Polacy ruszają do sklepów na świąteczne zakupy. Pandemia nie odstrasza klientów

Zakupy przed Wielkanocą. Polacy ruszają do marketó
Zakupy przed Wielkanocą. Polacy ruszają do marketów, fot. Adobe Stock
Tylko 7 proc. Polaków zrobi świąteczne zakupy przez internet. Pozostali ruszą do sklepów - głównie dużych marketów - wynika z badań Payback Opinion Poll.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Badania pokazują, że tylko co dziesiąta osoba uwzględnia kwestie bezpieczeństwa podczas robienia zakupów. Zdecydowana większość stawia na wygodę, niskie ceny oraz promocje, dlatego przed tegorocznymi świętami wielkanocnymi Polacy również zdecydują się na zakupy w super- i hipermarketach oraz dyskontach. Prawie połowa ankietowanych planuje zrobienie zakupów na kilka dni przed Wielkanocą.

Gdzie Polacy ruszą na zakupy? W tym roku zakupy spożywcze na wielkanocny stół najczęściej zrobimy w super- i hipermarketach (71 proc.) oraz dyskontach (65 proc.). 17 proc. ankietowanych wybierze się na targ lub bazar, 9 proc. zajrzy do osiedlowego sklepu, a 8 proc. do delikatesów. 7 proc. badanych uzupełni zapasy wykorzystując do tego celu internet.

Przypomnijmy, jak pisaliśmy kilka dni temu, sklepy spożywcze borykają się z dużą liczbą zakażeń COVID-19 u pracowników. Święta są tu dodatkowym wyzwaniem, ze względu na mały poziom zatrudnienia w placówkach handlowych.

Zakupy świąteczne 2020. Ile w tym roku wydadzą Polacy?

Choć ponad połowa Polaków deklaruje, że stara się oszczędzać przez cały rok, to tylko 37 proc. respondentów uznało, że uda im się zaoszczędzić podczas świątecznych zakupów. Większość osób przyznaje, że wyda tyle samo lub więcej niż dotychczas. Kwoty, które duża część badanych przeznaczy na zakupy świąteczne mieszczą się w przedziale 100-500 zł. Prawie 20 proc. ankietowanych wyda więcej. Święta wielkanocne niosą za sobą także dodatkowe wydatki na prezenty dla bliskich. Nieco ponad połowa Polaków deklaruje, że na upominki wyda tyle co zawsze, jednak znaczna część badanych chce zaoszczędzić na tym polu.

Wielkanoc to czas sklepowych promocji – warto jednak zauważyć, że aż 52 proc. ankietowanych stara się „złowić” atrakcyjne okazje częściej, niż tylko „od święta”. 28 proc. osób deklaruje, że podczas wielkanocnych zakupów zawsze korzysta z promocji. Aby znaleźć ciekawe oferty, najczęściej sięgamy po gazetki promocyjne (robi tak 66 proc. badanych), aplikacje mobilne lub reklamy w prasie, radiu czy telewizji (odpowiednio po 26 proc. ankietowanych). 

Czy pandemia wpłynie na kwotę, jaką wydamy podczas przygotowań do świąt wielkanocnych? Najczęściej nie: 54 proc. ankietowanych uważa, że wyda tyle samo, co zwykle. Obok nich jest też grupa 9 proc. osób, które w obecnej sytuacji zwiększą sumę wielkanocnych wydatków w porównaniu do poprzednich lat.

Konsumenci zwracają uwagę także na podwyżki cen. To m.in. wynik dodatkowych danin, takich jak podatek cukrowy.

Nie tylko zakupy. Porządki z okazji świąt wielkanocnych

Polacy, podobnie jak w ubiegłym roku, zamierzają spędzić tegoroczne święta w rodzinnym gronie. Chcą zostać w domu lub odwiedzić bliskich. Wiele osób jest zatem przygotowanych na wiosenno-wielkanocne porządki, a także dekorowanie swoich domów ozdobami wykonanymi własnoręcznie lub kupionymi w sklepie.

Chociaż wielkanocne prezenty są wciąż nowinką dla większości Polaków, to część ankietowanych planuje wręczyć w te święta „upominki od zajączka”. Najczęściej otrzymają je dzieci (45 proc.) lub partnerzy (26 proc.). Co piąty respondent (19 proc.) przygotuje prezent dla swoich rodziców.

Co przynosi „zajączek”? Najczęściej są to drobne upominki, takie jak słodycze (32 proc.), gry i zabawki, kosmetyki, ale też gotówka (odpowiednio po 12 proc.).

 Kwoty przeznaczane na wielkanocne prezenty prezentują się podobnie, co w przypadku zakupów na świąteczny stół. 54 proc. badanych wyda na nie tyle samo co zwykle. 39 proc. respondentów obetnie upominkowe wydatki w porównaniu do poprzednich lat – winna jest tu pandemia, wymuszająca na niektórych większe zaciśnięcie pasa. 7 proc. ankietowanych zakłada jednak, że w tym roku na prezenty wielkanocne wyda więcej niż dotychczas. 

 

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ