Zostań mistrzem opowieści - książki polecane przedsiębiorcom

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock
Nie wystarczy mieć dobry pomysł. Trzeba umieć jeszcze o nim opowiedzieć i sprawić, by zakochali się w nim też inni. Te książki podpowiedzą, jak to zrobić.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 10/2020 (61)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Przyczepne historie

Chip Heath, Dan Heath
wydawnictwo: MT Biznes

Dlaczego jedne historie pamiętamy latami, a drugie ulatują nam już po chwili? Czy to kwestia treści czy formy? No i dlaczego te pierwsze są na wagę złota zarówno w przypadku twórców reklam, menedżerów średniego szczebla, jak i nauczycieli? Autorzy Dan i Chip Heathowie – prywatnie bracia, zawodowo wykładowcy akademiccy, wzięci mówcy i felietoniści – radzą, jak opowiadać, by nas słuchano. Jak wywoływać emocje, zaskakiwać, dochodzić do sedna, sprawić, by zaczęto nam wierzyć, jak wezwać do konkretnych czynów i – na koniec – zgrabnie postawić kropkę nad „i”. Podają konkretne przykłady i rozwiązania. Świetnie napisany podręcznik storytellingu.

Odlotowe pomysły

Safi Bahcall
wydawnictwo: MT Biznes

Loonshots” – tak brzmi oryginalny, angielski tytuł tej popularnonaukowej książki. Oznacza niedoceniane, lekceważone pomysły autorstwa szaleńców czy dziwaków, które mogą jednak prowadzić do wybitnych osiągnięć na polu nauki i biznesu. Przykład „loonshots”? Choćby teoria krążenia Ziemi wokół Słońca autorstwa niejakiego Mikołaja Kopernika! Safi Bahcall sięga po liczne przykłady genialnych pomysłów na przestrzeni wieków i pokazuje, że warto czasem zaufać dziwakom, a wręcz stać się jednym z nich. Autor zachęca do kwestionowania norm i otwierania siebie i swojego zespołu na to, co z pozoru wydaje się niemożliwe. Książka błyskawicznie stała się bestsellerem i została uznana za najlepszą książkę biznesową roku m.in. przez Amazon, „Financial Timesa” i „Newsweeka”. Nieszablonowym podejściem do tematu, odwagą, ale też humorem, z jakim jest napisana zachwycili się m.in. Bill Gates i Daniel Kahneman. Swoją drogą typowi twórcy „loonshots”.

Intryguj. Przyciągnij uwagę i zdobywaj klientów

Sam Horn
wydawnictwo: MT Biznes

Tylko 140 znaków na Twitterze, 18 min prezentacji TED, 8 sek. na Snapchacie...! Dziś aby przyciągnąć uwagę konsumentów czy przekonać współpracowników do swojego pomysłu, musimy być zwięźli, ale intrygujący. Tylko jak to zrobić? Sam Horn, specjalistka z zakresu komunikacji, przedstawia w swojej najnowszej książce konkretne sposoby pozwalające zainteresować odbiorców i skłonić ich, by skoncentrowali swoją uwagę na nas i naszych słowach. Zaproponowana przez nią technika składa się z ośmiu etapów, tak jak… osiem słów ma słowo intrigue (intrygować).

A więc po pierwsze, musi być dobre Intro (wprowadzenie), ale także jakaś Nowość, poza tym dobrze, by to było Time-efficient (właściwe wykorzystanie czasu) i Repeatable (łatwe do powtórzenia, np. hasło) i by była Interakcja. Następnie G jak Give (dawanie, dzielenie się tym, co najlepsze), U jak Useful (przydatność) i na koniec E jak Exaples (przykłady, które przemawiają do wyobraźni).

To działa, czego najlepszym przykładem jest ta książka, która intryguje od pierwszych stron.

Nie czyń zła. Jak Big Tech zdradził swoje ideały i nas wszystkich

Rana Foroohar
wydawnictwo: Poltex

Dziś trudno w to uwierzyć, ale przykazanie „nie czyń zła” (Don’t be evil) było pierwszą korporacyjną zasadą Google’a. Człowiek miał być tam podmiotem, nie przedmiotem. Miał być konsumentem, nie produktem. Na podobnej zasadzie działały (lub chciały działać) też inne firmy z Doliny Krzemowej: Apple, Amazon, Facebook, Netflix... Były pełne dobrych chęci, gorących innowacyjnych rozwiązań.

Jak to się stało, że w ciągu kilku dekad branża technologiczna stała się symbolem chciwości i arogancji? Rana Foroohar, dziennikarka, zastępczyni redaktora naczelnego w „Financial Times” oraz komentatorka CNN przygląda się szkodom gospodarczym, politycznym i poznawczym wyrządzonym przez przemysł technologiczny w ciągu ostatnich 20 lat. Czasem irytująca, ale bez wątpienia intrygująca i warta lektury pozycja.

My Company Polska wydanie 10/2020 (61)

Więcej możesz przeczytać w 10/2020 (61) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ