Reklama

Aktywni nie tylko zawodowo. Jak ćwiczą pracujący Polacy?

multisport
Jak ćwiczą pracujący Polacy? / Fot. materiały prasowe
Sposób na zachowanie balansu i oderwanie się od codziennych problemów, pomoc w rozwoju cech osobowości przydatnych w życiu osobistym i zawodowym, pozytywny wpływ na pełnienie obowiązków w pracy – korzyści płynące z regularnego zażywania ruchu wykraczają poza powszechnie znany obszar zdrowia fizycznego. Z badania MultiSport Index 2025 wynika, że wśród aktywnych fizycznie Polek i Polaków, większość (72 proc.) stanowią osoby pracujące.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Reklama

Ruch przekłada się na to, jak się czujemy i jak myślimy – również w pracy. To jeden z najczęściej wymienianych sposobów na zwiększenie neuroplastyczności, czyli korzystnych przekształceń zachodzących w budowie neuronów i ich sieci, transmisji sygnałów między synapsami i poziomie neuroprzekaźników. Możemy wówczas zaobserwować u kogoś poprawę funkcji poznawczych, takich jak pamięć i zdolność do uczenia się nowych rzeczy. Już kilka miesięcy regularnych ćwiczeń przynosi zauważalne efekty – mówi Mateusz Majchrzak, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, autor książki „Sen w pracy zmianowej. Jak się wyspać i żyć lepiej?”.

Tegoroczna edycja badania MultiSport Index pokazuje, że wśród aktywnych zawodowo Polaków, którzy korzystają ze sportu:

  • 80 proc. zgadza się, ze stwierdzeniem, że aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na pełnienie obowiązków zawodowych;
  • 89 proc. postrzega ją jako sposób na zachowanie balansu i oderwanie się od codziennych problemów;
  • 85 proc. uważa, że stanowi pomoc w rozwijaniu cech osobowości przydatnych w życiu osobistym i zawodowym.

Podobne zdanie wyrażają użytkownicy programu MultiSport, biorący udział w badaniu towarzyszącym tegorocznej Letniej Grze. Drugą, najczęściej wskazywaną przez nich motywacją do ruchu - zaraz po zdrowiu fizycznym - jest zdrowie psychiczne. 86 proc. MultiSportowców dostrzega pozytywny wpływ aktywności fizycznej na życie zawodowe. Wskazują także na poprawę samopoczucia, więcej energii do wykonywania obowiązków zawodowych, a także większa odporność na stresujące sytuacje – mówi Kinga Kołodziej, Dyrektor Działu Relacji z Klientami Benefit Systems.

Wymierne korzyści

Sport obecny w codzienności zespołów to więc nie tylko zalety dla samych ćwiczących, ale i organizacji, które współtworzą. Dane z raportu „Korzyści z aktywności fizycznej Polek i Polaków – ocena wpływu na zdrowie, gospodarkę i rynek pracy” wskazują także, że wzrost aktywności fizycznej wśród połowy osób dotychczas nieaktywnych mógłby znacząco poprawić sytuację na rynku pracy. Liczba osób pracujących zwiększyłaby się o 127 tys., a liczba korzystających z zasiłków chorobowych zmniejszyłaby się o 560 tys. osób. Łączna liczba dni absencji chorobowej spadłaby o 14,6 mln dni, co w wymiarze finansowym przełożyłoby się na oszczędności rzędu 1,9 mld zł.

Jak ćwiczą pracujący Polacy?

Całkiem regularnie i intensywnie. Większy odsetek (42 proc.) wypełnia zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące tygodniowej aktywności o wysokiej intensywności niż te dotyczące aktywności o intensywności umiarkowanej (38 proc.). Blisko połowa badanych pracujących ćwiczy w przedziale 1 a 4 razy w tygodniu. Częściej ćwiczą tylko osoby, które jednocześnie pracują i studiują, a więc młodsze i w mniejszym stopniu obarczone obowiązkami związanymi z opieką nad dziećmi czy rodzicami.

Sportowy obraz Milenialsów

Według danych GUS z końca marca 2025, średnia wieku pracujących w gospodarce narodowej wynosiła 42,9 lat. Milenialsi (nazywani także Igrekami), to po Zetkach najbardziej aktywne pokolenie w Polsce. Podium uprawianych przez nich dyscyplin zajmują: rower, bieganie i zajęcia fitness. Do uprawiania aktywności najczęściej motywuje ich profilaktyka zdrowia psychicznego, rywalizacja sportowa oraz przyjemność i relaks. Co 3. reprezentant pokolenia Y sięgnął w zeszłym roku po nową aktywność, a najczęściej była to gra w padla.

To właśnie Milenialsi (obok Zetek) najliczniej deklarują chęć spróbowania nowej aktywności sportowej lub powrotu do kiedyś uprawianej, a co 4. uważa, że pozytywnie mogłoby na to wpłynąć wsparcie ze strony pracodawcy. W Polsce najczęściej przybiera ono formę karty sportowej. Ta oferowana w ramach programu MultiSport daje dostęp do ponad 55 dyscyplin i ponad 6000 obiektów sportowych w całym kraju. To, że skutecznie aktywizuje pracowników pokazują dane dla aktywności podejmowanej raz w tygodniu - dla ogółu badanych wskaźnik ten wynosi 48 proc., natomiast dla Multisportowców – 84 proc. – mówi Kinga Kołodziej.

Profil sportowy Milenialsów pokazuje, że wspieranie przez pracodawcę aktywności fizycznej to benefit trafiający w realną potrzebę najsilniejszej reprezentacji pokoleniowej pracowników. Podobnie jest z przedstawicielami pokolenia wkraczającego na rynek pracy – Zetki ćwiczą jeszcze częściej. Podczas gdy 25 proc. Milenialsów ćwiczy 3-4 razy w tygodniu, spośród Zetek w tej częstotliwości ćwiczy – 47 proc. To wyraźny sygnał dla pracodawców, że popularność karty sportowej przechodzi na młodsze pokolenie pracowników i że warto wpisać ją na stałe do oferowanych benefitów.

Reklama

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Reklama
Reklama