Ciekawe książki o przedsiębiorczości. Poleca Anita Szarlik
Zapraszamy do przeczytania recenzji książek. / fot. mat. pras.z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2024 (110)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Mateusz Brela,
Mistrzostwo umysłu. Psychologia sukcesu w sporcie
Studio Emka
To nie jest książka dla sportowców, a raczej nie tylko dla nich. To książka dla każdego, kto chce osiągnąć sukces. Kogoś, kto nie czeka na mannę z nieba, nie liczy na wygraną w totolotka, nie marzy, by jego przeciwnicy połamali sobie sami nogi i ręce i przez to opuścili bieżnię, ring czy rynek, dając nam zwycięstwo walkowerem. Kogoś, kto bierze życie we własne ręce i aktywnie dąży do zwycięstwa. Nie tylko chce się zmienić, ale też wie, po co to robi.
Autor książki jest psychologiem sportu i edukatorem (prowadzi m.in. podcast „Champions Way”), ale jeszcze niedawno był zawodowym piłkarzem. Dzięki swojemu sportowemu i psychologicznemu doświadczeniu wie, że najważniejsza w każdym sporcie jest… głowa.
W książce konfrontuje swe osobiste i zawodowe doświadczenia z teoretyczno-praktycznymi założeniami autorytetów psychoterapii, m.in. Terry’ego Orlicka, Irvina Yaloma, Phila Stutza. I proponuje własną koncepcję treningu mentalnego MBTM – Mateusz Brela Trening Mentalny. Krok po kroku i oferując cenne wskazówki każdemu, kto chce maksymalnie wykorzystać swoje psychofizyczne możliwości.
Rupal Patel,
Od CIA do CEO. Jak techniki CIA pomogą ci w pracy
Wyd. Literanova
Kocham Bonda, choć wiem, że to postać z bajki. Co z tego, że z bajki dla dorosłych? Co innego taka Rupal Patel, agentka z krwi i kości. Co z tego, że z drugiej strony Atlantyku? Książkę „Od CIA do CEO” jej autorstwa czytałam niemal z taką samą przyjemnością, z jakimi oglądam „bondy”. Patel to była agentka CIA, która zdradza czytelnikom, jak wykorzystać wiedzę z jednej z najlepszych agencji wywiadowczych na świecie i przekuć ją na język biznesu. Podpowiada, jak zarządzać czasem i zadaniami, jak wyznaczać strategiczne cele oraz wybierać efektywne narzędzia do ich realizacji, jak kierować ludźmi, jak budować pewność siebie, jak poprawić zdolności komunikacyjne i ograniczyć stres. Innymi słowy – jak zostać liderką i przejąć kontrolę. To nie bajki, ale konkretne metody (przeczytajcie o Oknach Możliwości czy Świadomości Sytuacyjnej). Rupal Patel twierdzi, że narzędzia CIA będą pomocne w każdej branży i na każdym etapie rozwoju kariery. Ja wiem, że na stanowisku sekretarza redakcji „My Company Polska” też się przydadzą.
Beth Stallwood
Workjoy. Narzędzia, dzięki którym odnajdziesz radość z pracy
MT Biznes
Jak przetłumaczyć na polski angielskie enjoy? Hmm… nie jest to takie proste, wiele zależy od kontekstu. Może oznaczać „bawić się”, ale też „mieć frajdę”, „cieszyć się”, „zrobić coś w przyjemny sposób”, „spędzić miło czas”. Nie dziwię się, że polski wydawca książki „Workjoy” pozostawił angielski oryginał (w którym słowo „work”, tj. praca, zmiksowano z enjoy albo po prostu dodano joy) i dopiero w podtytule dał wyjaśnienie, że to książka o „narzędziach, dzięki którym odnajdziesz radość z pracy”. Z pracy? A może w pracy?
Lub nad pracą? Jedno jest pewne – połączenie pracy i radości łatwe nie jest. Autorka książki Beth Stallwood dobrze o tym wie, ale nie uważa za niemożliwe. Stworzyła praktyczny zestaw narzędzi, za pomocą których zachęca wszystkich do przejęcia odpowiedzialności za własne życie zawodowe. Jak? Na dobry początek proponuje uwolnić się od „równowagi między pracą a życiem prywatnym” (ang. work–life balance) i wyznaczenie jasnych granic. Podpowiada, jak przeformułować swoje relacje z firmą, szefem i grupą wsparcia, by praca wyzwalała w nas nie kortyzol, ale dopaminę, serotoninę, a nawet oksytocynę.
Cal Newport
Powolna produktywność
Studio Emka
Takich książek potrzebuję! Zwłaszcza pod koniec miesiąca, który często zbiega się z wysłaniem gazety do druku. Wszyscy chyba mamy takie momenty, gdy czujemy się potwornie zmęczeni i wypaleni, a jednocześnie lista zadań do wykonania puchnie. Świat wymaga od nas pełnej dyspozycyjności i mnóstwa energii. Wymaga od nas produktywności. Cal Newport udowadnia, że można dążyć do znaczących sukcesów przy jednoczesnym unikaniu przeciążenia. I nazywa to „powolną produktywnością”. Yessss!
Na czym cały ten koncept polega? Na przesunięciu produktywności w kierunku długoterminowej jakości. Cal Newport pisze nie tylko mądrze, ale i błyskotliwie. Sam ma zresztą na swoim koncie sporo osiągnięć – jest profesorem informatyki na Uniwersytecie Georgetown, współpracuje z „The New Yorkerem” i jest gospodarzem popularnego podkastu „Deep Questions”. Jego książki „Cyfrowy minimalizm” i „Praca głęboka” stały się bestsellerami i zostały przetłumaczone na 40 języków. Wszystko wskazuje, że „Powolna produktywność” pójdzie w ich ślady. Bez zadyszki, sięgając po wszystko, co jej się należy, we właściwym czasie.
Więcej możesz przeczytać w 11/2024 (110) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.