Wirtualna rzeczywistość, machine learning czy sztuczna inteligencja. Nowa recepta na sukces

Efi Dahan, PayPal
Efi Dahan, PayPal
Nowe technologie dostarczają szereg możliwości wzbogacenia i personalizacji doświadczeń zakupowych oferowanych klientom. To w dzisiejszym wyścigu o klienta w internecie jeden z najważniejszych motorów napędowych europejskich biznesów - pisze w komentarzu dla mycompanypolska.pl Efi Dahan, dyrektor zarządzający PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i Izrael.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Pandemia COVID-19 sprawiła, że w 2020 roku branża e-commerce rozwijała się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Kolejne lockdowny spowodowały, że konsumenci na całym świecie zaczęli robić zakupy przez Internet częściej i w większych ilościach. W rezultacie, proces przenosin do sieci, który w normalnych okolicznościach zająłby co najmniej kilka lat, odbył się na przestrzeni zaledwie kilku miesięcy.

Chociaż dla wielu małych i średnich firm konieczność nagłego dostosowania się do nowej rzeczywistości z pewnością stanowiła ogromne wyzwanie, te, którym udało się sprawnie i szybko zaadaptować i wdrożyć narzędzia online, nie tylko przetrwały, ale często wręcz rozwinęły swoją działalność. Jak pokazuje przygotowana przez nas ostatnio analiza , europejskie MŚP korzystające z PayPal (określane przez nas mianem "cyfrowych MŚP"), tylko w II kwartale 2020 roku osiągnęły 50 proc. wzrostu r/r. 

Pandemia udowodniła, że firmy należące do sektora MŚP nie mogą już dłużej traktować rozwiązań online wyłącznie jako „miłego dodatku”. W nowej, naznaczonej pandemią, rzeczywistości szybkie i udane wdrożenie narzędzi cyfrowych okazało się kluczowe dla utrzymania rentowności większości spółek. Co więcej, w wielu przypadkach wprowadzenie rozwiązań online pozwoliło im po raz pierwszy konkurować z większymi graczami. 

Przestrzeń cyfrowa, w przeciwieństwie do tej tradycyjnej, umożliwia bowiem wszystkim uczestnikom działanie na niemal równych zasadach. Przenosząc się do sieci, mniejsze, lokalne firmy zyskały dostęp do tej samej globalnej bazy konsumentów i narzędzi, którymi dysponują wielkie korporacje. Dla wielu z nich to niepowtarzalna okazja do rozwinięcia skrzydeł i wzmocnienia biznesu. 

O czym jednak powinny pamiętać firmy z sektora MŚP, aby odnieść sukces w nadchodzących latach?

Technologie idą w parze z emocjami

Jako że e-commerce daje konsumentom tak wiele różnych możliwości wyboru, pierwszą rzeczą, o której powinien pamiętać każdy sprzedawca, również online, jest wyróżnienie jego oferty na tle konkurencji oraz stworzenie emocjonalnej więzi z klientami.

Ile kosztuje bot?

Z pomocą idą sprzedającym nowoczesne technologie, takie jak rozszerzona i wirtualna rzeczywistość, machine learning czy sztuczna inteligencja – wszystkie one dostarczają szereg możliwości wzbogacenia i personalizacji doświadczeń zakupowych oferowanych klientom.

Ciekawym przykładem, jak marki wykorzystują wirtualne narzędzia do zwiększenia zaangażowania konsumentów i zintensyfikowania sprzedaży jest tzw. livestream shopping (zakupy na żywo). 

W jego ramach klienci mają możliwość wzięcia udziału w wirtualnych wydarzeniach zakupowych, podczas których sprzedawcy lub influencerzy „na żywo” prezentują wybrane produkty i odpowiadają na pytania uczestników. Niezwykle popularny w Chinach, w których się narodził, livestream shopping zaczyna docierać do innych części świata, w tym również Europy. Czas pokaże, jak trend ten przyjmie się na starym kontynencie. Jedno jest jednak pewne: sprzedawcy, zwłaszcza ci, którzy kierują swoją ofertę do przedstawicieli młodszych pokoleń, powinni bacznie mu się przyglądać, a w razie potrzeby, również podjąć próbę wdrożenia go na swoich platformach.

Restrykcje i wytyczne wprowadzone w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się COVID-19 w połączeniu z obawami dotyczącymi zdrowia i bezpieczeństwa doprowadziły do zmiany nawyków płatniczych konsumentów. Dzisiaj, rok od wybuchu pandemii, trend odejścia od gotówki wydaje się być nieodwracalnym. Badanie przeprowadzone na zlecenie PayPal przez IPSOS wiosną 2020 roku na grupie 2000 respondentów w Polsce wykazało, że płatności bezgotówkowe są ważne dla 7 na 10 Polaków.

Wzrost popularności płatności elektronicznych stawia przed małymi i średnimi firmami wiele nowych wyzwań związanych chociażby z koniecznością zapobiegania przerywaniu przez klientów ich zakupów. Jak pokazują statystki, średnio 88% koszyków zakupowych na świecie jest porzucanych, a jedną z najczęstszych przyczyn tego zjawiska jest skomplikowany i czasochłonny proces realizacji zamówienia . 

Konsumenci oczekują prostych i wygodnych płatności. Firmy, które je zapewnią, przyciągną większą liczbę klientów, a tym samym lepiej poradzą sobie na coraz to bardziej konkurencyjnym rynku.

Szukasz pomysłu na biznes?

Wiarygodność – najcenniejsza waluta w wirtualnym świecie

Wraz z wydłużaniem się czasu spędzanego w sieci, ludzie są bardziej narażeni na różnego rodzaju cyberoszustwa. Według danych CERT Polska tylko w roku 2020 liczba ataków phishingowych w kraju wzrosła o 117 proc. w porównaniu z rokiem 2019 .

Rosnący niepokój o bezpieczeństwo danych osobowych i finansowych sprawiają, że konsumenci coraz częściej będą rezygnowali z zakupów u sprzedawców, których nie znają i którym nie ufają. 

Sprzedający mogą jednak odnieść się do tych obaw i wzmocnić swoją wiarygodność w oczach klientów oferując im znane i wiarygodne rozwiązania w zakresie płatności, takie jak np. PayPal, który z jednej strony gwarantuje bezpieczeństwo transakcji, a z drugiej – w wielu przypadkach zapewnia użytkownikom szereg dodatkowych korzyści, takich jak np. ochrona kupujących  czy zwrot kosztów odesłania przedmiotu . 

Recepta na sukces

Ostatnich kilka miesięcy upłynęło pod znakiem szybkich zmian. Ci, którym udało się skutecznie wdrożyć narzędzia cyfrowe, nie tylko przetrwali, ale w wielu przypadkach, mimo panującej pandemii, wzmocnili swoją obecność na rynku. Chociaż nie jest jasne, jak będzie wyglądać nowa post-pandemiczna rzeczywistość, jedno jest pewne: im bardziej firmy otwarte są na zmiany związane z cyfrową transformacją, tym większe mają szansę nie tylko na dalszy rozwój, ale również zbudowanie długotrwałej odporności, która pomoże im z powodzeniem stawić czoło nowym wyzwaniom, których na rynku na pewno nie zabraknie. 

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ