Każda firma jest kopalnią złota

Jagoda Lazarek
Jagoda Lazarek / Fot. materiały prasowe
Trzeba tylko umieć to złoto wydobyć. O znaczeniu danych w rozwoju przedsiębiorstwa rozmawiamy z Jagodą Lazarek, coachem innowacji w Innovation Coach.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 5/2025 (116)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Czy dane rzeczywiście są współczesnym złotem?

Zdecydowanie tak! Jeśli nie posiadamy danych, to nasze założenia i opinie możemy opierać wyłącznie na przypuszczeniach, pokuszę się wręcz o stwierdzenie, że bez danych firma nie jest w stanie w pełni wykorzystać swojego potencjału. Żeby jednak wyciągać prawidłowe wnioski, musimy zadbać o odpowiednią jakość danych. Przetwarzanie niekompletnych, błędnych czy nieaktualnych danych nie przyniesie nic dobrego – na podstawie „śmieci” otrzymamy „śmieci”, tylko w innej formie.

W jaki sposób możemy zadbać o dane?

Dane muszą być reprezentatywne i odpowiednio obrabiane (data preprocessing), m.in. poprzez usunięcie wartości brzegowych, niepoprawnych czy powtarzających się. To kluczowy etap.

Na pewno każde przedsiębiorstwo ma mnóstwo danych, zanim jednak zacznie je zbierać, musi dokładnie przemyśleć, jaki jest kontekst – do jakich celów chce ich użyć, jakie wnioski wyciągnąć. Agregacja wszystkich danych, „na hura” – opierając się tylko na przeświadczeniu, że trzeba je zbierać i mogą się przydać, bez zadbania o strukturę i spójność – prowadzi do tego, że pojawia się ich gigantyczna ilość; trudno się w nich połapać, a tym bardziej wyciągnąć sensowne informacje i wnioski.

Na ile polscy przedsiębiorcy są świadomi kwestii związanych z bezpieczeństwem danych?

Dbałość to w tym przypadku słowo klucz, ponieważ do ochrony danych należy podchodzić z dalece idącą starannością. W agregacji danych – szczególnie osobowych, wrażliwych – warto zachować umiar. Jeśli nie potrzebujemy jakichś informacji lub jesteśmy pewni, że nam się nie przydadzą, to po prostu lepiej ich nie zbierajmy.

Zbierając dane, oprócz oczywistych aspektów, o jakie trzeba zadbać – takich jak zgodność z RODO – pamiętajmy o bezpieczeństwie ich przechowywania, w tym m.in. o szyfrowaniu, tworzeniu kopii zapasowych, anonimizacji. Ograniczając i anonimizując przechowywane dane, zmniejszamy ryzyko chociażby ich wycieku, które wiąże się nie tylko ze stratami finansowymi, ale również – a może przede wszystkim – wizerunkowymi. W końcu nikt nie chce współpracować z firmą, która nie dba o informacje na nasz temat. Ponadto podejmując decyzje oparte na danch, należy zwrócić uwagę na aspekty etyczne, transparentność i wyjaśnialność, czyli wiedzieć, jak i dlaczego zostały podjęte.

W ramach Innovation Coach wspiera pani młodych przedsiębiorców i innowatorów m.in. w działaniach z zakresu analizy danych. Dlaczego warto skorzystać z tej usługi?

Bardzo często zgłaszają się do nas firmy, które poszukują innowacji – czy to w skali własnej organizacji, czy rynkowej – ale nie mają ani doświadczenia, ani zasobów, nawet osobowych, do realizacji planów. Innovation Coach pomaga im się rozwijać, przeprowadza przez meandry innowacji. Co ważne, to wsparcie dopasowane jest do branży, w jakiej działa dane przedsiębiorstwo, oraz branży innowacji (zgodnie z Krajowymi Inteligentnymi Specjalizacjami), dzięki czemu wsparcie ekspertek i ekspertów daje wymierną wartość.

Istotnym aspektem – co zawsze podkreślamy – jest konieczność konfrontacji swoich pomysłów z rynkiem oraz odbiorcami. Najgorsze, co może przytrafić się przedsiębiorcy, to bezkrytyczne zakochanie we własnym pomyśle – pomysł staje się wartościowy dopiero w momencie, kiedy wpisuje się w potrzeby odbiorców. Proszę spojrzeć na podmioty, które odniosły sukcesy – to najczęściej historie o tym, jak ważne jest dopasowywanie produktu do konsumentów.

Innovation Coach łączy również innowatorów – zwłaszcza tych, których firmy dzięki badaniom R&D mogą się szczególnie rozwinąć – z jednostkami badawczymi bądź większymi przedsiębiorstwami, mogącymi w tym procesie pomóc. Jednocześnie wskazujemy potencjalne źródła finansowania, choćby w postaci programów konkursowych, inkubatorów czy akceleratorów. Nasze wsparcie jest naprawdę bardzo kompleksowe.

- - -

Jagoda Lazarek - Doktor inżynier informatyki z ponad 15-letnim doświadczeniem na styku nauki, biznesu i środowiska startupowego. Specjalizuje się w AI, Computer Vision, VR/AR/MR, systemach rekomendacyjnych. Wspiera firmy z różnych branż w stosowaniu nowych technologii i  tworzeniu realnej wartości biznesowej. Absolwentka programu TOP 500 Innovators (University of Cambridge, University of Oxford, Imperial College London) oraz stażu w IBM Haifa. Obecnie Ekspert ds. AI i nowych technologii w Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu.

My Company Polska wydanie 5/2025 (116)

Więcej możesz przeczytać w 5/2025 (116) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ