Jak uniknąć kłopotów
Fot. mat. pras.z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2023 (99)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Wiedza o tym, czy nasz kontrahent może mieć problemy finansowe, jest bezcenna. Szczególnie, gdy żyjemy w tak dynamicznym środowisku biznesowym. Zagrożenie jest realne. W I połowie roku w Polsce działalność gospodarczą zawiesiło ponad 110 tys. firm. Najwięcej w branżach budowlanej i handlowej. Przez cały 2022 r. było ich ponad 350 tys. Jednocześnie w II kwartale br. wniosek o ogłoszenie upadłości złożyło o 20 proc. więcej firm, niż rok wcześniej.
– Wielu przedsiębiorców boi się zatorów płatniczych, opóźnień w płatnościach czy wręcz nieuczciwych kontrahentów. Mogą próbować temu zaradzić, ale to zadanie wymagające określonej, najczęściej sporej ilości czasu i zachodu. Postanowiliśmy to zmienić – tłumaczy Michał Szastak z Apfino.
Automatyzacja dla efektywności
Apfino to dość znana już platforma rozwijana wewnątrz jednej z największych firm w Polsce wyspecjalizowanych w tworzeniu oprogramowania dla przedsiębiorstw – Comarch. Ideą, stojącą za Apfino, jest zapewnienie łatwego dostępu do szerokiej oferty usług finansowych oraz zarządzania finansami każdej firmy. Bez ponoszenia znaczących kosztów. – Widząc zmieniający się rynek, stwierdziliśmy, że przedsiębiorcom brakuje kompleksowego rozwiązania wspierającego podejmowanie decyzji dotyczących współpracy z kontrahentem, niezależnie od tego, czy znamy go od dawna, czy to zupełnie nowy, potencjalny, partner – wyjaśnia Michał Szastak.
W efekcie Apfino uruchomiło narzędzie, które pozwala automatyzować proces weryfikacji kontrahentów. Obecnie przedsiębiorca, który chce to zrobić, musi przegrzebać kilkadziesiąt publicznych lub prywatnych baz czy systemów informacyjnych. Dla każdego kontrahenta oddzielnie. Alternatywa do podpięcia się do nich przez API, co wymaga już sporych działań programistów. – Wiele z nich jest płatnych, w dodatku obsługuje się je inaczej, trzeba się logować. My to wszystko wdrożyliśmy w jednym miejscu – wystarczy kilka razy kliknąć w określonym miejscu – dodaje.
Taniej i szybciej
Jak zapewnia przedstawiciel Apfino, system bazuje na danych zebranych z kilkudziesięciu różnych źródeł, m.in. ogólnodostępnych rejestrów publicznych, rejestrów dłużników, baz BIG InfoMonitor i ERIF BIG czy też z bazy systemu ERP Comarch. – Osadziliśmy je w jednym miejscu, dzięki czemu bardzo szybko i w łatwy sposób można uzyskać informację o kontrahencie. W ten sposób pomagamy przedsiębiorcom minimalizować potencjalne straty, dbamy o jego przepływy finansowe i wspieramy w wyborze dobrych kontrahentów – tłumaczy Michał Szastak. Przykładowo, dzięki systemowi od razu dowiemy się, czy dany podmiot nie jest objęty postępowaniem upadłościowym albo czy nie ma zawieszonej działalności gospodarczej. Apfino zweryfikuje, czy podmiot ten działa w branży wysokiego ryzyka i czy trzeba dokładniej mu się przyjrzeć. Dodatkowo sprawdzi, od jak dawna konkretna firma działa i czy ma dobrą historię współpracy z innymi kontrahentami. – My to łączymy, dodatkowo osadzając w całym kontekście systemu dla firmy. Apfino przecież pomaga w wystawianiu faktur, także z opóźnionym terminem płatności. Z poziomu jednego panelu, bez wysokich kosztów stałych albo wielu opłat abonamentowych, mamy dostęp do tego wszystkiego – zapewnia Michał Szostak. Warto nadmienić, że Apfino cały czas się rozwija, aby już wkrótce stać się jednym z podstawowych narzędzi pracy świadomych przedsiębiorców. Platforma niemal z każdym kolejnym miesiącem zyskuje nową usługę, która automatyzuje i upraszcza procesy w firmach. Już teraz dla klientów dostępna jest windykacja polubowna, faktoring, bezpieczne odraczanie płatności B2B czy dodawanie na fakturach linku do automatycznych płatności online. Rejestracja w Apfino jest bezpłatna.
Więcej możesz przeczytać w 12/2023 (99) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.