Najciekawsze książki dla przedsiębiorców. Sierpień 2025

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 8/2025 (119)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
William Ury
Dochodząc do porozumienia. Jak zmienić konflikt we współpracę
MT Biznes
Dochodząc do porozumienia”, czyli jak przestać wrzeszczeć i zacząć rozmawiać (z kimś, kogo nie chcesz nawet widzieć – jakże przydatna książka w pracy!).
William Ury twierdzi, że konflikt nie jest problemem. Dla większości ludzi konflikty są tym, co zakłóca sen i sprawia, że codziennie rano ustawiamy osiem drzemek przed wyjściem z łóżka. Ale Ury – legendarny negocjator, który zapewne potrafiłby doprowadzić do porozumienia nawet dwie wściekłe fretki w worku – mówi: „Nie panikujcie. To tylko wojna domowa. Dacie radę”.
Autor przekonuje nas, że konflikt to szansa. To, dość nowatorskie podejście. Zazwyczaj konflikty rozpoznajemy po zaciśniętej szczęce, podniesionym głosie i wiadomościach zaczynających się od „Prezes wydał stanowisko”. Ale nie według Ury’ego – to wszystko można przekuć w siłę napędową sukcesu. Możliwe. Ja preferuję sukces napędzany kawą i podwyżką, ale każdy ma swoją strategię.
Książka ma wielu fanów – od Simona Sineka po laureata Pokojowej Nagrody Nobla. Wszyscy zachwyceni. Nie wiem, czy to bardziej mówi o książce, czy o tym, jak bardzo świat potrzebuje instrukcji obsługi rozmowy z drugim człowiekiem bez użycia megafonu negocjatora.
- - -
Mel Robbins
Teoria „Pozwól im”
Galaktyka
Czy kiedyś czułeś, że życie to nieustanna walka z cudzymi opiniami, pasywno-agresywnymi radami i rodzicem, który wie lepiej, nawet jeśli nie umie wysłać SMS-a bez caps locka? Witaj w świecie Mel Robbins.
„Teoria »pozwól im«” to książka dla każdego, kto ma dość odgrywania strażaka w cudzym pożarze emocjonalnym i chce wreszcie wrócić do gaszenia własnych śmieci w głowie. O co chodzi w tytułowej radzie „Pozwól im”? Po prostu pozwól być ludziom takimi jakimi są, choćby byli idiotami.
Nie masz być biernym obserwatorem cudzego braku kontaktu z rzeczywistością. Chodzi o to, żebyś przestał próbować ich naprawiać. Dlaczego? Bo: „Inni ludzie nie mają nad tobą żadnej władzy, dopóki im jej nie dasz”. A ty – o zgrozo – dajesz. Codziennie. Kiedy frustrujesz się, że ktoś mówi bzdury. Kiedy próbujesz tłumaczyć trollowi z Facebooka, że nie, szczepionki nie mają w środku chipów od Billa Gatesa. I wiesz co? Ty się gotujesz, a ten ktoś... właśnie zamawia popcorn i myśli, że wygrał internet.
Robbins mówi jasno: pozwól im. „Nie dlatego, że mają rację. Ale dlatego, że twoje zdrowie psychiczne jest cenniejsze niż ich nieomylność w bzdurach”. To nie jest rezygnacja z rozumu. To jest luksus selektywnej obojętności. A luksus, jak wiadomo, kosztuje – w tym przypadku: trochę ego.
- - -
Ryan Holiday
Postępuj słusznie, tu i teraz
Helion
To rozprawa o cnocie i filozofii, czyli coś, co z powodzeniem można by czytać podczas długich spotkań zarządu, udając, że słucha się o wzroście EBITDA. Książkę wybrałem z zamiarem sprawdzenia idealnego prezentu dla waszego prezesa.
Holiday ma dla nas prosty przekaz: rób dobrze. Nie „dobrze” jak w „zyskaj przewagę konkurencyjną”, tylko „dobrze” jak w „nie bądź dupkiem”. Dla liderów biznesu przyzwyczajonych raczej do książek w stylu „Zabij ich KPI” albo „Pij więcej, żyj szybciej” – jest to dość radykalna zmiana tonacji. Ale nie martw się. Holiday wszystko ci wyjaśni. W bardzo, bardzo wielu słowach. Jest ich tyle, że twój CEO, w celu przeczytania poradnika czym jest współczesne „męstwo” (niezła zagrywka panie Holiday!) będzie musiał pójść na urlop.
Czy to poradnik dla liderów? Tak – pod warunkiem, że ci liderzy chcą zmienić świat, a nie tylko stanowisko na Linkedinie. Jeśli jesteś szefem, który ma dość książek o dominacji, negocjacjach, produktach MVP i marzysz o czymś bardziej duchowym – Holiday da ci dokładnie to. Czystą, destylowaną moralność w twardej oprawie. A jeśli nie – po prostu postępuj słusznie, tu i teraz i odłóż książkę na stolik kawowy. Wygląda tam całkiem dobrze.
- - -
Matthew Dixon, Ted McKenna
Efekt JOLT. Jak najlepsi przezwyciężają niezdecydowanie klientów
MT Biznes
Czyli, jak przestać sprzedawać i zacząć prześladować z klasą. Jeśli jesteś osobą, która zarabia na życie przekonywaniem innych ludzi, by kupili coś, czego nie potrzebują, za pieniądze, których nie mają – to gratuluję. Nie, nie jesteś oszustem. Jesteś handlowcem. A jeśli twoją największą zawodową traumą jest zdanie „muszę to przemyśleć”, to autorzy „Efektu JOLT” fundują ci psychoterapię w tym zakresie.
JOLT to akronim. J – Judge the level of indecision – osądź, jak bardzo klient się boi (spoiler: bardzo); O – Offer your recommendation – powiedz mu, co ma zrobić; L – Limit the exploration – ogranicz szperanie (klient nie musi szukać dalej – wystarczy, że ma ciebie, geniuszu), T – Take risk off the table – zdejmij z niego odpowiedzialność (bo przecież to nie jego wina, że nie wie, czego chce). W skrócie: przeprowadź klienta przez jego neurotyczny labirynt i nie zapomnij przytrzymać mu ręki. Liderzy uwielbiają mieć poczucie, że kontrolują rzeczywistość – a najlepiej klientów. I ta książka to im daje: narzędzia, dane, procedurę i uzasadnienie, że można zmusić kogoś do decyzji, nie używając paralizatora ani darmowej dostawy. Książka jest konkretna, klarowna i oparta na dowodach, w sprzedaży jest równie rzadkie jak klient, który oddzwania.

Więcej możesz przeczytać w 8/2025 (119) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.