizacji procesów HR na wszystkich etapach cyklu życia pracownika, wspieraniu produktywności oraz kultury pracy. Założona w 2019 r. przez Andrew Cetinica firma ma już ponad 800 klientów i ponad 80 tys. użytkowników na całym świecie. Wśród nich są globalnie rozpoznawalne marki, takie jak Rakuten, BMW, Deloitte, Ajax Systems, Reply.io i YouScan.

Zdecydowaliśmy się na umieszczenie PeopleForce w naszym zestawieniu z dwóch powodów. Po pierwsze, spółka już teraz współpracuje z licznymi polskimi podmiotami takimi jak Autenti, Grupa eSky czy Addepto. Po drugie – co ważniejsze – startup pozyskał właśnie 2 mln dol. finansowania zalążkowego, na czele którego stanął rodzimy Pracuj Ventures. Jak deklaruje Andrew Cetinic, pozyskane środki posłużą do przyspieszenia rozwoju produktu oraz sprzedaży oprogramowania właśnie w Polsce, a także w krajach Ameryki Łacińskiej.

– Jako inwestorzy cieszymy się, że możemy wspierać PeopleForce w jego dalszej drodze. Niezachwiane zaangażowanie spółki w dostarczanie wartości jej klientom jest naprawdę godne pochwały. Odważne podejście zespołu założycielskiego do wchodzenia na nowe rynki globalne pokazuje również ich determinację we wprowadzaniu innowacji do HR. Wierzymy w ich wizję i cieszymy się, że możemy być częścią ich dalszego rozwoju i wpływu – komentuje Paweł Leks, partner zarządzający w Pracuj Ventures.

Youniversity

Czyli serwis streamingowy z ogromną dawką wiedzy online. W ofercie platformy są kursy, filmy oraz seriale przygotowane przez ekspertów w przywództwie, zarządzaniu i komunikacji. – Wybraliśmy tematy wzbudzające największe zainteresowanie i zebraliśmy je w konkretnych, atrakcyjnych kategoriach, które cały czas rozwijamy. Dzięki temu pracownicy łatwo docierają do najbardziej interesujących ich treści – wyjaśniają przedstawiciele spółki. I dodają, że na szkolenia wystarczy poświęcić 10 min dziennie, by w miarę szybko zobaczyć efekty.

Giglike

GIGer to niezależny profesjonalista, elastyczny współpracownik, freelancer. Najczęściej prowadzi własną jednoosobową działalność gospodarczą lub współpracuje na podstawie innych elastycznych form pracy. Może pracować jednocześnie dla więcej niż jednego klienta, a realizowane zadania zazwyczaj są ograniczone czasowo lub związane z wykonaniem pracy bądź projektu. GIGerzy to bardzo zróżnicowana grupa obejmująca wysoko wykwalifikowanych specjalistów IT, profesjonalistów (np. prawników), a także osoby działające w sektorze transportowym i dystrybucji.

Giglike – jak tłumaczą przedstawiciele spółki – odpowiada na zmieniający się rynek pracy, oferując w jednym miejscu dopasowane do potrzeb GIGerów korzyści biznesowe. – Nasze narzędzie jest idealne dla niezależnych fachowców aktywnie uczestniczących w nowej rzeczywistości na rynku pracy, ceniących sobie efektywne rozwiązania biznesowe pozwalające skupić się na wykonywanych projektach, a nie traceniu czasu na administracji – wyjaśniają założyciele Giglike.

W skład oferty startupu wchodzą narzędzia administracyjno-księgowe, benefity, a także szeroka gama usług i narzędzi biznesowych ułatwiających codzienną pracę.

Staffly

Na koniec sprawdzamy, co się dzieje u HR techu, który doskonale znacie z wcześniejszych publikacji „My Company Polska”. A dzieje się całkiem sporo.

Przypomnijmy: Staffly oferuje zestaw zdigitalizowanych, krótkich i autorskich testów osobowości, badających dopasowanie kandydata do stanowiska pracy, na jakie aplikuje. Pod koniec ubiegłego roku startup poinformował o pozyskaniu kolejnej rundy finansowania. Jak podano w komunikacie prasowym, wycena spółki po ostatniej inwestycji wynosi 13 mln zł. – Ponadto firma nawiązała właśnie współpracę z Biedronką, w ramach której udostępni sieci zestaw krótkich personalizowanych testów w rekrutacji, badających osobowość i culture-fit kandydatów. Cel współpracy to wsparcie rekruterek i rekruterów Biedronki w szybszym doborze najlepszych kandydatów oraz obniżenie rotacji, co jest kluczowe w kontekście dynamicznie rozwijającej się sieci handlowej. Stanowiska, które obejmować będzie technologia Staffly, to kasjerzy oraz pracownicy sklepów w rekrutacjach masowych. 

My Company Polska wydanie 3/2024 (102)

Więcej możesz przeczytać w 3/2024 (102) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ