Żłobek innowacji
Katarzyna Walczyk-Matuszyk z Centrum Projektów Badawczych UE, IPPT PAN. / Fot. mat. pras.z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2024 (111)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Innovation Coach to ogromna szansa dla rodzimych przedsiębiorców, by wejść na wyższy poziom prowadzenia i zarządzania swoją działalnością, ponieważ nadrzędnymi celami programu są m.in. zwiększenie konkurencji małych i średnich firm, a także podniesienie potencjału B+R+I oraz w wykorzystaniu zaawansowanych technologii. A więc program zaspokaja dokładnie te potrzeby, z którymi firmy – a głównie MSP – w Polsce wciąż mają niemały problem. Od uczestników Innovation Coach usłyszeliśmy, że usługa jest takim trochę żłobkiem innowacji, ponieważ nie tylko wspiera firmy na najwcześniejszym etapie, ale również pomaga tworzyć nowych liderów.
Ze wsparcia Innovation Coach mogą skorzystać przedsiębiorcy poszukujący pomysłów na realizację innowacyjnych projektów, którzy nie wiedzą, jak ten proces rozpocząć oraz nie mają doświadczenia w pozyskiwaniu środków na działania B+R. – Zwracamy się do prowadzących biznes, którzy chcieliby rozpocząć działalność innowacyjną bazującą na środkach publicznych, ale nie wiedzą, jak się za to zabrać, więc potrzebują kogoś, kto by nimi pokierował – wskazuje Katarzyna Walczyk-Matuszyk z Centrum Projektów Badawczych UE, IPPT PAN.
Wsparcie szyte na miarę
Wsparcie Innovation Coach jest ściśle skrojone pod konkretnych przedsiębiorców. Wydelegowani eksperci i ekspertki – wspólnie z firmami – dokonują analizy związanej z całym procesem badawczo-rozwojowym. Jak podkreśla Katarzyna Walczyk-Matuszyk, prace nad innowacją powinny poprzedzić odpowiednie przygotowania. – Przedsiębiorca musi zastanowić się, w jakim miejscu się znajduje, jak działa konkurencja, czy potrzebuje wielkiego pivotu w działalności czy może jednak nieznacznych modyfikacji. Trzeba zadać sobie te pytania, a w uzyskaniu odpowiedzi pomagają nasi eksperci i ekspertki wywodzący się w dużej mierze ze środowiska naukowego, a jednocześnie dobrze znający poszczególne branże również pod kątem biznesowym – tłumaczy. – Innovation Coach jest soczewką skupiającą wiele pomysłów. Z pomysłodawcą innowacji bez przerwy zastanawiamy się, jak zrobić coś lepiej, pokazujemy wiele aspektów jego działania. Pomagamy gruntownie przebudować nawet najbardziej chybione pomysły – dodaje Selim Oleksowicz, jeden z ekspertów wspierających firmy w ramach Innovation Coach.
Od 2019 r. z usług Innovation Coach skorzystały 1042 podmioty. Obecna trzecia edycja zakłada, że do końca 2027 r. wsparcie otrzyma dodatkowo niemal 2200 polskich przedsiębiorstw.
Jak się zgłosić do usługi
Formalności związane z przystąpieniem do Innovation Coach są niewielkie – wystarczy wypełnić bardzo krótki formularz. Usługa dedykowana jest przedsiębiorcom, którzy są zarejestrowani na terytorium naszego kraju, spełniają warunki do przyznania pomocy de minimis, a także nie mają doświadczenia w prowadzeniu prac B+R+I i pozyskiwaniu środków publicznych na ten cel. Co istotne, ich działalność, której ma dotyczyć coaching, musi wpisywać się w Krajowe Inteligentne Specjalizacje – tym terminem określa się branże, których rozwój zapewni tworzenie innowacyjnych rozwiązań społeczno-gospodarczych, a także podniesie konkurencyjność gospodarki na arenie międzynarodowej.
– Innovation Coach jest bezpłatną usługą informacyjną szczególnie przydatną na najwcześniejszym etapie, kiedy nie mamy jeszcze pomysłu na innowację, brakuje nam doświadczenia w jej opracowaniu i wdrożeniu. Współpraca z naszymi ekspertami może okazać się kluczowa, dlatego zachęcamy do kontaktu! – podsumowuje Katarzyna Walczyk-Matuszyk.
Więcej możesz przeczytać w 12/2024 (111) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.