Współpracować czy nie? Oto jest pytanie!

Łukasz Rozlach, prezes Comarch Finance Connect
Łukasz Rozlach, prezes Comarch Finance Connect. Fot. mat. pras.
Teraz łatwiej znaleźć na nie odpowiedź. Apfino wprowadza innowacyjne rozwiązanie, umożliwiające weryfikację kontrahentów w różnych rejestrach dłużników oraz bazach publicznych w jednej usłudze. O jego znaczeniu rozmawiamy z Łukaszem Rozlachem, prezesem Comarch Finance Connect.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2023 (96)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Kuba Dobroszek: Czy polskie firmy potrafią zarządzać ryzykiem kontrahenta?

Łukasz Rozlach: Duże tak, ale małe i średnie – niekoniecznie. Zarządzanie ryzykiem kontrahenta nie jest obowiązkiem wyłącznie wielkich korporacji, rodzime przedsiębiorstwa powinny traktować je jako podstawową czynność w nawiązywaniu relacji handlowych oraz okresowej weryfikacji swoich partnerów biznesowych.

Dlaczego to takie ważne?

Ponieważ daje wymierne korzyści finansowe. Świetnym przykładem są instytucje finansowe, które mają ustawowy obowiązek oceny zdolności kredytowej. W związku z tym pobierają informacje o swoich klientach z różnych baz publicznych, rejestrów dłużników biur informacji gospodarczej oraz Biura Informacji Kredytowej w celu oceny zdolności kredytowej kontrahenta, a w konsekwencji – minimalizacji ryzyka kredytowego. To dane wprost rzutujące na płynność finansową przedsiębiorstwa.

Czym tak właściwie jest zarządzanie ryzykiem kontrahenta? 

To świadome wykonywanie czynności sprawdzających naszych kontrahentów zarówno przed podjęciem współpracy z nimi, jak i w trakcie współpracy, gdyż obdarzenie zaufaniem kontrahenta  na początkowym etapie, w żadnym wypadku nie jest gwarancją należytej współpracy w długim terminie, szczególnie jeśli chodzi o terminowe płatności. 

W małych i średnich firmach weryfikowanie kontrahentów to nadal rzadkość. Z czego to wynika?

Dotykamy tutaj nie tylko kwestii świadomościowej, ale również innych barier, jakie w tej branży występują. Po pierwsze, należy sobie uświadomić, że w Polsce nie ma jednej bazy, która da nam pełny obraz kontrahenta związany z legalnością prowadzenia biznesu oraz zaległościami płatniczymi. Aby pozyskać pełną dostępną informację, należałoby sprawdzić rejestry dłużników dostępne w różnych bazach BIG oraz wielu bazach publicznych. Jedynie duże firmy mogą sobie pozwolić na integrację różnych źródeł danych i przetworzenie ich w odpowiedni sposób. Dodatkowo pojawia się problem braku kompetencji do prawidłowej oceny tych danych – to również domena większych organizacji.

Pamiętajmy jednak, że rynek ewoluuje. Apfino jako pierwsze wprowadza innowacyjne rozwiązanie umożliwiające weryfikację kontrahentów w różnych rejestrach dłużników oraz bazach publicznych w jednej usłudze. Na początek udostępniamy usługę weryfikacji, która za pomocą one click pozwoli na pobranie informacji z rejestrów dłużników dostępnych w biurach informacji gospodarczej BIG InfoMonitor oraz ERIF BIG. Ponadto usługa przekaże dane z Białej listy podatników VAT, CEiDG, KRS, GUS, a także listy sankcyjnej MSWiA. Do tej pory nie było tak kompleksowej usługi integrującej wszystkie te bazy.

W czym w ten sposób uzyskane informacje mogą pomóc przedsiębiorcy?

W przypadku nowych kontrahentów to przede wszystkim odpowiedź na proste pytanie: „Współpracować czy nie?”. Ale również – a może przede wszystkim – podpowiadają, czy można odroczyć płatność partnerowi czy lepiej zażądać płatności gotówkowej. Ponadto w Apfino poszliśmy jeszcze o krok dalej, więc dajemy przedsiębiorcy możliwość zaproponowania usługi BNPL (kup teraz, zapłać później). 

Na czym ona polega?

Sprzedający może zaproponować kupującemu odroczenie płatności do 120 tys. zł bez ponoszenia ryzyka. Finansowanie zapewnia nasz partner, a sprzedający otrzymuje gotówkę natychmiast. I to jest właśnie aktywne zarządzanie ryzykiem kontrahenta przynoszące wymierne korzyści w postaci płynności dla przedsiębiorcy. Ryzykiem współpracy z nierzetelnym kontrahentem naprawdę da się zarządzać, a obecna sytuacja gospodarcza jest najlepszą motywacją, by małe i średnie firmy się tego nauczyły. To najlepsza ku temu okazja, ponieważ narzędzia, z których do tej pory korzystały głównie banki i duże firmy, teraz są dostępne dla każdego przedsiębiorcy.

My Company Polska wydanie 9/2023 (96)

Więcej możesz przeczytać w 9/2023 (96) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ