AI
zobacz inne tematyPatrząc na świat oczami osób z autyzmem. Jak AI zmienia badania nad neuroróżnorodnością
Polski zespół badawczy, działający w ramach IDEAS NCBR, łącząc fenomenologię i psychiatrię obliczeniową, otwiera nowe horyzonty rozumienia doświadczeń osób z autyzmem. Wykorzystując AI do analizy pierwszoosobowych narracji, naukowcy dążą do opracowania rozwiązań mających na celu znaczącą poprawę jakości życia osób neuroróżnorodnych oraz ich integrację społeczną. Te badania są szczególnie ważne w obliczu Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, który obchodzimy 2 kwietnia.
Bardzo udany rok dla Asseco. Niemal 17 mld przychodów i dobre perspektywy
W 2023 roku Grupa Asseco osiągnęła 16,9 mld zł przychodów ze sprzedaży. Sprzedaż własnych produktów oraz usług informatycznych przekroczyła 13,2 mld zł. Zysk operacyjny wyniósł ponad 1,6 mld zł. Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej osiągnął poziom 483 mln zł, co oznacza drugi pod względem wartości zysk netto w historii Grupy.
Oto najważniejsze trendy technologiczne w 2024 roku
Nowe trendy technologiczne pokazują firmom, że w epoce generatywnych narzędzi najważniejsze jest utrzymanie zintegrowanej strategii biznesowej, solidnych podstaw technologicznych oraz kreatywnego zespołu.
IBM zwalnia pracowników marketingu: Zastąpi ich sztuczna inteligencja
Amerykański gigant technologiczny IBM ogłosił planowane zwolnienia w swoich działach marketingu i komunikacji. Ich funkcje przejmie sztuczna inteligencja. Koncern w ten sposób zamierza zaoszczędzić na wypłatach.
Wyścig na AI. Już połowa firm produkcyjnych wdraża nowe rozwiązania
Przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją przemysłową coraz odważniej implementują sztuczną inteligencję, aby wykorzystać jej transformacyjny potencjał. Z badania EY – CEO Outlook Survey – wynika, że już teraz blisko połowa przedsiębiorstw z tego sektora (49%) aktywnie inwestuje w rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji.
Opowieść o zespole Omega
Historia o tym, jak powstał pojedynczy ośrodek władzy, wspomagany przez inteligencję tak silną, że mogła w ciągu miliardów lat podtrzymywać rozkwit życia na Ziemi, a nawet w najbliższym kosmosie. Rzecz w tym, że nie wiadomo, jaki był konkretnie jego plan.
Mistrzowie sięgania w przyszłość
Kiedy posadzisz obok siebie dwóch badaczy sztucznej inteligencji, zaistnieje ryzyko, że się pozabijają. Emocjonalne rozedrganie połączone z fundamentalną różnicą dotyczącą prognoz, sięgających od pełnego optymizmu po przygnębiający pesymizmem marny koniec człowieka, stanowią mieszankę wybuchową.
Postęp jest dobry. "Jestem wielkim przeciwnikiem tego, co się mówi o generatywnej AI, bo to żadna inteligencja"
Daleko jesteśmy od przejęcia świata przez technologię – tak przynajmniej uważa Jan Tatarkiewicz, doktor fizyki, założyciel startupu Randaemon.
Nie ma wyłącznika AI. "Jakie są konsekwencje powstania superinteligencji"
Najtęższe umysły nie są w stanie dokładnie stwierdzić, kiedy w toku ewolucji pojawiła się świadomość. Gdyby jednak udało nam się określić ten moment, być może udałoby się cały proces zastosować w świecie technologii. A później każda kolejna mutacja AI stawałaby się po prostu coraz inteligentniejsza – mówi futurolog dr Ian Pearson.
Innowacje w e-commerce, czyli jak wyprzedzić konkurencję
Nawet jeśli prowadzisz rentowny e-sklep, musisz trzymać rękę na pulsie. A to oznacza szukanie coraz to nowszych pomysłów na rozwój. Oto kilka pomysłów, które pomogą ci zwiększyć zasięgi i ściągnąć klientów.
Sztuczna inteligencja zwiększy próby dezinformacji w roku wyborczym. Wpłynie na wynik wyborów?
W wielu krajach na całym świecie w nadchodzących 12 miesiącach odbędą się wybory, które zadecydują o krajobrazie politycznym na następne kilka lat. Będą one miały również poważne konsekwencje dla globalnej gospodarki, a tym samym dla firm działających na każdej szerokości geograficznej.
Wojciech Borowski i Krzysztof Kawa inwestują w AI. Powstaje firma 45AI w ramach Grupy 45Avenue
Wojciech Borowski, Group CEO McCANN Poland oraz Krzysztof Kawa, Group CFO 45Avenue, ogłaszają powstanie firmy 45AI. Nowa spółka specjalizować się będzie w produktach marketingowych oraz rozwiązaniach opartych na technologii AI, dedykowanych dla firm z kategorii Enterprise w Polsce i za granicą.
TOP 10, czyli trendy ESG na 2024 rok
Zrównoważony biznes to temat, o którym w nadchodzącym roku będzie coraz głośniej. To efekt nie tylko regulacji unijnych, ale też wzrastającej świadomości społecznej. „My Company Polska” pokazuje, jakie trendy w dziedzinie ESG będą obowiązywały w rozpoczynającym się 2024 r.
Jednolity system antyplagiatowy. Promotor sprawdzi, czy student korzystał z technologii ChatGPT
W związku z szybko rosnącą popularnością narzędzia ChatGPT i wzrostem ryzyka wykorzystywania go przez studentów w trakcie pisania prac dyplomowych, eksperci z Ośrodka Przetwarzania Informacji (OPI) postanowili dodać nową funkcję do Jednolitego Systemu Antyplagiatowego (JSA). Już od lutego 2024 roku każda jednostka prowadząca studia wyższe lub szkołę doktorską może całkowicie bezpłatnie zbadać, czy dana praca dyplomowa została napisana z użyciem sztucznej inteligencji.
Slack dodaje AI do komunikatora. Przeczyta nasze wiadomości
Założenie jest takie, że dzięki AI nadążymy za długimi wątkami i nieprzeczytanymi wiadomościami np. po urlopie.
Zawody przyszłości, w których nie będziecie mieć problemów ze znalezieniem pracy
Prompt engineer, smart city architect, carbon footprint controller. Znaliście te stanowiska? Jeśli nie, warto się zainteresować, jacy specjaliści będą szczególnie poszukiwani w najbliższych latach. W innym wypadku czekają was – nomen omen – zawody.
Własny awatar AI zastąpi cię w pracy? Polacy mówią nie
Jak wynika z raportu PRCN pt. „Polacy o sztucznej inteligencji”, Polacy nie chcą zostać zastąpieni w pracy przez roboty lub ich własne awatary, chętniej za to skorzystają z automatyzujących rozwiązań AI w środowisku domowym.
A nazwę stanowiska wymyśl sobie sam. Jak będzie wyglądał rynek pracy przyszłości? [WYWIAD]
Rozmawiałam niedawno ze znajomym z branży IT, który rekrutował nowych pracowników. Zatrudnił osobę, mówiąc: „Wiem, co potrafisz, wiem, do czego cię potrzebuję, wiem, czego muszę cię jeszcze nauczyć – a nazwę stanowiska wymyśl sobie sam” – mówi Kasia Syrówka, autorka Raportu Future o przyszłości rynku pracy.
Sztuczna inteligencja uwolni miasta od plag szczurów? Nietypowy pomysł polskiego startupu
Nawet 10 szczurów na jednego mieszkańca – na tyle orientacyjnie szacuje się populację szczurów w miastach. Orientacyjnie, ponieważ do tej pory w zasadzie nie było jak tego policzyć. Problem często jest ignorowany, zamiatany pod dywan, ale nie znika. Zmienić to może polski startup Owl Sentry, który opracował platformę opartą na sztucznej inteligencji, sieciach neuronowych i internecie rzeczy (IoT).
Oj, dane, dane. Oto przydatne narzędzia do analizy firmowych danych
Jak wykorzystać narzędzia AI do analizy danych, które posiada twoja firma, a potem to wykorzystać.
Dronehub rozpoczyna współpracę z niemiecką firmą kolejową. "To 500 mln dol. oszczędności" [WYWIAD]
Dronehub nawiązał współpracę z dużą niemiecką firmą kolejową - startup stworzył dla niej system wykrywający anomalie związane z torami. Jak tłumaczy CEO Dronehub, rozwiązanie może pomóc zaoszczędzić nawet 500 mln dol. W rozmowie z mycompanypolska.pl Vadym Melnyk opowiada również o swoich biznesowych początkach w Polsce.
Połów talentów siecią AI
Liczy się pierwsze wrażenie – ta banalna prawda to jedno z największych wyzwań, jakie stoją przed działami HR. Rekrutacja to nie tylko sztuka pozyskiwania talentów do firmy, ale na coraz trudniejszym rynku pracy to też sztuka znalezienia jakichkolwiek rąk do pracy. Z pomocą przychodzi nowa technologia.
AI w akcji, czyli cztery przykłady wykorzystania technologii
Sztuczna inteligencja z jednej strony budzi coraz większy niepokój, z drugiej zdaje się dawać nieograniczone możliwości. Oto cztery przykłady jej wykorzystania.
Co nas czeka w nowym roku? Oto najważniejsze wydarzenia w biznesie
Jak co miesiąc przedstawiamy najnowsze informacje ze świata biznesu.
Piotr Sankowski: "Jeśli chodzi o rozwój AI, Polska wciąż nie jest słyszana na świecie" [WYWIAD]
Specjaliści w Polsce nie są gotowi do porzucenia pracy naukowej na rzecz rozwijania innowacyjnych firm. Brak chęci do podjęcia ryzyka jest dużym mentalnym problemem hamującym przedsiębiorczość kraju - mówi Piotr Sankowski, prezes IDEAS NCBR.
Inteligentne technologie w budynkach. Jak nowoczesne rozwiązania rewolucjonizują rynek nieruchomości?
Inteligentne technologie coraz bardziej wpływają na rynek nieruchomości, zmieniając sposób, w jaki ludzie kupują, odbierają, wynajmują i zarządzają nieruchomościami. Nowoczesne rozwiązania technologiczne nie tylko zwiększają komfort mieszkańców, ale także wpływają na optymalizację zużycia energii, generując oszczędności. Zmienił się nawet proces odbioru mieszkań od deweloperów. Czy mamy do czynienia z prawdziwą technologiczną rewolucją na rynku nieruchomości?
Ponad połowa studentów korzysta z AI przy pracach zaliczeniowych. "Potrzebne nowe regulacje"
Koźmińskiego. Zdecydowana większość studentów uważa, że uniwersytety powinny pozwalać na wykorzystywanie nowych technologii w procesie edukacyjnym, jednak przy wprowadzeniu jasnych regulacji dotyczących ich użycia.
Superinteligentna AI zmieni świat? "Cokolwiek ludzie wymyślą, to skomercjalizują. Dla sławy, pieniędzy czy realizacji przekonań"
Jesteśmy na początku drogi w znajdowaniu zastosowań sztucznej inteligencji. Każdego dnia powstają nowe biznesy i pomysły, jak zaciągnąć ją do pracy, tak by przynosiła zyski. Czy możemy przeoczyć moment, kiedy wymknie się spod kontroli? Na pytania odpowiada Krzysztof Choroszko z Silver Bullet Solutions, polskiej firmy kreującej oryginalne rozwiązania AI.
Jak wykorzystać AI w firmie. Prezesi mają wątpliwości [BADANIE]
Najnowsza odsłona badania EY CEO Outlook Pulse Survey wskazuje, że prezesi firm mają trudności z określeniem najbardziej efektywnych zastosowań sztucznej inteligencji.
Więzienie za spoty wyborcze wygenerowane przez AI. Świat próbuje poradzić sobie z technologią deepfake w kampanii
Pierwsze informacje o tym, że Meta, firma Marka Zuckerberga mająca w portfolio m.in. Facebooka i Instagrama, aktualizuje zasady dotyczące reklam politycznych, tworzonych przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji, pojawiły się na początku listopada. Dziś znamy już więcej szczegółów o zasadach, których będą musieli przestrzegać reklamodawcy, korzystający z obrazów i filmów generowanych przez sztuczną inteligencję. Czy uchronią one wyborców od manipulacji przekazem, którą znacznie łatwiej tworzyć przy użyciu AI?
Jak cię widzą, tak u ciebie kupują, czyli o wykorzystaniu AI przy personalizacji interfejsu e-sklepu
Kiedy budujemy swój e-commerce, rozumiemy, jak ważny jest jego UX i użyteczny, estetyczny interfejs sklepu online. Dbamy więc o to, by wygląd sklepu był na tyle uniwersalny, aby podobał się wielu różnym klientom i pozwolił im komfortowo robić zakupy.
Bądź jak Sherlock Holmes, odkryj krok po kroku tajemnice konkurencji
Za majątkami najbogatszych ludzi na świecie stoją dobre, choć ryzykowne decyzje biznesowe. Pewnie nie znaleźliby się na kartach historii, gdyby tylko ktoś z konkurencji na czas przyjrzał się, co robią i wyciągnął wnioski. Dziś tym, który pokrzyżuje konkurencji plany, możesz być ty. Oczywiście z niewielką pomocą AI.
BigTechy oszczędzają na bezpieczeństwie AI. Jedyna nadzieja w kobietach? "Nie chcemy AI tylko na podobieństwo mężczyzn"
Czy mamy szansę na bezpieczny i moralny internet? To trudne, gdy nawet największe firmy rezygnują z zespołów, które mają czuwać nad tworzeniem odpowiedzialnych aplikacji i eliminować potencjalne zagrożenia już na etapie produkcji. Bezpieczeństwo w sieci to wspólna sprawa, jednak trzeba wyjść od pracy u podstaw. Eksperci apelują, więc do kobiet: “programujcie”. Ich głosu i spojrzenia oraz doświadczeń brakuje bowiem w świecie IT najbardziej.
Jak wykorzystać AI do personalizacji w handlu
Zgodnie z wynikami najnowszego Barometru Retail firmy doradczo-technologicznej Future Mind, eksperci sektora handlowego zgodnie uznali politykę cenową, dostępność produktów online oraz dostępność aplikacji mobilnej za czynniki najważniejsze dla decyzji konsumenckich w kolejnych 12 miesiącach – odpowiednio 70 proc., 48 proc. i 42 proc. wskazań. Ponadto, marketerzy niezmiennie podkreślają rosnącą rolę sztucznej inteligencji w dalszym rozwoju branży retail.
Chętniej eksperymentują niż wdrażają. Co się dzieje z AI w firmach
O rewolucji AI mówi się od dawna, ale w firmach przebiega ona niemrawo. Obecnie 12 proc. europejskich firm planuje wdrażać rozwiązania AI, a prawie jedna trzecia jest na etapie prowadzenia testów w tym zakresie - wynika z badań Deloitte.