Firmy domagają się innowacji w płatnościach B2B

Płatności B2B
Płatności B2B, fot. materiały prasowe
Płatności to pole najbardziej dynamicznie rozwijających się innowacji w sektorze finansowym. Intensywny wzrost rynku e-commerce, pandemia, rewolucja mobilna i fintechowa, wymusiły zmianę w sposobie i czasie realizacji transakcji.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2022 (87)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Płatności nie są już tylko operacją finansową wykonywaną w tradycyjnym środowisku bankowym, ale też stały się elementem wspierającym styl życia i to jest chyba największy sukces głównie firm technologicznych w tym obszarze.

Płatności B2B: rewolucja, która się nie wydarzyła

Procesy płatnościowe w biznesie generują pytania, na które większość firm nie znajduje odpowiedzi: Dlaczego tutaj nic się nie zmienia? Gdzie szybkie płatności? Na jakim etapie jest automatyzacja rozliczania czy przynajmniej wykorzystania podstawowych schematów wypracowanych w e-commerce, czyli paybylink? Postęp zmian w tej kwestii jest bardzo wolny i wynika z dotychczasowego braku zainteresowania tym segmentem rynku fintechów skupionych głównie na e-commerce oraz ograniczeń technologicznych dostawców płatności.

Oczekiwanie zmian jest ogromne. Coraz lepsze doświadczenia, pochodzące z życia prywatnego przedsiębiorców, nijak się mają do doświadczeń związanych z wymianą handlową z partnerami biznesowymi.

W firmie kluczem jest kontekst i proces

Biznes, który sam musi sprostać presji swoich klientów w udostępnianiu nowoczesnych form płatności, zaczyna się zwracać w kierunku fintechów i tam poszukiwać rozwiązania problemu nieefektywności własnych procesów. Najnowszy raport Capgemini World Payments Report 2022 nie pozostawia tutaj złudzeń. Aż 90 proc. firm rozważa weryfikację swojej relacji z instytucjami finansowymi, co wynika z niespełniania ich bieżących potrzeb w kontekście różnych produktów i planuje nawiązanie relacji z fintechami, upatrując w nich rozwiązań spełniających ich oczekiwania. Wizja nowoczesnych finansów osadzonych w procesach firmy w sposób zintegrowany jest dla firm oczywistym kierunkiem rozwoju. Te dane pokazują, jak szybko następuje ewolucja postrzegania oraz wzrostu zaufania do niebankowych partnerów finansowych dla biznesu.

Płatności w firmach są trudniejsze

Dlaczego płatności w firmach są większym wyzwaniem? Punktem wyjścia dla procesów finansowych firmy są systemy ERP jako podstawowe źródło danych, na podstawie których realizowane są transakcje z kontrahentami, publiczno-prawne, płacowe oraz rozliczania tych transakcji. Przejście pomiędzy źródłem danych a serwisem transakcyjnym banku jest miejscem, które generuje najwięcej pracy, a co za tym idzie kosztów operacyjnych i jest to problem globalny. Wspomniany raport szacuje koszty operacyjne związane z realizacją płatności na aż 5 proc. per transakcja. To taka niewidzialna prowizja od każdej realizowanej transakcji ukryta w kosztach operacyjnych.

Płatności natychmiastowe dla biznesu osadzone w procesie

Potrzeby biznesu i możliwości giganta technologicznego Comarch zaowocowały platformą finansową Apfino, która w pierwszej kolejności dostarcza zintegrowane usługi finansowe dla klientów Comarch ERP, ale także stanowi kompleksowy portal do prowadzenia firmy. Pracujemy nad płatnościami i właśnie prezentujemy pierwsze efekty naszych działań: natychmiastowe płatności na fakturach wystawianych w systemach Comarch ERP. Co najważniejsze, wprowadzamy automatyzację procesów finansowych w sposób bezkosztowy na tzw. one click, co oznacza, że nie wymaga to prac informatycznych.

Płatności natychmiastowe stały się standardowym oczekiwaniem klienta detalicznego, ale w B2B nadal stanowią marginalny udział. Apfino wprowadziło je dla wszystkich swoich klientów jako usługę podstawową.

Przed nami długa droga optymalizacji procesów związanych z płatnościami w firmach, ale mamy już gotowe scenariusze, nad którymi pracujemy i będziemy je sukcesywnie wdrażać. Płatności wysokokwotowe, wymiana walut oraz agregacja rachunków bankowych połączone w jednej usłudze wniosą zupełnie nową jakość do zarządzania finansami firmy – mówi Łukasz Rozlach, wiceprezes spółki Comarch Finance Connect, która jest właścicielem platformy Apfino.

baner 970x200
My Company Polska wydanie 12/2022 (87)

Więcej możesz przeczytać w 12/2022 (87) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ