Co czeka fintechy? 10 innowacji, które zmienią branżę

fintech, finanse
Co czeka fintechy? / Fot. Shutterstock
Przewiduje się, że do 2030 r. fintechy – pomimo gorszego sentymentu niż jeszcze jakiś czas temu – mogą zwiększyć swój udział w globalnym rynku finansowym z 5 proc. do 15 proc. Jakie kluczowe technologie w największym stopniu napędzają branżę?

Sektor fintech wystrzelił w trakcie pandemii, jednak w ostatnich latach jego dynamika nieco spadła, czego dowodem są chociażby dane zawarte w nowym raporcie „Future of Fintech Report” przygotowanym przez Silicon Valley Bank. Jak wynika z publikacji, w 2024 r. zaledwie 1 na 12 dol. od funduszy venture capital trafił do spółki z branży fintech, podczas gdy trzy lata wcześniej 1 na 5 dol. płynął do innowacyjnych spółek z sektora finansowego.

Nie oznacza to jednak, że nastrój wokół finansowych projektów jest kiepski. Proporcje środków lokowanych przez inwestorów nie wyglądają najlepiej, optymizmem napawa natomiast fakt, że kwotowo wsparcie dla europejskich startupów finansowych rośnie. Statystyki Dealroom dowodzą, że w III kwartale ub.r. fintechy na Starym Kontynencie pozyskały 165 mln dol. finansowania, co jest wynikiem znacznie lepszym niż w analogicznym okresie 2023 r.

Eksperci szans na dalszy dynamiczny rozwój fintechów upatrują w nowych technologiach. "Europejski sektor fintech powraca z pełną mocą" – przekonuje Remus Brett, partner generalny w LocalGlobe i Latitude, na którego słowa powołuje się Finextra oraz serwis fintek.pl. Przedstawiamy więc 10 innowacji, które zmieniają sektor finansowy i dmuchają wiatr w jego żagle.

1. AI pomaga zarządzać ryzykiem

Modele uczenia maszynowego pozwalają na dynamiczną ocenę ryzyka kredytowego w czasie rzeczywistym – ocena jest dokładniejsza, a przy tym dostępna szybciej niż podczas tradycyjnego badania. Już teraz sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w bankach i innych instytucjach finansowych do usprawniania wewnętrznych procedur – co znacząco zmniejsza koszty – a kolejne przełomy zapewne dopiero przed nami. Ponadto AI skutecznie wykrywa wszelakie nietypowe i podejrzane transakcje, a to przekłada się na bezpieczeństwo nie tylko instytucji finansowych, ale także ich klientów.

– Sztuczna inteligencja zmienia sposób funkcjonowania działów finansowych, mając pozytywny wpływ zarówno na jakość, jak i efektywność ich działania. AI automatyzuje powtarzalne zadania i zmniejsza liczbę błędów, co pozwala firmom obniżyć koszty. Ułatwia także wdrażanie zmian regulacyjnych mimo ich złożoności oraz częstych modyfikacji, dzięki czemu organizacje mogą skupiać się na działaniach strategicznych – komentuje Andrzej Gałkowski, Head of AI w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. I dodaje: – Skuteczność algorytmów zależy oczywiście od jakości danych – im są one lepiej uporządkowane i wiarygodne, tym trafniejsze analizy i rekomendacje dostarcza system. Bez odpowiednich danych sztuczna inteligencja może generować błędne analizy i prowadzić do niewłaściwych wniosków.

2. Co z tym blockchainem

Technologia blockchain i związane z nią kryptoaktywa do 2030 r. ma przekroczyć wartość 1,4 bln dol., a powstała na jej bazie idea Web3 to droga do decentralizacji i bezpiecznej cyfrowej własności. W ostatnich latach blockchain dynamicznie się rozwijał, zmieniając sposób funkcjonowania całego ekosystemu i otwierając nowe możliwości zastosowania również poza rynkiem kryptowalut – np. w logistyce, gdzie ta technologia pozwala na śledzenie produktów w całym łańcuchu...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 3/2025 (114)

Więcej możesz przeczytać w 3/2025 (114) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ